افرادی که آخر هفته ها و یا تعطیلات مناسبتی قصد داشته باشند فیلمهای تلویزیون را تماشا کنند حتما با این مشکل مواجه شدهاند که بخش زیادی از این آثار بارها و بارها روی آنتن رفتهاند.
به گزارش سینماسینما، یکی از خبرهایی که در پایان هر هفته در اختیار رسانه ها قرار می گیرد معرفی فیلم های سینمایی است که قرارست پنجشنبه و جمعه و یا تعطیلات روی آنتن برود.
معرفی فیلم ها یک روند پیوسته است اما مساله این است که فیلم های جدیدی که برای اولین بار از رسانه ملی به نمایش درمی آیند از تعداد انگشتهای یک دست فراتر نمی رود و غالب آثار تکراری هستند و گاهی هم فیلم هفته قبل یک کانال در کنداکتور شبکه دیگری قرار می گیرد و مخاطبان هر بار مجبورند تعداد زیادی فیلم های تکراری ببینند و یا کلا قید تماشای فیلم های تلویزیون را بزنند و سراغ مدیوم های رسانه ای دیگر بروند.
شاید در وهله اول این اتفاق چندان هم اهمیتی نداشته باشد اما وقتی می بینید هر آخر هفته تلویزیون برای فیلم های قدیمی و تکراری خود اطلاع رسانی می کند و از پخش ده ها فیلم خبر می دهد که بارها از رسانه ملی پخش شده است با خود فکر می کنید پس این همه تولیدات سینمای ایران، آثار مستند و… کجا می رود. تلویزیون زمانی ساخت تله فیلم را متوقف کرد و حالا مدت هاست که سریال های اپیزودیک بسیاری در سازمان به تولید رسیده و روانه آنتن می شوند؛ سریال هایی که هر قسمت از آنها در صورت کیفیت بالا می توانست به عنوان تله فیلم نمایش داده شود اما اکنون به دلیل کیفیت پایین و محتوای کلیشه ای حتی برای یک بار پخش هم مناسب نیستند.
روند تکرار حالا در رسانه ملی به یک اپیدمی تبدیل شده است و مخاطبان مجبورند دایم به تماشای فیلم و سریال هایی بنشینند که پیش از این اگر در سینما ندیده اند صدها بار از همین رسانه در ماه ها و سال های متمادی و در شبکه های مختلف مخاطبشان بودهاند.
با این حال اگر دست رسانه ملی از تولیدات داخلی در پر کردن کنداکتور خالیست این سوال مطرح می شود که چرا این رسانه سراغ جذب و تامین آثار خارجی جدید نمی رود و همچنان بخشی از فیلم هایی که در آخر هفته نمایش داده می شود آثار خارجی است که سال هاست در تلویزیون نمایش داده می شود. نکته مهم اینکه یکی از گلایه های گوینده ها و دوبلورهای پیشکسوت در چند سال اخیر تامین نشدن فیلم های خارجی خوب برای دوبله است که زندگی و حرفه آنها را نیز به شدت دچار مشکل کرده است.
وظیفه اصلی تامین فیلم و سریال های جدید و جذاب خارجی بر عهده اداره کل تأمین برنامههای خارجی و رسانه بینالملل سیما است که اطلاعات رسمی اهالی رسانه از این اداره کل تنها به یک حکم انتصاب و چند نشست منحصر شده است و اطلاعات چندانی از فعالیت های این اداره به مخاطبان و حتی رسانه ها ارایه نمی شود. در حکمی که اوایل خرداد سال ۹۵ برای محمدمهدی یادگاری مدیرکل این اداره صادر شد بر شناسایی، انتخاب و خرید بهترین آثار تلویزیونی در تمام ساختارهای برنامهسازی خصوصاً برنامههای نمایشی، مستند و پویانمایی، منطبق با سیاستهای کلان رسانه، آمادهسازی آثار تهیه شده اعم از ترجمه و دوبله با هماهنگی شبکههای ذیربط تاکید شده بود که جای سوال دارد که خروجی این فعالیت ها چیست.
یکی از مشکلات تلویزیون این است که کمتر فرصت شکل گیری گفتگوهای آزاد رسانه ها با مدیران عالی رتبه خود را فراهم می کند، اما بر خود لازم می داند که مخاطبان را در جریان قرار دهد که چه فیلمهای تکراری آخر هر هفته از شبکهها پخش می شوند!
منبع: مهر، عطیه موذن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد