خوانندگان ترانه‌های تیتراژ برنامه‌های نوروز چه کسانی هستند؟/ «بمرانی» بار دیگر تیتراژ برنامه «خندوانه» را می‌خواند

به نظر می‌رسد دیگر این روزها رسانه ملی تنها دو ماه در سال مخاطبان جدی پیدا می‌کند؛ ماه مبارک رمضان و عید نوروز. پس طبیعتا دست‌اندرکاران مجموعه‌های تلویزیونی این موقعیت را از دست نمی‌دهند و به موضوع آهنگسازی و خواننده تیتراژهای ابتدایی و انتهایی مجموعه‌هایشان نگاه ویژه‌ای دارند؛ چراکه خوب می‌دانند همین خواننده‌ها و موسیقی‌ها می‌توانند به تنهایی تا سال‌ها بِرندی معتبر برای مخاطبانی باشند که شاید این روزها موسیقی و تیتراژ برنامه‌ها، حتی برایشان از مضمون آنها هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.به گزارش سینماسینما  به هر ترتیب، در آستانه سال نو تلاش کردیم با یک نگاه اجمالی به مهم‌ترین مجموعه‌ها و برنامه‌های نوروز سال ۹۵ در رسانه ملی، شرح مختصری از فضای امسال آهنگسازی و ملودی آثار داشته باشیم که به نتایج جالبی هم رسیدیم؛ آن هم حضور حداقلى چهره هاى جریان اصلى موسیقى، در رسانه ملی.

* همکارى علیرضا عصار و علیرضا افکارى در تجربه‌اى متفاوتعلیرضا عصار که برای اولین‌بار اجرای تیتراژ را در رسانه ملی تجربه کرده، تیتراژ ابتدایی برنامه تحویل سال شبکه اول سیما بهنام «یکِ یک» را خوانده که قرار است با اجرای علی ضیا، در لحظات آغاز سال ۹۵ روی آنتن برود. قطعه جدید این خواننده در عین داشتن مهر و امضای همیشگی‌اش، حال و هوای متفاوتی دارد. این خواننده قدیمی موسیقی پاپ درباره تجربه تولید این قطعه به «موسیقى ما» می‌گوید: «این ترانه برای خود من تجربه بسیار جدید و لذت‌بخشی است. موسیقی این کار از ساخته‌های علیرضا افکاری است که شعر آن را حسین غیاثی سروده و تنظیم آن هم برعهده سعید زمانی بوده است. بار اول است که با هر سه این دوستان همکاری می‌کنم که برایم تجربه بسیار دلچسبی بوده است و امیدوارم مردم هم آن را دوست داشته باشند. در این کار سعی کرده‌ام از قالب قبلی خودم بیرون بیایم و بیشتر به ملودی نزدیک شوم که مجموعا شبیه کارهایی که از من شنیده شده نیست.» علی ضیا امسال برای این برنامه اتفاقات متفاوتی را تدارک دیده که مهمترین مساله خبرساز آن، مسابقه استعدادیابی است. قرار است چهره‌های جوان و مستعد که تاکنون آلبومی در بازار منتشرنکرده‌اند اثری از خود، برای برنامه «یکِ یک» ارسال کنند و داوران این برنامه نفر برگزیده را انتخاب کنند. در ادامه از سوی دست‌اندرکاران برنامه تحویل سال شبکه یک، به این هنرمند شعر و موسیقی داده می‌شود تا تیتراژ پایانی برنامه را اجرا کند. نکته حائز اهمیت فراخوان علی ضیا برای کشف خواننده مستعد این است که افرادی که تمایل به شرکت در این رقابت دارند، نباید پیش از این آلبومی را در بازار موسیقی منتشر کرده باشند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که کلیپ جدیدی هم از گروه «پالت» در این برنامه پخش خواهد شد.* گروه «داماهی» اولین تجربه تیتراژخوانی خود را با سریال سعید آقاخانی آغاز می‌کند

تقریبا نوروزی نبوده که سعید آقاخانی برنامه‌ای برای تلویزیون نداشته باشد. او امسال هم دست‌پر به رسانه ملی آمده و سریال «بیمار استاندارد» را با همراهی بهرام توکلی برای پخش از شبکه سوم سیما آماده کرده است. آقاخانی که اکثرا تیتراژ سریال‌هایش را خارج از فضای مِین‌استریم پاپ ایران انتخاب می‌کند، این‌بار هم همان مسیر را در پیش گرفته و قرار است گروه «داماهی» خواننده هر دو تیتراژ این برنامه باشد. دارار دارایی، سرپرست گروه «داماهی» درباره تیتراژ این سریال که اولین تجربه تیتراژخوانی آنها هم محسوب می‌شود به «موسیقی ما» می‌گوید: «این کار برعکس موسیقی‌های قبلی ما، تقریبا یک موزیک استاندارد پاپ است اما همچنان امضا و صدای «داماهی» در آن مشهود است. طبق روال گروه، رضا کولغانی خواننده این اثر است و شایان ریاحی، حمزه یگانه،ابراهیم علوی و من نوازنده‌های این کار هستیم.» او درباره ترانه این کار هم می‌گوید: «ترانه این کار را کیان ایرجی سروده که برای اولین‌بار است با «داماهی» همکاری می‌کند.شعر ما به نوعی الهام گرفته از سناریوی خود سریال است وبرخلاف قطعات آلبوم، این آهنگ به دلیل محدودیت‌های تلویزیون،کوتاه است.» یحیی سپهری‌شکیب که ساخت موسیقی متن این برنامه را برعهده داشته، معرف گروه «داماهی» برای این سریال هم بوده است. دارایی در این‌باره می‌گوید: «پیشنهاد این کار از طرف آهنگساز سریال، یعنی یحیی سپهری‌شکیب بود. او دنبال صدایی کمتر شناخته شده و خارج از جریان اصلی موسیقی پاپ ایران بود و به همین دلیل برای ساخت تیتراژ این برنامه، به ما پیشنهاد داد. علاوه بر آن، ما سعید آقاخانی و بهرام توکلی (نویسنده) را هم خیلی خوب می‌شناختیم و به این ترتیب همه چیز دست به دست هم داد تا این کار را انجام دهیم.»

* حضور پررنگ گروه «بمرانی» در ویژه برنامه‌های نوروزی/ «بمرانی» بار دیگر تیتراژ برنامه «خندوانه» را می‌خواند

سری سوم «خندوانه» برنامه پرطرفداری که خیلی زود مورد استقبال مردم قرار گرفت، بار دیگر از شبکه «نسیم» به مدت طولانی‌تری مهمان خانه‌های مردم شده است. این‌بار هم گروه «بمرانی» موزیکی را برای تیتراژ این برنامه آماده کرده که از نوروز، هر شب روی آنتن خواهد رفت. بهزاد عمرانی، خواننده گروه درباره آن به «موسیقی ما» می‌گوید: «برای ویژه برنامه «خندوانه» در روز اول عید، اثر جاودانه «نوروز» را -که آن را با صدای زنده یاد احمد عاشورپور شنیده‌ایم- آماده کرده‌ایم که با گروه اجرا می‌کنیم. علاوه بر آن، تیتراژ این برنامه را هم ساخته‌ایم که البته فرصت کوتاهی برای این کار داشتیم و آن را که فضایی کانتری و بلوز دارد، تماما در استودیو شخصی خودمان ضبط کرده‌ایم. راستش تیتراژی که برای سری دوم «خندوانه» آماده کرده بودیم، خیلی مورد رضایت خودمان نبود چراکه قطعه دیگرى براى آن آماده کرده بودیم که تلویزیون آن را به دلیل ویدئویی که برایش ساخته بودیم قبول نکرد و در نتیجه آهنگ دیگرى را جایگزینش کردیم. برای همین سعی کردیم این‌بار کار ویژه‌تری انجام دهیم که امیدواریم اتفاقات خوبی برای آن بیفتد.» در ضمن تیتراژ ابتدایی این برنامه هم کاری از گروه «بمرانی» است که صرفا یک موسیقی اینسترومنتال (سازی) است. البته این تنها حضور نوروزی «بمرانی» در تلویزیون نیست که مانی مزکی (نوازنده سازهای بادی و سرپرست گروه بمرانی) درباره آن می‌گوید: «برای ویژه برنامه شبکه ۴ به همراه بهزاد، قطعه «نوروز تو راهه» ثمین باغچه‌بان را به همراه ساز دهنی و گیتار اجرا کرده‌ایم که شب عید از این شبکه پخش خواهد شد. این قطعه در آلبوم «رنگین کمان» است که برای ارکستر سمفونیک ساخته شده و سال ۵۷ با ارکستر سمفونیک رادیو وین به اجرا درآمده است. این آلبوم که برای موسیقی کودکان ساخته شده، یکی از آثار مهم ثمین باغچه‌بان است که برای نسلی که از سنین کودکی به آن گوش سپرده‌اند، خاطره‌انگیز و دلنشین است. برای ما هم همین همین حس را تداعی می‌کند که امیدواریم مورد توجه مخاطبانمان قرار بگیرد.»

