تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات

“ویلایی‌ها”، “دریاچه ماهی”، “ماجرای نیمروز”، “نفس”،‌ “بیست و یک روز بعد” و… از جمله فیلم‌هایی هستند که در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن خواهند رفت.

به گزارش سینماسینما،  ایام نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای استراحت و فیلم دیدن است. در زندگی ما ایرانی‌ها نیز تلویزیون مهمان ناخوانده‌ایست که همواره حضور جدی دارد و مخاطبان بسیاری پای این جعبه جادویی می‌نشینند و خوب یا بد تماشاگر برنامه‌های تلویزیون هستند.

مدیران سیما امسال نیز برای جذب مخاطب برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌اند که از این میان می‌توان به مجموعه‌های نوروزی و فیلم‌های سینمایی که قرار است از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شوند اشاره کرد. طبق گفته معاون سیما، در نوروز ۹۷ در مجموع ۱۳۳ فیلم سینمایی به روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما خواهند رفت که از این میان فیلم‌های سینمای ایرانی جایگاه خوبی دارند.

در ایام نوروز، فیلم‌هایی روی آنتن تلویزیون می‌روند که عمدتا تولید سال ۹۴-۹۵ هستند و سال ۹۶ به روی پرده سینماها رفتند. در واقع تلویزیون برای نوروز ۹۷ به روزترین فیلم‌های سینمای ایران را در نظر گرفته است. این فیلم‌ها در شبکه یک باکس ساعت ۱۶، شبکه دو ساعت ۱۷:۳۰ شبکه سه یک بامداد، شبکه چهار ۲۰:۳۰، شبکه پنج ۱۳:۳۰، شبکه نمایش ۲۱ و ۲۳ و شبکه کودک ساعت ۱۴ پخش خواهند شد. در این فرصت نگاهی کوتاه داریم به این آثار سینمایی که از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند.

فیلم سینمایی “ویلایی‌ها” به کارگردانی منیر قیدی و به تهیه‌کنندگی سعید ملکان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن و سیمرغ بلورین استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را دریافت کند.

ویلایی‌ها قصه زنان جنگ است، زنانی که در پشت جبهه چشم انتظار مردان خود بودند. در این فیلم طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، گیتی قاسمی، صابر ابر، علی شادمان و ثریا قاسمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“دریاچه ماهی” نخستین فیلم بلند سینمایی مریم دوستی است که در بخش چشم‌انداز سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود.

در خلاصه داستان “دریاچه ماهی” آمده است: چند داستان موازی، سرگذشت بچه‌های جنگ را روایت می‌کند که پس از سال‌ها در نقطه مشترکی به یکدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود. در این فیلم نادر فلاح، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، حسن نجاریان، رهام تدریسی، حدیثه تهرانی، مجتبی پیرزاده، صحرا اسداللهی، حسین باشه آهنگر، ابراهیم برزیده، علی نجاریان، کاوه احمدی، مهدی الیاسی، گلشید بحرایی، سعید بیات، علی فرهادی، با هنرمندی: علی دهکردی و با حضور افتخاری: افشین هاشمی نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلمی است به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرندی و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و در سال ۹۶ به اکران عمومی رسید. در خلاصه داستان آن آمده: یونس به عنوان فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات در حالی که در صدد حفر تونلی در منطقه عملیاتی بوده، مفقودالاثر شده است. حالا پس از سی سال اطلاعاتی به دست می آید که نشان می دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به واسطه منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده… برزو ارجمند، ماه‌چهره خلیلی، کاوه سماک باشی، رحیم نوروزی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم “ماجرای نیمروز” هم به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی که سال ۱۳۹۵ در سینماها اکران شد، به روی آنتن تلویزیون خواهد رفت. “ماجرای نیمروز” در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم شد. در این فیلم هادی حجازی فر، مهدی پاکدل، جواد عزتی، مهدی زمین پرداز، لیندا کیانی و… ایفای نقش کرده‌اند.

“نفس” به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی در نوروز پخش خواهد شد.

این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را به دست آورده‌ است. پانته‌آ پناهی‌ها، مهران احمدی و گلاره عباسی در “نفس” ایفای نقش کرده‌اند.

“سیانور” به کارگردانی بهروز شعیبی هم در ایام نوروز از تلویزیون پخش خواهد شد. قصه “سیانور” در دهه ۵۰ می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‌شود.

در این فیلم که سید محمود رضوی آن را تهیه کرده است، مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی، حامد کمیلی، پدرام شریفی، فرزین صابونی، با حضور آتیلا پسیانی و بهروز شعیبی به ایفای نقش می‌پردازند.

“آزادی مشروط” به کارگردانی حسین مهکام و تهیه کنندگی مقصود اجباری نیز در نوروز از یکی از شبکه‌های تلویزیونی به روی آنتن خواهد رفت که رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان و حسین پاکدل در آن ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم «آزادی مشروط» با مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است.

“یتیم‌خانه ایران” به کارگردانی محمدرضا طالبی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان ساخته شده است. داستان این فیلم در سال ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند. قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش بسزایی دارد. علیرام نورایی، فرخ نعمتی، انوشیروان ارجمند، بهار محمدپور، داریوش اسدزاده، علی شادمان، ایمان صفا، محسن حسینی و… در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“برادرم خسرو” به کارگردانی احسان بیگلری و تهیه کنندگی سعید ملکان هم یکی از فیلم‌هایی است که در ایام نوروز از تلویزیون پخش خواهد شد. خسرو مرد جوانی است که به بیماری دو قطبی مبتلاست و باید مدتی را در خانه برادرش ناصر و همسرش بگذارند؛ اما رفتارهای عجیب و کودکانه خسرو آرامش خانه ناصر را از بین می برد و…شهاب حسینی، ناصر هاشمی، هنگامه قاضیانی، بیتا فرهی و… بازیگرانی هستند که در این فیلم بازی کرده‌اند و این فیلم در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در جشنواره فیلم یاری سوئد تندیس بهترین فیلم بلند را دریافت کرد.

“خانه‌ای در خیابان چهل و یکم” به کارگردانی حمیدرضا قربانی و تهیه‌کنندگی سید محمد رضوی هم فیلم دیگری است که از تلویزیون پخش خواهد شد. فیلم روایت دعواى دو برادر است که بحرانى را در خانواده ایجاد می‌کند. مادر این خانواده و دو عروسش که در سه طبقه یک خانه زندگى می‌کنند سعى می‌کنند هرکدام به تنهایى بار مشکلات پیش آمده در زندگیشان را به دوش کشند. مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی، علیرضا کمالی، مانی رحمانی، مانیا علیجانی، علیرضا نیکدل و… بازیگران این فیلم هستند.

“بیست و یک روز بعد” به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه درباره “مرتضی” نوجوانی پرشور و ماجراجوست که آرزوی فیلمساز شدن دارد. او به دنبال تحقق آرزویش، دست به نگه داشتن قطار می زند! اما بیماری ناگهانی مادرش، سرنوشت آرزویش را تغییر می دهد… . نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، برگزیده ۵ پروانه زرین از سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان، نامزد جایزه خلاقیت و استعداد درخشان یازدهمین جشن انجمن منتقدان سینما و دیپلم افتخار بخش فیلم‌های سینمایی دومین جشنواره فیلم سلامت از جمله افتخارات این فیلم است. در این فیلم ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی به همراه دو بازیگر نوجوان سینمای ایران مهدی قربانی و حسین شریفی نقش آفرینی می‌کنند.

“گیتا” به کارگردانی مسعود مددی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ انصاری درباره «گیتا» مادر متین است که به او دلبستگی زیادی دارد. پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود… مریلا زارعى، حمیدرضا آذرنگ، سارا بهرامى، بهناز جعفرى، نادر فلاح، یلدا قشقایى، کتایون سالکى، محمدحسین محمدیان و رامین افشارى بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی “مرگ ماهی” به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روح الله حجازی در ایام نوروز به روی آنتن خواهد رفت. همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم… نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، پانته‌آ بهرام، ریما رامین‌فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مهرداد میرکیانی، مروارید کاشیان، کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا، حسام رحیمی‌منش در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“گمیجی” به کارگردانی مجید اسماعیلی پارسا و تهیه‌کنندگی جواد قلی‌زاده فیلم دیگری است که از تلویزیون پخش خواهد شد. این فیلم در گروه هنر و تجربه به روی پرده رفت و مهدی مهاجری، مجید دریس، یوسف خداپرست، یوسف صفری بختیاری، حمیده مقدس زاده، فضیله مجلسی، شراره زندی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 82904 و در روز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۶:۲۵
2024 copyright.