
معمای تصویر دختران لهستانی
مسئله رسانه ملی ماجرای پخش سریالهایی که گاه اعتراض برخی از اقوام را برمیانگیزد نیست. گاه، برخی از سریالهایی که زمان و هزینه زیادی صرف ساختشان شده است هم میتوانند انتظارات را برآورده نکنند و حتی نقدهای جدی را در پی داشته باشند. محمدرضا ورزی از آن دست کارگردانانی است که سریالهایی با محوریت روایت تاریخ معاصر ایران را روانه آنتن تلویزیون کرده. «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه» و… بخشی از آثار او در رسانه ملی است. اما «معمای شاه»، تازهترین سریال او که زمان زیادی صرف ساخت آن شد و جزء پروژههای الف ویژه تلویزیون محسوب میشود، از زمان پخش تاکنون بازتابهای متفاوتی داشته است. تازهترین واکنش به روایت تاریخی این سریال را خسرو سینایی، کارگردان و نویسنده صاحبنام، به وقایع تاریخی این سریال داشته است. در قسمت پنجم این سریال در یکی از سکانسها، تصویری از دختران تنفروش لهستانی نشان داده میشود که سربازان آمریکایی از آنها بهرهکشی میکنند. سینایی در گفتوگو با «ایلنا» با اشاره به تصویری از دختران تنفروش لهستانی گفت: رابطه مردم ایران و لهستان براساس تاریخ یک رابطه همراه با تقدیر و تشکر بوده است و مردم لهستان در همهجا از میهماننوازیای که ایرانیها از لهستانیها در جنگ جهانی دوم داشتند، قدردادنی کرده و سپاسگزار بودهاند.
او ادامه داد: نمیتوان گفت تصویری که در سریال معمای شاه نشان داده شده؛ دروغ است. قطعا وقتی آدمهایی از سیبری و از جنگ و فلاکت به یک کشور میآیند و حتی نان برای خوردن ندارند، دست به کارهای مختلفی میزنند که شاید بسیاری از آنها صحیح نباشد. وی ادامه داد: مهم این است که ما در نشاندادن و بهتصویرکشیدن اتفاقات تاریخی چه زاویه نگاهی را انتخاب میکنیم و دوربینمان کدام قسمت را درشت میکند. نباید یادمان برود که در تصویر رویدادهای تاریخی یک موضوع را بهدرستی موشکافی کرده و قبل و بعد آن و علل و عوامل آن را نیز بیاوریم تا نتیجهای که نشان داده میشود، غیرمنصفانه و یکسویه نباشد.
اما روابطعمومی سریال معمای شاه انتقادات سینایی را بیپاسخ نگذاشت و گفت: طبیعتا تنفروشی و فحشا یکی از پیامدهای زشت و ناگوار جنگ است و با توجه به نمایش اشغال کشور ایران از سوی متفقین در معمای شاه، این موضوع نیز با هدف نمایش پسزمینههای اجتماعی اشغال کشورمان در این اثر تلویزیونی گنجانده شده است.
البته با توجه به چارچوبهای تلویزیون تلاش شده تا این امر به شکلی حداقلی صورت گیرد و برهمیناساس در سریال صرفا اشارهای گذرا به این مسئله شده و تأکید تصویری بر این موضوع صورت نمیگیرد. آنچه در این بخش به تصویر کشیده شده، کاملا منطبق بر واقعیتهای تاریخی بوده و در آثار تاریخی متعدد مورد تأکید قرار گرفته است.
انتقاد فرزند کاشانی
یکی دیگر از انتقادها به این مجموعه از سوی فرزند آیتالله کاشانی مطرح شد. در نامه انتقادی او مطرح شده بود که سازندگان سریال قصد دارند بر ایستادگی آیتالله کاشانی در برابر مداخله بیگانگان سرپوش بگذارند! کاشانی همچنین «محمدرضا ورزی»، کارگردان این سریال، را به دروغپردازی در سریالهای «پدرخوانده» و «کاخ تنهایی» متهم کرده بود. ابوالحسن مختاباد، منتقد موسیقی، هم با انتقاد از چگونگی نشاندادن روحالله خالقی در سریال گفته بود: «در سریال پیرمردی فرتوت را نشان میدهد که از دیدن نمایش بیرون آمده و در سرسرای سالن تئاتر عدهای تماشاگر دورهاش کردهاند درحالیکه قد او از همه کوتاهتر است. سپس دیالوگی بین او (بازیگر نقش روحالله خالقی) و محمدرضا شریفینیا و سعید نیکپور و امیریل ارجمند بعد از دیدن نمایش هملت برقرار میشود که از کار آقای خالقی تعریف و تمجید میکنند. اما مشکل در اینجاست که روحالله خالقی در آن تاریخ (سال ١٣٢٠) بیش از ٣۵ سال نداشته و قالبکردن مردی با گریم بالای ۶۵ سال به جای خالقی عملا نوعی دیگر از تحریف تاریخ است که به سراغ این سریال آمده. ضمن آنکه روحالله خالقی فردی بلندقد بود و استفاده از هنرپیشهای کوتاهقد بهجای او هم باز تحریفی دیگر است. حال با چنین وضعیتی که دستاندرکاران سریال حتی ظاهر کار را هم رعایت نمیکنند، چگونه میتوان به محتوای آنها اعتماد کرد؟
نباید نگاه ایدئولوژیک داشت
دراینبین هستند کسانی که ماجرا را از زاویهای دیگر میبینند. فرهاد توحیدی، از نویسندگان سینما و تلویزیون، در گفتوگو با «شرق» در پاسخ به این پرسش که اساسا در نگارش و ساخت آثار تاریخی زاویه نگاه کارگردان یا نویسنده چه تأثیری در روایت داستان دارد؟ گفت: طبعا در نگارش یک اثر تاریخی نباید نگاه ایدئولوژیک داشت. گاهی شخصی که از این زاویه به وقایع نگاه میکند، از سر ایمان به ایدئولوژی این کار را انجام میدهد و تصویر خودش را از آنچه واقعیت نام دارد عرضه میکند. گاهی نیز اتفاق بدتری میافتد و از سر ایمان هم به آن نگاه نمیشود. او در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره سریال معمای شاه چیست؟ اضافه کرد: «حقیقت این است که بخش کوچکی از سریال را دیدم اما نگاه این مجموعه به وقایع را دوست نداشتم. همچنان که آثار قبلی آقای ورزی را دنبال میکردم و جنس کارهای او من را به پیگیری سریال تشویق نمیکند».
