حق پخشی که رسانه ملی پرداخت/ تماشای رایگان فوتبال از تلویزیون یا با بلیت۲۰ هزارتومانی در سینما

سینماها در حالی قرار است بازی های جام جهانی را با فروش بلیت نمایش دهند که صداوسیما حق پخش این بازی ها را خریداری کرده و رایگان برای مردم پخش میکند.

سینماسینما، عطیه موذن: دقایقی پیش سازمان سینمایی مصوبه شورایعالی اکران درباره نمایش مسابقات جام جهانی فوتبال روسیه را منتشر کرد که در آن آمده است برای حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان در این رقابت ها، سینماها می توانند پس از اخذ مجوز برای نمایش بازی ها اقدام کنند.

از آنجا که نمایش رقابت های فوتبال در سینماها با فروش بلیت همراه خواهد بود در این مصوبه هیچ اشاره ای به این نشده که حق پخش بازی ها از کجا خریداری شده است و اگر قرار است از نسخه ای که تلویزیون پخش می کند استفاده شود سهم مالی تلویزیون از این اتفاق چیست؟ دلیل مطرح شدن این سوال هم این است که صداوسیما حق پخش این رقابت ها را خریداری کرده است.

پیش از این علی اصغر پورمحمدی قائم مقام معاون سیما درباره خریداری حق پخش رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ در توضیحاتی بیان کرد که حق پخش بازی های جام جهانی به نصف قیمت خریداری شده است. این اتفاق به گفته پورمحمدی بعد از مذاکراتی طولانی انجام گرفته است و طی آن ایران جزو کشورهای معدود و محدودی است که این مسابقات را به طور کامل پخش می کند.

حق پخش بازی های جام جهانی که مسلما با هزینه های زیادی خریداری شده است یک تصمیم خوب از سوی تلویزیون است تا امکاناتی برای مخاطبان و مردم فراهم شود، اما در کنار این اتفاق که تلویزیون به رایگان برای مخاطبان تدارک دیده است امروز در خبری مقرر شد که سالن های سینمایی می توانند امکان نمایش و تماشای این رقابت ها را برای علاقه مندان به فوتبال فراهم کنند. این در حالی است که مخاطبان باید برای رقابت هایی که می توانند به رایگان از شبکه سه یا شبکه ورزش تماشا کنند بلیت های ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی بخرند تا در سینما نظاره گر بازی ها باشند.

این اتفاق در حالی به تصویب رسیده است که هنوز مشخص نیست سهم صداوسیما از پول بلیت های به فروش رفته در سینماها از سوی سازمان سینمایی در نظر گرفته شده است یا خیر؟

این اتفاق پیش از این نیز یک بار دیگر در جام جهانی ۲۰۱۴ به چالش کشیده شد و البته در آن زمان سینماها نمایش های محدودی از برخی رقابت ها را روی پرده بردند. موانع زیادی چهار سال پیش این طرح را با چالش و کشمکش برای تحقق رو به رو کرد با این حال اگر این طرح روند قانونی خود را به صورت همه جانبه پیش ببرد می توان شاهد درآمد خوبی هم برای سینما و هم برای تلویزیون و هم اتفاقی خوب برای علاقمندان به تماشای فوتبال روی پرده های بزرگ بود.

حال که صدا و سیما در اقدامی قانونی برای پخش بازی های فوتبال جهانی حق پخش پرداخته کرده است لازم است در داخل کشور هم از این رفتار حرفه ای حمایت و مشخص شود آیا همان حق پخشی که تلویزیون ایران پرداخت کرده اجازه پخش بازی ها در سینماها و کافه ها آن هم به شکل پولی را می دهد یا خیر؟

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 89235 و در روز سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲:۵۷
2024 copyright.