فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده سینمای دینی در سطحی ترین لایه های دین باقی بماند.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی تهیه کننده سینما در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر درباره سینمای دینی گفت: انقلاب ما، انقلابی ایدئولوژیک و مبتنی بر تفکرات دینی و مذهبی بوده پس اینکه سینمای ما نیز دینی باشد امری طبیعی است.
خزاعی با تاکید بر اینکه هر فیلمی که پس از انقلاب ساخته شده دینی نیست اظهار داشت: حتی اگر صحنه ای از مظاهر دینی درفیلم نشان داده شود به این معنی نیست که فیلم، دینی است زیرا برخی اوقات اندیشه ها و پیام هایی در فیلم مطرح می شود که صورت های ظاهری دین است در حالی که دین دارای مفاهیم عمیق است.
این تهیه کننده سینما افزود: کسانی که می خواهند در عرصه دین و سینمای دینی فیلم بسازند اگر تکنیک های فیلم سازی را می دانند باید با معارف دینی آشنا باشند و اگر دین شناسان خوبی هستند حتما تکنیک های سینما و فیلم سازی را بیاموزند زیرا فیلمساز نمی تواند سکانسی از عبادت و خلوت بنده با معبود را نشان دهد بدون اینکه خودش وارد این وادی شده باشد.
خزاعی با اشاره به ماهیت سینما گفت: در سینما هیچ فشاری برای تولید فیلم در زمان مشخص و محدود وجود ندارد از این رو سیاست گذاران برای تنوع محصولات فرهنگی خود باید برنامه ریزی کنند.
در بخش دیگری از این گفتگو حسین سلطان محمدی کارشناس سینما و روزنامه نگار گفت: دین در تمامی سلوک زندگی، حرف، روش و توصیه دارد و دین اسلام به اندازه ای پویاست که بر اساس شرایط زمانی و مکانی انعطاف پیدا می کند با این حال ما نتوانسته ایم از رسانه سینما برای انتقال اثرگذار پیام های دینی استفاده و دانش دینی و مذهبی خود را منتشر کنیم.
سلطان محمدی مهمترین مشکل اساسی در این باره را ضعف در ساختار سیاست گذاری سینمای دینی دانست و تصریح کرد: برخی از فیلمسازان فیلم هایی ساخته اند که مبتنی بر شناخت و تحقیق بوده. سینمای ما تحت نظارت دولت است و شورای صدور پروانه ساخت و شورای تصویب فیلمنامه باید درباره فیلم هایی که ساخته می شود نظر می دهند پس اگر امروز ناهمسان عمل می کنیم نتیجه ناهمگونی این سیستم کنترلی است که برون داد مناسبی نداشته ایم.
این کارشناس سینما ادامه داد: اگر انتظار داریم سینما به تنهایی دین را وارد جامعه کند، اشتباه می کنیم زیرا مخاطب با فیلم، تلویزیون و شبکه های اجتماعی سر و کار دارد و همه اینها همین وظیفه را بر عهده دارند. اگر در سال های گذشته دچار سلایق مدیریتی نمی شدیم امروز بهتر می توانستیم عمل کنیم.
سلطان محمدی با تاکید بر اینکه سیاستگذاران در این سال ها برای اعمال سیاست های کنترلی خود با فیلم ساز ارتباط خوبی برقرار نکرده اند تصریح کرد: فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده فیلم ساز به نشانه های صوری در فیلم خود اکتفا کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خود را دریابیم/ مرثیهای برای هنرمندان
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- پروانه معصومی درگذشت
آخرین ها
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت