برای اولین بار از شبکه مستند « آن معلم بی استاد» پخش می شود.
به گزارش سینماسینما، شبکه مستند سیما برای اولین بار مستند «آن معلم بی استاد» را روانه آنتن تلویزیون می کند که زنده یاد علی حاتمی فیلمنامه نویس و کارگردان فقید سینما و تلویزیون ایران را به روایت بازیگران سرشناس فیلمهایش از جمله انتظامی، مشایخی، نصیریان، رشیدی و کشاورز معرفی می کند.
سیدوحید حسینی تهیه کننده و کارگردان «آن معلمِ بی استاد» درباره این مستند توضیح داد: این اثر به یادِ علی حاتمی ساخته شده و نامِ فیلم از عنوانِ مقاله ای از بهرام بیضایی در وصفِ حاتمی گرفته شده است.
وی افزود: این فیلم در واقع گرامیداشتِ علی حاتمی -کارگردانِ مؤلفِ سینمای ایران- است به روایتِ هنرمندانِ بزرگی که با او همکاری داشته اند و در آن به ویژگی های آثارِ حاتمی از جنبه های مختلف نظیر متن، موسیقی، گریم، صحنه آرایی، دوبله، بازیگری و …. اشاره شده است.
حسینی درباره انگیزه هایش از ساخت این مستند گفت من و همسرم (محدثه گلچین عارفی) همیشه به فیلمهای علی حاتمی علاقمند بودیم. فیلمهایش را چندین بار دیده بودیم و دیالوگ هایش ورد زبانمان بود و همیشه دوست داشتیم ارادتِ خود را نسبت به او ابراز کنیم. این فیلم بهانه ای شد برای این ادایِ احترام.
این مستندساز با اشاره به اینکه در سالِ ۱۳۹۲ به پیشنهادِ بنیاد سینمایی فارابی مشغولِ ساختِ کلیپ هایی برای بزرگداشتِ پنج بازیگرِ سریالِ «هزاردستان» و گرامیداشتِ علی حاتمی شده اند، ادامه داد: به این بهانه به سراغِ هنرمندانی رفتیم که با علی حاتمی همکاری کرده بودند. بعد از آن، این کار را گسترش دادیم و تصمیم گرفتیم فیلمِ جامع تری به یادِ علی حاتمی تهیه کنیم. این پروسه تا زمستانِ ۱۳۹۴ طول کشید و بعد از تکمیل شدنِ مصاحبه ها و تهیه آرشیو تدوین آغاز شد و در پاییزِ ۱۳۹۵ که بیستمین سالگردِ درگذشتِ علی حاتمی است آماده پخش شد.
وی درباره شخصیت های برجسته ای که در «آن معلم بی استاد» حضور دارند، بیان کرد: فیلم مصاحبه محور است و به مرورِ آثارِ حاتمی می پردازد. عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، منوچهر اسماعیلی، ناصر طهماسب، حسین علیزاده، احمد بخشی (کارگردان و دستیارِ علی حاتمی)، عبدالله اسکندری، ارسلان کامکار، حجت شکیبا ( نقاش) و محمود بصیری این فیلم را روایت می کنند.
حسینی در پایان گفت: فیلم های حاتمی حس و حال و ویژگی های یگانه ای دارند. بیانِ این یگانگی هدف اصلیِ این مستند بوده است که گاهی به شکلِ خاطره بازی و ادای دین و گاه با ذکرِ ویژگی های ساختاری و شیوه های شخصیِ کارِ حاتمی ارائه شده است.
عواملِ این فیلم مستند عبارتند از کارگردان: سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی، تدوین: ایمان نیک بین، دستیار کارگردان: امیر مسعود حسینی، مشاور پروژه: محمد پرویزی، مدیر تولید: مینا مدرسی، عکس: مریم سرتیپی، خوشنویس: استاد ناصر رحیمی، تهیه کننده: سید وحید حسینی، پاییز ۱۳۹۵٫
علی حاتمی کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده شناخته شده سینما و تلویزیون ایران متولد ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران بود و آثار ماندگاری از جمله «دلشدگان»، «مادر»، «کمالالملک»، «هزاردستان» و… را خلق کرده است. وی همسر زهرا حاتمی و پدر لیلا حاتمی است و در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در اثر بیماری سرطان در تهران در گذشت.
شبکه مستند در آستانه بیستمین سالگرد درگذشت زنده یاد حاتمی «آن معلم بی استاد» را یکشنبه ۱۴ آذر ساعت ۲۲ برای اولین بار روانه آنتن می کند. این مستند دوشنبه ۱۵ آذر ساعت ۹:۳۰ مجدد از شبکه مستند پخش می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی