کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی در بیانیهای خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نوشت: جناب آقای جبلی! ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدیدمحور، نگاهی فرصتمحور داشتید تا با همبستگی محتواهای تولید شده در صنعت نمایش خانگی و صداوسیما قدم موثری به سود مردم ایران برداریم.
به گزارش سینماسینما، متن کامل بیانیه کمیته رفع موانع تولیدات فرهنگی متشکل از صنوف کانون کارگردانان ایران، اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامههای تصویری ایران و انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین خطاب به رئیس صداوسیما جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
«جناب آقای پیمان جبلی
رییس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
جنابعالی روز گذشته در جمع برخی دانشجویان فرمودید: «هیچکدام از شما به هیچ وجه همراه خانواده محترمتان حاضر به نشستن پای یکی از قسمتهای یکی از سریالهایی که همین الان دارد از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، نخواهید بود… و ما موظفیم به حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این مسئولیت هم کوتاه نمیآییم.»
جناب آقای جبلی! از عمر تولیدات پلتفرم های نمایش خانگی کمتر از چهار سال میگذرد و بعضا کاستی هایی در کم و کیف تولیدات وجود داشته که به مرور اگر با تماشای بی واسطه و به دور از گزارشات غیرمنصفانه و سکانس های بهم دوخته شده مورد ارزیابی قرار بگیرد، شاهد افزایش جدی کیفی و فرهنگی تولیدات در سالهای اخیر خواهید بود؛ ولکن استفاده از الفاظ “هیچکدام، به هیچ وجه” که مطلق و عاماند آیا در خصوص تولیدات صداوسیما با بیش از چهل سال تجربه و سعی و خطا قابل دفاع و بیان است؟
جناب آقای جبلی! وقتی به لفظ مستهجن در بخش دیگری از سخنانتان اشاره میفرمایید به نظر می رسد بین تعریف شما از مستهجن و نه صریح قانون تفاوت بسیار است.
بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرائم رایانهای «محتوای مستهجن» چنین معنایی دارد: «محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق میشود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.»
یا در بخشی دیگر فرمودهاید: «اگر ادعای نظارت داریم، ادعای سلیقهای ما نیست، وظیفهای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته، ما موظفیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه.»
جناب آقای جبلی، تفویض نظارت بر تولیدات نمایش خانگی به صداوسیما در قانون اساسی صراحتا بیان نشده است و شورای محترم نگهبان نیز در سال جاری به صورت صریح و واضح، مصوبه مجلس در واگذاری نظارت بر تولیدات حرفه ای فضای مجازی به صداوسیما را مغایر با وظایف سایر مراجع ذیصلاح دانسته است و سال ۱۴۰۱ در بند لایحه بودجه چنین بندی هم وجود ندارد و محذوف واقع شدن آن بهذات معنای روشن حقوقی دارد.
شما در بخشی دیگر از این پرسش و پاسخ هم گفتید: «ما نه خودمان را رقیب پلتفرمها میدانیم نه دشمن. پلتفرمها رفیق ما هستند. امیدوارم از ظرفیت پلتفرمها برای ارتقای صداوسیما هم استفاده کنیم.»
جناب آقای جبلی، از لوازم رفاقت و همدلی، گفت و شنود بی واسطه است نه از طریق تریبون گردهمایی دانشجویی با این همه حواشی و ابهام! ای کاش با مدیران پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی، تولیدکنندگان و کارگردانان، دست اندرکار تولیدات جلسهای برگزار میشد یا در راه فعالیت این مجموعههای خصوصی و بی نیاز به بیتالمال، سنگاندازی نمیشد و از همه مهمتر به همه هنرمندان، تولیدکنندگان و اهالی فرهنگ و هنر این چنین نمیتاختید و همه آثار آنها را غیرقابل پخش نمیدانستید.
شما با بیان این دیدگاه، ۱۲هزار هنرمند شاغل در این صنعت و چندین میلیون مخاطب فهیم و خانواده دوست نمایش خانگی را نادیده گرفتید و اظهاراتی داشتید که همانا ریشه گسست سالیان اخیر بین هنرمندان و رسانه ملی بوده است که هر روز شاهد جدایی هنرمندان بیشتری از رسانه ملی هستیم که برای ما نیز به عنوان مخاطب این رسانه و یک ایرانی ناگوار و ناخوشایند است.
جناب جبلی! ای کاش به جای نگاه سلبی و تهدید محور، نگاهی فرصت محور داشتید تا با همبستگی محتواهای تولیدشده در صنعت نمایش خانگی و رسانه ملی قدم موثری به سود مردم ایران برداریم.
حقیقت چالش موجود، عدم پذیرش مصوبات مراجع عالی نظام همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مصوب مجلس توسط نهاد تحت امر شما در پدیده نوظهور شبکه نمایش خانگی در ساختار حکمرانی رسانهای کشور است، جایی که تصدی حداکثری حاکمیت، استفاده از بخش خصوصی نیابتی و یا اعتقاد به توسعه بخش خصوصی واقعی در تضاد و جدال نظری هستند.
در سال تولید دانش بنیان، شرکت های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال محتوا، باید متناسب با منافع ملی و نه منافع صدا و سیما تنظیمگری و رگولاتوری بی طرفانه شوند تا کشور عزیزمان ایران از توسعه و پویایی آنها منتفع شود.
جناب آقای جبلی شما با شعار تحول به صداوسیما پای گذاشته اید و این تحول باید در اندیشه و رویکردهای شما متناسب با جهان واقعی تصویری مردم کشور عزیزمان متبلور باشد تا آب در هاون نکوبیم و قدمی در جهت پیشبرد فرهنگی کشور برداریم.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- جبلی: به وعدهمان در قبال شبکه نمایش خانگی عمل میکنیم
- نامه سرگشاده یک سینماگر به رئیس سازمان صداوسیما/ آقای جبلی افراد متخصص و کاربلد را شناسایی و با آنها گفتگو کنید
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- رئیس سازمان صداوسیما توضیح داد؛ سرنوشت سریالهایی که بازیگران جنجالی در آن ایفای نقش کردهاند، چیست؟
- اختتامیه جشنواره مستند در عسلویه
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- تحریمشدگان صداوسیما چه افرادی هستند؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- ۳۱ رسانه صوت و تصویر فراگیر در مرداد امسال مجوز گرفتند
- قائممقام ساترا: صداوسیما پلتفرمها را رقیب نمیداند/ ساترا به دنبال حفظ حقوق مخاطب
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- پروانه معصومی درگذشت
آخرین ها
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران