سریال کمال تبریزی در یک‌قدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمی‌شود

رئیس مرکز سیمافیلم با نام بردن از ۹ سریال جدیدی که قرار است در سال ۱۴۰۲ از تلویزیون پخش شوند، در همین ارتباط از آماده‌سازی سریال کمال تبریزی برای رسیدن به آنتن خبر داد و تاکید کرد که سریال عیاری از تلویزیون پخش نخواهد شد.

به گزارش سینماسینما، نشست خبری مهدی نقویان ـ رئیس مرکز سیمافیلم ـ به منظور معرفی سریال‌های جدید صداوسیما صبح امروز (۳۱ اردیبهشت ماه) با حضور نمایندگان رسانه‌ها در ساختمان این مرکز برگزار شد.

 

پخش ۹ سریال جدید در سال ۱۴۰۲

در جریان این نشست نقویان از پخش ۹ سریال در سال جاری از تلویزیون خبر داد.

طلاق، عاشورا، سرزمین مادری، نیکان، ضد، مستوران، سوران، نائله و سنجرخان از جمله سریال‌هایی است که توسط رییس مرکز سیمافیلم برای پخش در سال ۱۴۰۲ نام برده شد.

به گفته رئیس سیمافیلم سریال «سرزمین مادری» به‌زودی روی آنتن خواهد رفت.

 

سریال کیانوش عیاری از تلویزیون پخش نمی‌شود

نقویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرنوشت سریال کیانوش عیاری ـ ۸۷ متر ـ توضیح داد: در مورد این سریال تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شده بر این قرار است که به خارج از تلویزیون واگذار شود.

به گفته وی سریال «۸۷ متر» سریال از تلویزیون پخش نخواهد شد.

رییس مرکز سیمافیلم اظهار کرد: صداوسیما در حال رایزنی با پلتفرم‌هاست و مشکل اصلی بحث مالی است نه محتوا که باید کار به فروش برسد.

نقویان در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه از کدام کارگردانان مطرح سینما قرار است در پروژه‌های بزرگ و الف‌ویژه صداوسیما استفاد شود، چنین بیان کرد: سریال‌های الف ویژه، کارگردانان مطرح می‌خواهند اما ریل‌گذاری ما موازی است بر استفاده از کارگردان جوان در کنار کارگردانان مطرح؛ بر این سیاست‌گذاری توجه داریم. ضمن اینکه اگر بر سلبریتی‌زدایی تاکید داریم، به این معنی نیست که از هنرمندان استفاده نشود.

وی سپس در این ارتباط از سریال‌های «پوریای ولی» مسعود جعفری جوزانی و «حضرت معصومه(س)» جواد افشار، به عنوان مجموعه‌هایی نام برد که توسط کارگردانان باسابقه و قدیمی تولید می‌شوند.

نقویان در ادامه این نشست از ساخت هشت سریال جدید در تلویزیون خبر داد و در این زمینه از سریال‌های «سلمان فارسی»، «محرمانه»، «بازپرس»، «مهیار عیار»، «رخنه»، «رحیل»، «بچه محل» و «هادی» نام برد که در تلویزیون در حال تولید هستند.

 

سریال‌های «گاندو۳» و «حضرت موسی(ع)» در مرحله پیش تولید

او در ادامه از سریال‌های «موسی (ع)»، «ترور»، «تانک خورها»، «۲۰ کوید»، «پردیسان»، «دروازه بهشت رویان»، «عفیف»، «طوبا»، «گاندو۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی» و «آقای گرفتار ۳» به عنوان مجموعه‌هایی یاد کرد که در مرحله‌ی پیش تولید هستند.

رئیس مرکز سیما فیلم همچنین از نگارش بیش از ۱۵ فیلمنامه با عناوین شاهچراغ، قول مردونه، ماه عسل، هنگامه، کوه مرا صدا زد، بارش تند، مقامات انقلاب، کوپه شماره ۸، دشتستان، پریزاد، لمندگان، رو به موت، سبزوار، سرباز کوچک امام و روزهای لاجوردی خبر داد.

 

۲۰ سریال الف ویژه آماده تولید داریم

به گفته‌ی وی از میان عناوین سریال‌های یاد شده، ۶ سریال در ژانر دفاع مقدس، هفت سریال با موضوع تاریخ معاصر و انقلاب، ۹ سریال اجتماعی و سبک زندگی، سه سریال امنیتی، سه سریال مبارزه با فساد، هشت سریال تاریخی، دو سریال درباره مدافعان حرم، پنج سریال طنز و سه سریال در ژانر علمی قرار است تولید شوند.

نقویان درباره سریال‌های الف ویژه تلویزیون نیز بیان کرد: حدود ۲۰ سریال الف ویژه آماده تولید داریم. سریال‌هایی از جمله پوریای ولی، حضرت معصومه (س)، خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و … که همگی اراده ملی می‌خواهد و حمایت‌های ریاست محترم جمهور، ریاست مجلس و حمایت‌های ویژه‌تری را می‌طلبد.

 

درباره «پایتخت» با سیروس مقدم جلسه داشتیم

نقویان سپس در پاسخ به پرسشی درباره همکاری با کارگردان‌های قدیمی تلویزیون از جمله سیروس مقدم، تاکید کرد: درهای سازمان صداوسیما بر روی هیچکس بسته نیست؛ به ویژه آقای سیروس مقدم که از او نام برده شد. ایشان کارگردان باتجربه‌ای هستند که رسانه ملی به او احتیاج دارد. ما برای ادامه «پایتخت» هم هیچگاه رویکرد منفی نداشتیم و حتی جلساتی با خود آقای مقدم برگزار کردیم.

