یک استاد دانشگاه با اشاره به تبلیغات تلویزیون و نمایش منازل، لوازم لوکس، چهرهها و پوششهایی که با متوسط جامعه فاصله دارد، گفت که افراد جامعه با دیدن اینها احساس فاصله و محرومیت میکنند.
به گزارش سینماسینما، احمد روستا مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی در زمینه تبلیغات و فروش درباره آگهی های بازرگانی که از تلویزیون پخش می شود و تاثیر آنها بر جامعه و مردم گفت: وقتی از تبلیغ صحبت می کنیم تا حدی مبالغه در این پدیده وجود دارد اما تبلیغ صرفا گزافه گویی و مبالغه نیست بلکه ابلاغ کردن مناسب یک پیام از طریق رسانه مناسب به مخاطب تعریف شده است.
وی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که سازمان ها به ویژه شرکت ها و بنگاه های خصوصی در تبلیغ محصولات خود سعی می کنند به بهترین شکل ممکن تاثیرگذار باشند و این آژانس های تبلیغاتی و فعالان حوزه تبلیغ هستند که باید دقت کنند که علاوه بر پیام رسانی برند مربوطه به آثار و عواقبی که ممکن است تبلیغات روی گروه های مختلف داشته باشد، فکر کنند.
این مدرس دانشگاه شهید بهشتی درباره این تبلیغات که در آنها کاراکترها و حتی عناصر به کار گرفته شده از جمله منازل به شکلی ایده آل و رویایی تصویر می شوند، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی و مسئول نیز در این زمینه نقش آفرین هستند تا اگر تبلیغات صرفا به عنوان یک فعالیت بازرگانی و بدون توجه به نظامِ جامعه صورت گرفت موارد لازم را گوشزد کنند. قطعا هر تبلیغی علاوه بر آثار مثبتی که دارد، می تواند آثار جانبی و مضر هم داشته باشد. شاید بسیاری از خانواده های کم درآمد و محروم جامعه با دیدن منازل بسیار شیک یا چهره هایی که به نوعی انتخاب شده هستند، نوعی احساس فاصله، محرومیت و نداشتن بیشتر پیدا کنند و آثار روحی و روانی مخربی برایشان پیش آید.
وی با مثالی ادامه داد: گاهی می توان نقش پاک کنندگی یک شوینده را روی یک لباس در یک خانه معمولی و توسط یک چهره ساده هم نشان داد و نیازی نیست لزوما از خانه های مجلل استفاده کرد.
روستا تصریح کرد: باید از طریق سازمان های نظارتی مراقبت صورت بگیرد و تذکرات به موقع داده شود. ما نمی توانیم صرفا سفارش دهنده تبلیغ و حتی آژانس ها را مقصر بدانیم. باید چارچوب ها مشخص باشد و به آژانس ها تذکر داده شود که تاثیرات جانبی تبلیغ را هم مورد توجه قرار دهند. ما در بحث های مدیریت بحثی درباره مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای تبلیغات داریم و اینها موضوعاتی هستند که در واحدهای درسی به آنها توجه می شود.
وی اضافه کرد: اگر گروه های تبلیغاتی به این ۲ عنوان؛ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای توجه کنند پیامدهای منفی کاهش می یابد چراکه مخاطب ما به ویژه در یک تیزر تلویزیونی محدود به یک منطقه و قشر خاص نیست و همه کسانی که به نحوی در ارتباط با رسانه هستند تبلیغ را می بینند و ممکن است که از این میان، مخاطب زیادی در نقاط محروم و ضعیف جامعه باشند و برای آنها بعضی از این تبلیغات نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه نوعی ضدیت و مخالفت در جامعه را ایجاد می کند.
نویسنده کتاب «مدیریت استراتژیک تبلیغات» در پایان درباره نمایش و آگهیهای صداوسیما یادآور شد: متاسفانه تحقیقات و مطالعات جامعی در زمینه تبلیغات و آثارش روی مخاطبان در نقاط مختلف وجود ندارد و صرفا نگاهمان اثرگذاری به هر شیوه با توجه به سفارشی که دریافت می کنیم، است. ما باید با توجه به شرایطی که در نقاط مختلف کشورمان وجود دارد، ببینیم چگونه تبلیغ کنیم که ضمن اثرگذار بودن آن تبلیغ، مخالفت ها و نقاط منفی را در مخاطب پرورش ندهیم. این اتفاق در صورتی رخ می دهد که توجه داشته باشیم تبلیغات امروز صرفا امری هنری نیست بلکه فعالیتی چند تخصصی است و موفقیت حوزه تبلیغات در آینده در گرو استفاده از تخصص های جامعه شناسی، روانشناسی، ارتباطات و… است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم