انتقاد احسان کرمی به تلویزیون/ به رادیو بر نمی‌گردم

احسان کرمیاحسان کرمی مجری رادیو و تلویزیون با اشاره به برنامه های رادیویی خود که متوقف شده اند، بیان کرد که شرایط خوبی در این رسانه وجود ندارد و دیگر قصد بازگشت به رادیو را ندارد.

به گزارش سینماسینما، احسان کرمی درباره خلاء برنامه های خوب در رادیو و توقف برنامه های پرمخاطب در این رسانه گفت: خلاء بسیاری از برنامه ها از جمله «جمعه ایرانی»، «چهارراه جوانی»، «مکث ۹۵» و… در رادیو احساس می شود که بدون جایگزین ماندند.

وی که یکی از هنرمندان و گویندگان «جمعه ایرانی» بود درباره این برنامه گفت: برنامه هایی مثل «مکث ۹۵» و «جمعه ایرانی» به دلیل رویکرد انتقادی که داشتند نوعی سعه صدر و حمایت بیشتر می طلبیدند چون مردم آنها را گوش می کردند و حالا نتیجه نبود این برنامه ها این است که رادیوها خاموش می شود و رسانه های دیگر جایگزین آنها می شوند. «جمعه ایرانی» قدیمی ترین برنامه طنز این کشور است که همه مسئولان رده بالای کشور از برنامه تعریف و تمجید کردند اما اراده ای برای حفظ این برنامه وجود نداشت تا برنامه هایی را که رویکرد انتقادی جدی دارند، تحمل کنند و پاسخ اعتراض ها را هم بدهند.

انتقادها به افرادی است که زمین خورده هستند

این هنرمند تئاتر، رادیو و تلویزیون بیان کرد: اکنون انتقادها به کسانی که زمین خورده هستند، منحصر شده است و انتقاد از آنها هیچ شهامت و شجاعتی هم نمی خواهد و لطفی هم ندارد. اگر رادیو بخواهد «جمعه ایرانی» و «مکث ۹۵» بازگردد باید به برنامه سازان این برنامه ها اعتماد کند چون به هر حال برنامه سازان فعالیت خود را در جایی دیگر ادامه خواهند داد و حیف است که در سازمان صداو سیما از این همه پتانسیل بهره گرفته نشود.

رادیو یک رسانه خنثی شده است

این مجری رادیو و تلویزیون با اشاره به فضای رادیو در سال های اخیر اظهار کرد: مدیران فعلی از رادیو یک رسانه خنثی و بدور از ظرافت ساخته اند و این بسیار غم انگیز است. به نظرم اتفاقا نداشتن رسانه از داشتن رسانه خنثی بهتر است.

کرمی در پاسخ به این پرسش که چرا از مجریان قوی برای اجرای برنامه ها دعوت نمی شود، توضیح داد: مجریان خوب یا برنامه اجرا نمی کنند و یا از آنها دعوتی صورت نمی گیرد چون این مجریان خوب و حرفه ای شرایطی برای همکاری دارند. کسی که این توانایی را دارد که مخاطب چند صد هزار نفری را پای رادیو بنشاند جزو گوینده هایی که به راحتی بنشینند و منتظر باشند که به آنها برنامه پیشنهاد شود، نیست. کسی که توانایی جذب مخاطب را دارد حتما اکنون در جای دیگر مشغول به کار است و از میان پیشنهادهای خود بهترین را انتخاب می کند. سازمان باید از این گوینده ها و مجریان که توانایی جذب مخاطب را دارند، دعوت کند و ببیند که چه کمکی می کنند. ما می توانیم کمک بسیاری به سازمان صداوسیما داشته باشیم ولی تاکنون از طرف معاون صدای رسانه ملی حتی یک بار هم از ما دعوت نشده است و  من بعد از مدیریتشان او را ندیده ام و یک بار هم جلسه ای با ما به عنوان مجری رادیو برگزار نشد.