توحیدی ادامه داد: به نظر من بحث صورت تاریخ نیست. بههرحال در آثار تاریخی ممکن است تفسیر خودتان را از رویدادها داشته باشید اما آنجایی که برای خوشایند این و آن ناچار به تحریف اثر باشید پذیرفتنی نیست.
نجفی چه میگوید؟
محمدعلی نجفی، کارگردان و البته ایفاگر نقش قوام؛ در «معمای شاه»، که خود سابقه ساخت سریال موفق «سربداران» را در کارنامه دارد، از زاویهای دیگر به ساخت آثار تاریخی نگاه میکند. او در گفتوگو با «شرق» با اشاره به اینکه اساسا کارگردان، معلم تاریخ نیست، گفت: گاهی کارگردان برای بیان اتفاقی ظرف موردنظرش را در زمانی خاص قرار میدهد و برایناساس، مقطعی از تاریخ را انتخاب میکند. طبعا برای پیگیری سریالی تاریخی باید ببینید کارگردان از ساخت اثر و بیان مفهوم کارش چه منظوری داشته است؟ مثلا فرض کنید در سریالی مثل معمای شاه بخواهیم خاندان پهلوی، بهویژه اشرف پهلوی را نشان بدهیم و همه ما میدانیم که خصوصیات رفتاری و ظاهری او چگونه بوده است. طبعا نمیتوان بهراحتی آن را در رسانه ملی نشان داد.
او ادامه داد: رفتن سراغ تاریخ به این منظور است که حرفی که دغدغه کارگردان است بیان شود. حالا از این نظر که در بیان حرفش و ارتباط با مخاطب موفق میشود یا خیر موضوع دیگری است.
نجفی درباره شخصیتپردازی در سریالهای اینچنین اضافه کرد: در پرداخت شخصیتهای تاریخی نمیتوان نگاه کاملا سفید یا سیاه از شخصیتها ارائه داد. شخصیتها طبعا خاکستری هستند؛ گاهی پررنگ و گاهی هم کمرنگ میشوند.
تاریخ و زاویه نگاه هنرمند
نکته تأملبرانگیز در ترسیم سریالهای تاریخی زاویه نگاهی است که کارگردان در روایت قصه یا پرداختن به شخصیتهایی خاص انتخاب میکند. نمونه موفقی که عمدهترین ساختههایش را در قالب آثار تاریخی ارائه کرد، علی حاتمی است؛ همو که روایتش را از تاریخ معاصر تحسین کردند و بیان هنرمندانه او را ستودند. اینکه کارگردان از چه زاویهای به تاریخ نگاه میکند و قصد دارد در قالب داستانش چه وجهی از تاریخ را برجسته کند، اتفاقی است که در هر اثر نسبت به اثر دیگر متفاوت است. سریال «معمای شاه»، البته فاقد زاویه نگاه کارگردان در روایت قصه و پرداختن به شخصیتهایی خاص است.
«معمای شاه» مردمپسند
کارگردان سریال «معمای شاه» گویا در برابر منتقدان تنهاست؛ چراکه نشانههایی از استقبال مخاطب عام از این سریال به چشم میخورد. با گذشت قسمتهای ابتدایی سریال، میزان استقبال مخاطبان رضایتبخش بوده؛ آنقدر که استیکرهای سریال در فضای مجازی در بین مردم دست به دست میشود.
«ورزی» در دسترس نیست
صحبت از چگونگی نگاه به تاریخ در سریال معمای شاه است. شاید محمدرضا ورزی که همراه با گروهی مدتها، زمان صرف تحقیق و پژوهش آن کرده است، بهتر پاسخ بدهد. هر چند این روزها روابطعمومی این سریال پاسخگوی صحبتها و حواشی این سریال است، پیگیریهای «شرق» برای گفتوگو با این کارگردان بینتیجه ماند، اما باید دید در ادامه محمدرضا ورزی چه پاسخی به انتقادهای پیرامون اثرش خواهد داشت؟
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو