از «نفس شیرین» تا «علمدار» / نگاهی به سریال‌های مناسبتی ایام محرم

سریال علمدارامسال هم تلویزیون طبق روال هر سال چند سریال متناسب با ایام محرم تدارک دیده که قرار است از شبکه‌های مختلف پخش شوند.

به گزارش سینماسینما، تلویزیون در این سال‌ها سریال‌هایی متناسب با حال و هوای محرم و به خصوص ایام تاسوعا و عاشورا تولید کرده که برخی از آن‌ها جزو سریال‌های تاریخی محسوب می‌شدند و برخی دیگر نیز سریال‌های مناسبتی نام گرفتند که موضوعاتشان متناسب با حال و هوای عزاداری سالار شهیدان بوده است.

امسال نیز طبق روال هر ساله و البته به نسبت سال‌های گذشته بهتر از قبل، تلویزیون چند سریال را متناسب با این ایام تدارک دیده است که قرار است از شبکه‌های مختلف پخش شوند. از میان تولیدات تلویزیونی امسال چند سریال مناسبتی تولید شده است که هنوز شبکه پخش آن‌ها مشخص نشده است و طبق پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرنگار هنرآنلاین شبکه‌های دو و سه سیما نیز قصد دارند تا یکی از سریال‌های آرشیوی خود را بار دیگر به روی آنتن بفرستند. اما سریال‌هایی که حال و هوای آن‌ها متناسب با این ایام تولید شده است عبارتند از:

“نفس شیرین” به کارگردانی سیامک خواجه‌وند و به تهیه‌کنندگی کیان بابائیان با نگارش محمود اصلانی و همکاری مصطفی امجدی و همچنین مشاور پزشکی دکتر قبادی که پیرامون موضوع “نفس” و اهدای عضو، برای شب‌های دهه اول محرم آماده می‌شود.

داستان سریال درباره زنی است که تلاش می‌کند تا دخترش را از مرگ نجات دهد، اما … علیرضا جلالی تبار، نیما شاهرخ شاهی، فخرالدین صدیق شریف، کیمیا بابائیان، سارا منجزی، شهین تسلیمی، زهره حمیدی، مریم معصومی، فرشاد حسینی، آرمان صورتگر، کوروش معصومی، مهدی امینی خواه، کاظم افرندنیا، غزل کرمعلی، شادی محمدپور، شهرام آریا، پژواک ایمانی، مهوش وقاری و… بازیگران این مجموعه ۱۳ قسمتی هستند.

شهدای مدافع حرم، سوژه‌ای است که شهرزاد سالمی با قصه‌ای پیرامون جای خالی آن‌ها در حال تولید است. “علمدار” به تهیه‌کنندگی زهرا جامی و جعفر موحد با حضور عنایت بخشی، حشمت آرمیده، سید جواد هاشمی، میرطاهر مظلومی، فلور نظری، مهران رجبی، گلناز خالصی، مینا نوروزی، مرتضی اکبری و … آماده پخش می‌شود.

قهرمان‌های اصلی این سریال نوجوانانی هستند که با عشق به امام حسین و ائمه اطهار (ع) جای خالی پدران شهید مدافع حرم خود را پر کرده و در جهت برگزاری تعزیه در محرم تلاش می‌کنند تا پرچم پدرانشان را برافراشته نگه دارند. محور قصه “علمدار” درباره شهدای مدافع حرم و شروع سال تحصیلی است که در کنار آن قصه‌هایی روایت می‌شود.

همزمانی دهه اول محرم با هفته نیروی انتظامی باعث شده تا سریال “گشت ویژه” به کارگردانی مهدی رحمانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی نیز دیگر سریال مناسبتی باشد که به روی آنتن تلویزیون فرستاده می‌شود تا علاوه بر گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، به نوعی ایام محرم نیز در آن به تصویر کشیده شود.

در این سریال اپیزودیک بازیگرانی چون حمید گودرزی، شاهد احمدلو، محمود پاک‌نیت، پدرام شریفی، امیر کاظمی، داریوش اسدزاده، آزیتا لاچینی، طوفان مهردادیان، مهرداد فلاحتگر، حسین سلیمانی، سوگل طهماسبی و … بازی می‌کنند.

“گشت ویژه” درباره ماجراهای یک تیم پلیس است که با مسائل و جرائم انتظامی مختلفی روبرو می‌شوند. این تیم متشکل از نیروهای زبده و ورزیده است که در چالش با پرونده‌های پلیسی به رویارویی و حل‌وفصل آن‌ها می‌پردازند. “گشت ویژه” در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، آماده پخش شده است که پیش از این اعلام شده بود از شبکه یک سیما به نمایش در خواهد آمد.

پخش “در قصه‌ها زندگی می‌کنند” از شبکه دو سیما به کارگردانی داود بیدل و تهیه‌کنندگی محمدهادی پروین آغاز شده است. شبکه دو سیما با پخش این سریال برای ایام محرم سریال ویژه‌ای در نظر نگرفته و تنها احتمال پخش یکی از سریال‌های آرشیوی قوت گرفته است.

داستان “در قصه‌ها زندگی می‌کنند” به قلم علی حدادی در چند بخش اپیزودی و قصه‌های متعدد، روایتی متفاوت از سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد و بیانگر داستان‌هایی اخلاقی و پندآموز پیرامون موضوعات و مسائل اجتماعی است که در هر قسمت از این مجموعه یک داستان به طور مستقل روایت می‌شود.

بازیگرانی چون جمشید مشایخی، فرخ نعمتی، حسن جوهرچی، امید زندگانی، مهدی امینی خواه، مریم کاویانی، شهرام عبدلی، افشین سنگ چاپ، مجید واشقانی، امیرمحمد زند، متین ستوده، رامین راستاد، سروش جمشیدی، اتابک نادری، مهری آل اقا، نسیم ادبی، گیتی قاسمی، نسرین نکیسا، حمید ابراهیمی، نیلوفر شهیدی، شهرزاد کمال زاده، سپیده خداوردی، بهار ارجمند، نبی ا… پیرهادی، فرج ا… گل‌سفیدی، سیاوش اشعریون و… در سریال “در قصه‌ها زندگی می‌کنند” به ایفای نقش پرداخته‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند هر شب ساعت ۲۱:۳۰ این سریال را دنبال کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 28175 و در روز چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۰:۳۰
2024 copyright.