رئیس مرکز سیمافیلم درباره‌ ساخت سریال‌هایی از جنس «آقای قاضی» در حوزه قوه قضاییه توضیح داد: ساخت این جنس کارها در دستور کار ما هست و با پرونده‌هایی که قوه قضائیه می‌تواند در اختیار ما قرار دهد، این جریان تولیدی در تلویزیون افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر سریال «بازپرس» با مشارکت مالی قوه‌ی قضائیه در حال تولید است.

وی درباره لزوم تعامل یکسان مرکز سیمافیلم با سازندگان آثار تلویزیونی و شبکه‌ها نیز توضیح داد: بخش سریال بیشترین حجم بودجه تولید را به خودش در تلویزیون اختصاص داده و افزایش و کاهش مخاطب بستگی به این سریال‌ها دارد. تحلیل درستی نیست که بگوییم تولید و پخش سریال‌ها فقط در انحصار برخی شبکه‌ها و گروه‌های تولیدی است. در حال حاضر در دوران تحول، مرحله‌ی طراحی، تولید و پخش یک برنامه از هم تفکیک پیدا کرده است و مرحله طراحی توسط دفتر فیلمنامه رخ می‌دهد، مرحله تولید توسط سیمافیلم و مرحله‌ی پخش در شبکه‌ها اتفاق می‌افتد. هر جلوتر هم می‌رویم جداسازی این خطوط سه‌گانه از هم پررنگ‌تر می‌شود؛ بنابراین سریال‌سازی صرفا زیر سیاست‌گذاری سیمافیلم نیست.

 

ساخت برنامه‌ای مشابه «هفت»

وی در بخش دیگری از این نشست، از ساخت برنامه‌ای تلویزیونی مشابه برنامه سینمایی «هفت» با موضوع نقد سریال‌های تلویزیونی، مجموعه‌های نمایش خانگی و سریال‌های خارجی خبر داد و گفت: این برنامه در مرحله انتخاب سردبیر و عوامل برنامه است و شبکه‌ پخش‌کننده آن هنوز مشخص نشده است.

 

کارکرد ناظر کیفی به حالت قبل برمی‌گردد

این مدیر صداوسیما با بیان اینکه رویکرد ناظر کیفی در سال‌های اخیر تبدیل به کاری اداری شده است، در این زمینه خاطرنشان کرد: قرار است دوباره ماموریت‌ها و وظایف ناظر کیفی را برگردانیم. استفاده از آدم‌های باانگیزه‌ای که پشت درها مانده‌اند به کیفی‌سازی آثار کمک می‌کند.

 

همکاری با فارابی برای ساخت فیلم ـ سریال

نقویان از برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیر بنیاد سینمایی فارابی هم خبر داد و گفت: از سوی فارابی پیشنهادهایی شده است و این در دستور کار ماست آثاری که قابلیت دارند اول نسخه سینمایی‌شان اکران شود و سپس سریال آن روی آنتن می‌رود که «عاشورا» نمونه همین موضوع است.

وی درباره پرداختن به مسائل سیاسی روز نیز گفت: موافق تولید سریال‌هایی از این جنس هستم. به هر حال این آثار را هر قشری می‌بیند و ممکن است نقدها و نگاه‌های متفاوتی داشته باشند. درباره‌ سریال‌های نام برده شده از جمله مجموعه‌ای با موضوع «شاهچراغ»، داستان ترور ناجوانمردانه در شاهچراغ روایت شده است و درواقع این سریال، یک سریال امنیتی نیست.

 

لازم شد از تبلیغات شهری هم برای سریال‌ها استفاده می‌کنیم

رئیس مرکز سیمافیلم از راه‌اندازی شورای تبلیغات در سیمافیلم خبر داد و درباره حاشیه تبلیع یک سریال در بیلبورد شهری، توضیح داد: اگر لازم شد از ظرفیت تبلیغات شهری هم استفاده می‌کنیم. هرچند که رسانه ملی برای شبکه‌ها پخش تیزر و تبلیغات را دارد اما به نظرم رسانه ملی از بیلبورد شهری هم می‌تواند استفاده کند. البته نمی‌خواهیم این جریان را راه بیندازیم که چون رسانه ملی مخاطب ندارد تبلیغ می‌کند. اینگونه تحلیل درست نیست. اصلا کار رسانه‌های معاند علیه تلویزیون یا حمله آنها به هنرمندانی که در تلویزیون کار می‌کنند، بخاطر همین مخاطبی است که تلویزیون دارد.

وی درباره همکاری مشترک با پلتفرم‌ها هم تاکید کرد: ما از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و حتی آقای جبلی، رییس محترم سازمان بر استفاده از ظرفیت پلتفرم‌ها تاکید داشتند و امیدواریم بتوانیم کارهای مشترک تولید کنیم. ما از این همکاری در حوزه منافع ملی استقبال می‌کنیم. نه آثاری که هویت و منافع ملی را زیر سوال می‌برند. ما تاریخ باشکوهی داریم که تمام نمی‌شود و با پلتفرم‌ها جلساتی خواهیم گذاشت تا به تولیدات مشترک برسیم.

 

زیاد به قاجار پرداختیم سراغ پهلوی می‌رویم

نقویان درباره تمرکز آثار نمایشی بر قصه‌هایی که در دوره قاجار می‌گذرند، گفت: در یکی ـ دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده است. در ریل گذاری جدیدی که انجام می‌شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع می‌کنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می‌شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه های ماست، کارهای پژوهشی مفصلی هم در این زمینه انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 186973 و در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۶:۲۵
2024 copyright.