* همکاری مهران مدیری و مهیار علیزاده در دو برنامه نوروزی؛

«دورهمی» و «زعفرانی» برای اولین‌بار است که مهران مدیری و مهیار علیزاده با یکدیگر همکاری می‌کنند که این همکاری منتج به ساخت دو تیتراژ برای رسانه ملی در نوروز ۹۵ شده است. مهران مدیری در سال جدید برنامه‌ای با عنوان «دورهمی» را روی آنتن شبکه «نسیم» می‌برد که موسیقی تیتراژ این برنامه توسط مهیار علیزاده ساخته شده و این کارگردان و بازیگر باسابقه هم آن را اجرا کرده است. موسیقی تیتراژ «دورهمی» با تمامی کارهایی که علیزاده تا کنون ساخته، تفاوت دارد. او این‌بار به سراغ موسیقی فیوژن با گرایش جَز رفته و خبری از ساخته‌های ارکسترال او در این کار نیست. دومین پروژه‌ای که مدیری و علیزاده در آن همکاری کرده‌اند به تیتراژهای ابتدایی و پایانی سریال «زعفرانی» مربوط می‌شود که از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت. آثاری که این دو هنرمند برای سریال نوروزی شبکه دوم سیما آماده کرده‌اند فضای متفاوتی دارد که مهیار علیزاده درباره آن می‌گوید: «یک قطعه، ریتمیک با تم خراسانی و شعری از مولانا و هم‌خوانی حمیدرضا ترکاشوند است که تنظیم آن با همکاریپیمان حاتمی انجام شده و یکی هم تصنیفی با شعری از استاد محمدعلی بهمنی است که تنظیم آن را بهنام ابوالقاسم برعهده داشته است.» مهیار علیزاده که این موسیقی‌ها، دومین حضورش در تلویزیون محسوب می‌شوند، سازنده موسیقی متن مجموعه «زعفرانی» هم هست و قطعاتی که او برای متن این سریال ساخته، متمایل به موسیقی فولکلور خراسان هستند. سریال «زعفرانی» به تهیه کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی حامد محمدی این روزها در لوکیشین‌های مختلف مراحل ضبط را پشت سر می‌گذارد که مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، هادی کاظمی و مهران احمدی از جمله بازیگران حاضر در این مجموعه هستند.

* آریا عظیمى نژاد با موسیقى سریال «قرعه» مهمان نوروزى شبکه سه مى‌شود

سریال «قرعه» که دقیقه نود به سریال‌هاى نوروزى تلویزیون اضافه شده، قرار است هر شب از شبکه سوم سیما با موسیقى آریا عظیمى نژاد مهمان خانه‌هاى مردم باشد. آریا عظیمى نژاد، نوازنده سه تار و آهنگساز ایرانى که هر سال تلاش می‌کند موسیقی متفاوتی را در فیلم‌های نوروز ارائه دهد و فصل مشترک آثارش معمولا بهره‌گیری از تم‌ها و ملودی‌های نواحی مختلف ایران نظیر خراسانی و مازندرانی و سیستانی و بوشهری است، تاکنون براى فیلم‌ها و سریال‌هاى زیادى از جمله «پایتخت»، «دودکش»، «میم مثل مادر» و … موسیقى ساخته و تجربه کار با کارگردان‌هایی مثل سیروس الوند، کمال تبریزى و فریدون جیرانى را در کارنامه کارى خود دارد که این بار موسیقى‌اش را با سریال «قرعه» به کارگردانى برزو نیک نژاد، به گوش‌ها مى‌رساند. فریبا متخصص، هدایت‌ هاشمی، سحر ولدبیگی، پرستو گلستانی، غلامرضا نیکخواه، علی صالحی، اشکان اشتیاق و محمدرضا علیمردانی از جمله بازیگرانى هستند که در این سریال طنز به ایفاى نقش پرداخته‌اند.

* احسان علیخانى براى سومین سال متوالى، تیتراژ ویژه برنامه نوروزى خود را تکرار مى کند

این سومین سال است که احسان علیخانى در ویژه برنامه سال تحویل خود در شبکه سه، با تغییرات جزئى در خوانندگان، تیتراژ برنامه خود را تکرار مى کند که دلیل آن را استقبال مخاطبان از این قطعه محلى عنوان کرده است. قطعه «فصل بهار» با ترانه و ملودى حسن کریمى، نوروز ٩٣ با صداى شش خواننده و نوروز ٩۴ با صداى هفت خواننده از جمله مهدى یراحى، رضا صادقى، سعید شهروز، محمد علیزاده، مرتضى پاشایى و پیام عزیزى که به گویش هاى نواحى مختلف ایران مثل جنوبى، لرى، کردى و … آن را خوانده بودند، منتشر شد که امسال هم قرار است این رویه تکرار شود؛ با این تفاوت که تغییراتى در این قطعه اعمال شده است که از آن جمله مى توان به اضافه شدن سامان جلیلى با گویش مازنى اشاره کرد. سال گذشته ویدئو کلیپى به کارگردانى برادران بوشهرى براى این قطعه ساخته شده بود که نکته حائز اهمیت آن، تصاویرى از زنده یاد مرتضى پاشایى در انتهاى آن بود که گفته شد این تصاویر توسط برادران بوشهرى و با تکنیک هاى سه بعدى تهیه شده است. این در حالى بود که اسفند سال گذشته، یکی از عوامل تولید ویدئو موقع ضبط، یک عکس از خودش و بدل مرتضى پاشایى -که در مراسم چهلم پاشایى هم دیده شده بود- در اینستاگرام منتشر کرد که آن عکس بعد از یک ساعت پاک شد.

منبع: سایت «موسیقی ما»
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 13439 و در روز شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۷:۴۳
2024 copyright.