رادیو محیط باز و با نشاط می خواهد و نیاز دارد که فضا آزاد باشد

وی در واکنش به اینکه شاید به دلیل اجرای برنامه های تلویزیونی او را کمتر به عنوان مجری رادیو می شناسند، یادآور شد: قطعا مرا مجری رادیو حساب می کنند که بارها از من برای کار دعوت شده است و من بارها برای ادامه کار در رادیو ابراز تمایل کرده ام اما وقتی به این رسانه بازگشته ام فضا آنقدر تنگ بوده است که تصمیم گرفته ام برنامه ای اجرا نکنم.

مجری «مکث ۹۵» که سال گذشته بعد از چند سال به رادیو بازگشت، اظهار کرد: با توقف برنامه «مکث ۹۵» من هم از رادیو رفتم و سال گذشته دوباره با یک برنامه به رادیو تهران بازگشتم اما چند ماه بیشتر دوام نیاوردم. رادیو محیط باز و با نشاط می خواهد و نیاز دارد که فضا آزاد باشد.

وی درباره برنامه هایی که بعد از سال ها تولید متوقف می شوند، بیان کرد: نمی توان برنامه هایی را که سال ها روی آنتن رفته اند یک شبه تعطیل کرد و مشکلات برنامه مثل موسیقی و دیگر موارد را به عنوان دلیل مطرح کرد. برنامه ای مثل «جمعه ایرانی» حامیانی داشت که با وجود همه اعتراض ها از آن دفاع می کردند و می گفتند نقد کار رسانه است. وظیفه مدیران هم همین است، آنها نباید اجازه بدهند اینگونه اعتراض‌ها به گوش هنرمندان برسد و کارشان را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیران خوب پای برنامه های خود می ایستند

این مجری رادیو و تلویزیون با اشاره به اینکه در سازمان صداوسیما مدیران خوب بسیاری وجود دارند، یادآور شد: ما مدیران خوب بسیاری در شبکه های سه، چهار، نسیم و… داریم که پای برنامه ها می ایستند و از انها دفاع می کنند. آقای پورمحمدی اگر برنامه ای خوب باشد از آن دفاع می کند و پای آن می ایستد اما متاسفانه مدیران فعلی رادیو اینگونه نیستند.

وی ادامه داد: زمانی رادیو رسانه ای بود که مسئولان و مدیران سازمان ها و نهادها از آن حساب می بردند، اگر از برنامه «سلام صبح بخیر» با مدیری تماس می گرفتید، می ترسیدند که جواب ندهند ولی الان اگر از مسئولی توضیحی بخواهید یا سوالی بکنید پاسخگو نخواهند بود.

دیگر به رادیو بازنمی گردم

کرمی با اشاره به برنامه های طنز انتقادی که تنها به بعضی از چهره ها می پردازد، بیان کرد: اینکه تا ۲۰۰ سال بعد همچنان ادای یک نفر را دربیاورید و بگویید «بگم بگم» یا از سیب زمین مجانی صحبت کنید معنای طنز انتقادی را ندارد چون دوره آن تمام شده است.

وی با اشاره به آنچه که درباره موسیقی «جمعه ایرانی» و مشکلات آن گفته شده بود، بیان کرد: درباره موسیقی «جمعه ایرانی» گفته شد که مشکل دارد، ما هم دیگر برنامه ای روی آنتن نمی بریم اما مدیران رادیو چه جایگزینی دارند که در ازای آن برنامه ۱۰ ساله برای مخاطب قرار دهند.

کرمی در پایان با اشاره به اینکه دیگر به رادیو بازنمی گردد، عنوان کرد: یکی از دلایلی که من سال گذشته به رادیو تهران رفتم این بود که من عاشق رادیو بودم و با رادیو تهران به عالم هنر معرفی شدم اما فضای این رادیو بسیار متفاوت شده است و حالا هم که هویت این رادیو را از آن گرفته اند. با این شرایط دیگر هیچ گاه به رادیو بازنمی گردم چراکه آنقدر روزهای خوش در رادیو داشته ام که دوست ندارم آن خاطرات از بین برود.

 

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24869 و در روز سه شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۶:۴۲
2024 copyright.