من به دنبال گل کردن نقش نیستم / روایت بهزاد فراهانی از سریال «سایه‌بان»

بهزاد فراهانی می‌گوید آنچه در سریال “سایه‎بان” به نمایش درآمده به شرایط امروز ما بسیار نزدیک است.
به گزارش سینماسینما، بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها در نقش خسرو در سریال “سایه‌بان” ساخته برادران محمودی به ایفای نقش می‌پردازد.

او  در خصوص حضور در این سریال بیان کرد: در ابتدا برای نقش دیگری دعوت شده بودم که در صحبت‌های اولیه با کارگردان از من خواهش کردند نقش دایی خسرو را عهده دار شوم. از آنجایی که قصه را خوانده بودم آن را دوست داشتم و دیدم کار متعهدی است بنابراین دیگر برایم مهم نبود که چه نقشی باشد، مهم خوب بودن کار بود. در این بیابان تلویزیون این لنگه گیوه غنیمت بود، بنابراین نقش دایی را پذیرفتم. ولی آن نقش را بیشتر دوست داشتم چرا که در محیط کارگری بود و من با آن ارتباط بیشتری برقرار کرده بودم. در بازخوردهایی که می‌بینم و با مردمی که صحبت می‌کنم کار را دوست داشتند و این برایم جذاب است.

فراهانی در ادامه درباره نزدیکی سوژه این سریال به حال وهوای جامعه امروز گفت: آنچه در این سریال به نمایش درآمده است از شرایط ما نه تنها دور نیست بلکه بسیار نزدیک است. کار تولید در کشور ما به ورشکستگی کشیده شده است و دولت به سرمایه گذاری وابستگی زیادی دارد. قرار بود رشد ملی را پیگیری کنیم، اما رفتیم به دنبال رشد سرمایه گذاری و برای آن به دلالی رسیدیم و توان تولید ملی را نیز کمرنگ کردیم. آنچه در کشور ما یک کارآفرین می‌تواند داشته باشد از او گرفتیم و گذاشتیم غارتگران بریزند سر او و با جنس‌های چینی و پاکستانی کمر او را شکستیم. در این کار این موضوع خیلی خوب نمایش داده شد و اتفاقا به بن‌مایه آن پرداخته شد و چون این اتفاقات خیلی کمتر در تلویزیون دیده شده است.

وی همچنین درباره روابط انسان‌ها و نمایش رفاقت‌ها در این سریال ادامه داد: قرار نیست در کارهای نمایشی به دنبال این برویم که هرچه در جامعه امروز هست نشان دهیم. بلکه ما به امروز می‌پردازیم و به آنچه باید باشد. اگر رفاقت را از دست می‌دهیم باید علت یابی شود. ارزش رفاقت و دوستی در کشور ما بنیادی و اخلاقی است. حال اگر این موضوع گم شده است اتفاقا این وظیفه هنرمند است که به احیا آن بپردازد.

بازیگر سریال” عقیق” با اشاره به این که معتقد است کار نمایشی یک کار گروهی است، در خصوص تغییرات احتمالی در نقش خسرو، عنوان کرد: صحبت‌هایی که ما بین ما بازیگران با کارگردان می‌شود انواع متفاوتی دارد. یکی بیشتر به دیده شدن نقش خود می‌پردازد و یکی هم به کلیت کار و آرمان‌هایی که از ابتدا آن‌ها را دنبال کرده است، توجه دارد. من به دنبال گل کردن نقش نیستم و آن را هم دوست ندارم. معتقدم کار ما گروهی است و در یک کار شاید من نقش مکملی باشم که به احیای ارزش‌های میهنم بیافزاید. به نظرم طول و عرض نقش مهم نیست، مهم آن اثر گذاری است که باید وجود داشته باشد.

فراهانی افزود: این دست من نیست که چیزی از نقش کم کنم یا به آن بیفزایم، فیلمنامه براساس سلیقه کسی است که می‌نویسد. چیزی که بوجود آمده پاسخگوی نیازهای نویسنده بوده است و من به عنوان بازیگر تنها می‌توانم پیشنهاد دهم اما خیلی به عمل آن مصر نیستم. هر نویسنده برای خود دنیایی دارد که برایش مقدس است و آن دخالت خیلی شایسته یک آرتیست قدیمی نیست.

بازیگر “هفت پرده” با بیان این که از حضور در این کار لذت برده است، ادامه داد: به نظر من رفتار برادران محمودی در تولید کار بسیار شریف بود. آن‌ها برای همه اعضای گروه احترام خاصی قائل بودند که نشان از رفتار حرفه‌ای داشت. این دو برادر از کوره تولید سخت خود را بالا کشیدند و منش دارند. شخصا از این همکاری لذت بردم، چرا که رفتاری داشتند که در کارهای دیگر کمتر دیده می‌شود. رفتار آن‌ها بیانگر هنرمند بودن آنهاست. ضمن این که در این کار برای اولین بار با امین تارخ همکاری کردم که بسیار دوست داشتنی بود و همکاری خیلی خوبی بود.

وی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود نیز گفت: هر سال دو یا سه کار انجام می‌دهم. زیاد تشنه کار کردن نیستم و با همان حقوق بازنشستگی زندگی‌ام تامین می‌شود و برایم کافی است. ترجیحا بیشتر در بخش صنفی و امور انجمن بازیگران خانه تئاتر فعال هستم.

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 77020 و در روز چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷:۵۰
2024 copyright.