یک مدیر تلویزیون به تازگی مدعی شده است که سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان به دلیل تفتیش عقاید روشنفکری جرأت نمیکنند به تلویزیون بیایند.
به گزارش سینماسینما، شاهمرادی، مدیر شبکه چهار سیما که شامگاه دوشنبه ـ ۲۰ آذر ماه ـ در برنامه «جام جم» تلویزیون حاضر شده بود تا به اصطلاح با محمد قوچانی مناظره کند، در بخشی از سخنانش از نظام «نُطُقکِشی» صحبت کرد که به گفته وی این روزها باعث شده است بخشی از هنرمندان از صداوسیما و تلویزیون دور شوند.
او در این صحبتها تاکید میکند که تلویزیون افرادی مثل سروش صحت، مهران مدیری، احسان علیخانی و رامبد جوان را حذف نکرده است بلکه این افراد به دلیل نظام «نطقکشی» و «تفتیش عقاید روشنفکری» جرأت نمیکنند به تلویزیون بیایند.
با این همه شاهمرادی حساب عادل فردوسیپور ـ مجری و تهیهکننده برنامه «نود» ـ را از اسامی بالا جدا میداند.
این مدیر تلویزیون در یک جا صراحتا سوال میکند، چرا احسان علیخانی نمیتواند برنامه بسازد و سپس اینگونه پاسخ میدهد که چون نُطُقش را میکشند.
بر اساس این گزارش، موضوع بازگشت چهرههای محبوب به تلویزیون از همان سال ورود پیمان جبلی به صداوسیما از مباحثی بوده که رییس صداوسیما را به خود مشغول کرده و به کرات در این زمینه مورد پرسش واقع شده است.
جبلی که بر سیاست درهای باز صداوسیما تاکید دارد، مدتی است که میکوشد با توان بیشتری زمینه را برای بازگشت چهرههای محبوب قدیمی به رسانه ملی فراهم کند که البته تاکنون این رویه در حد خبر و اطلاعرسانی باقی مانده است.
هرچند او در حضوری که به مناسبت روز دانشجو در بین دانشجویان دانشگاه تهران داشت، به تقویت فکر و هدف در برنامهسازیها در دوره تحول اشاره و تأکید کرد: صداوسیما کارخانه چهرهسازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامهسازی شود تا چهرههایی شناخته شوند. وقتی ما عزممان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتیمحوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالمپروری را تقویت کنیم.
رییس صداوسیما در عین حال گفته بود: ما در را به روی هیچ هنرمندی که علاقهمند باشد در چارچوبها و ضوابط با ما کار کند نبستهایم و هرکسی هم این را بگوید خودش در را به روی خودش بسته است.
صحبتهای پیمان جبلی درباره درهای باز صداوسیما در حالی مطرح میشود که همچنان بسیاری از هنرمندان قدیمی بر این نکته تاکید دارند که هنوز با دعوتی از سوی تلویزیون برای همکاری مواجه نشدهاند و یا پیشنهادهای کاری به حدی ضعیف بوده که به همکاری ترغیب نشدهاند.
ضمن اینکه مدتی قبل، اعلام خبرهایی برای بازگشت برخی قدیمیهای محبوب به تلویزیون مانند رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار واکنش تند جدیدیها فعال در رسانه را به همراه داشت؛ به نحوی که در نهایت هم تلویزیون و هم خود این هنرمندان، عطایش را به لقایش بخشیدند و کناره گرفتند.
با این همه نکتهای که در بخشی از صحبتهای مدیر شبکه چهار سیما با عنوان نظام «انکیزیسیون» (inquisition) به چشم میخورد، دغدغه برخی از هنرمندان امروز بوده و هست.
به نحوی که متین ستوده ـ بازیگر ـ اخیرا با انتشار متنی در فضای مجازی یادآور شده است: «دیدم بعضی از همکارهای عزیزم در رابطه با توهینهای کامنتی به شخصیتها در فضای مجازی صحبتهایی کردن … راستش دلم خیلی گرفت. شاید چون پارسال همین موقعها خیلیها سر کارشون رو میرفتن و زندگیشون بر مدار ولی خیییلیهای دیگه نمیتونستن حتی به سر کار رفتن فکر کنن چون مورد اهانت و فحاشی و قضاوت قرار میگرفتن.»
الهام حمیدی ـ دیگر بازیگر زن کشورمان ـ هم در واکنش به توهینها علیه شخصیتها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «اخیرا خیلی بحث توهینهای کامنتی به شخصیتها تو رسانه توسط افراد مختلف مطرح شده. گفتم بد نیست بگم من هم تحمیل سکوت رو ٢ جا دیدم:
یکبار وقتی فوتبالیستهامون تو جام جهانی حق شادی بعد از گل نداشتن و یکبار هم وقتی بازیگرامون بعد شرکت تو جشنواره فجر کلی فحش خوردند. ظاهرا اشاره به هر اتفاق امیدوارکنندهای سیل توهین تو کامنت ها و دایرکت رو به همراه داره. آیا واقعا صاحب این اکانتهای توهینکننده مردم بافرهنگ ایرانیان؟»
اما آنچه در این بین محل سوال است، اینکه آیا واقعا تمامی هنرمندانی که این روزها همکاری خود را با تلویزیون قطع کردهاند، از توهینها و نطقکشی میترسند و اگر پاسخ مثبت است، پس چرا برخی از همین افراد در مدیومی دیگر چون شبکه نمایش خانگی با جدیت مشغول کارند؟ بر این اساس، کیفیت کارهای تلویزیونی، فضای حاکم بر رسانه ملی و پروژهها، تفاوت ممیزی در رسانههایی چون سینما و نمایش خانگی با صداوسیما و محدودیت برای پرداختن به برخی سوژهها و صدالبته رقم بالای پیشنهادی در رسانههایی غیر از تلویزیون، از دیگر عواملی میتوانند برشمرده شوند که همکاری اغلب هنرمندان محبوب و قدیمی با صداوسیما را به عدد صفر رسانده است.
منبع: ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود