سیاست درهای باز ساختمان شیشهای و وعدهای که رییس صداوسیما برای بازگشت چهرهها از همان بدو ورود داده بود، پس از چند سال پر فراز و نشیب حالا میرود که رفته رفته عملی شود. پس از یک سالِ پُرحاشیه برای فضای فرهنگ و هنر، حالا ورق برگشته و گویا بیش از اینها قرار است شاهد بازگشت هنرمندان محبوب به جامجم باشیم.
به گزارش سینماسینما، ماجرای بازگشتها به صداوسیما از چند ماه قبل و تلاش برای بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به شبکه سه شروع شد. حتی خبرگزاری صداوسیما هم این خبر را با درج جزییات اعلام کرد؛ اما واکنش عدهای از فعالان حال حاضر آنتن که از سوی برخی دست و پا زدن برای حفظ جایگاهشان تلقی میشد، باعث شد که در نهایت این موضوع بینتیجه پایان یابد.
وقتی رشیدپور به «سیم آخر» زد و گلزار از «هفت خان» نگذشت
در پی مخالفتها با بازگشت این دو نفر، رشیدپور که پس از «سیم آخر» سالِ قبل، برنامهای را اجرا نکرده بود، ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن توضیح داد، فکر میکند در موقعیت حاضر حضورش به جای آنکه مایه نشاط شود، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبیها غمانگیز خواهد شد و بنابراین ترجیح میدهد این حضور را به زمانی دیگر موکول کند.
گلزار هم که طعم جدایی یکباره از آنتن را با «برنده باش» تجربه کرده بود، هنوز نتوانسته است بازگشتی به تلویزیون داشته باشد. او پس از توقف مسابقه شبکه سه، در مقطعی تلاش کرد با اجرای مسابقه «هفت خان» بار دیگر نگاهها را به خود جلب کند اما عملکردش در این برنامه، به زعم منتقدان در نهایت به ثبت شکستی در پرونده کاریاش منجر شد.
«مهمونی» یواشکی در تلویزیون
در ادامه، ماجرای ایرج طهماسب و آمدن «مهمونی» به تلویزیون پیش آمد. خبری که در ابتدا باورش کمی سخت بود اما رسانهای شدن نامهای از سوی بازرگانی صداوسیما به شرکتها که برای تبلیغات در این برنامه فراخوان داده بود، نشان داد که قضیه جدیتر از این حرفهاست. ضمن اینکه این خبر هرگز از سوی طهماسب تکذیب نشد و در نهایت هم عوامل «مهمونی» چند روز قبل با بینندگانشان در شبکه نمایش خانگی خداحافظی کردند تا شاید زمینه ساخت برنامه برای شبکهای تلویزیونی را فراهم کنند.
آخرین حضور طهماسب در تلویزیون به ساخت «کلاه قرمزی» برمیگشت؛ برنامهای که چند سال قبل سازندگانش با رییس قبلی صداوسیما بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند و بیتوجه به مخاطب، تصمیم گرفتند که در نوروز ۹۸، تلویزیون پس از چند سال «کلاه قرمزی» نداشته باشد. ساخت «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی هم در فصل دوم ـ تابستان و پاییز ۱۴۰۱ ـ چراغ خاموش جلو رفت و ناگهان بار دیگر برای پخش اعلام حضور کرد. بر این اساس در شرایطی که این پیشینه را از سازندگان برنامه سراغ داریم، حضور دوباره و بدون اعلام قبلی ـ این بار در تلویزیون چندان هم دور از ذهن به نظر نمیرسد.
«پایتخت» و قهر میلیون دلاری
بعد از «مهمونی»، داستان «پایتخت» وسط کشیده شد و همکاری صداوسیما با محسن تنابندهای که سال ۹۹ به حالت قهر از منتقدانش گفته بود که ادامه «پایتخت» را نمیسازد. واکنشهای رسانهای به این خبر هم متفاوت بود با این حال تلویزیون پا پس نکشید و منکر خبر نشد. حتی رییس مرکز سیمافیلم تلویحی ساخت «پایتخت» جدید را تایید کرد و توضیح داد: با تهیهکننده و کارگردان سریال «پایتخت» مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن، وارد قرارداد میشویم.
تنابنده آخرین بار آذر ماه ۹۹ بود که با انتشار نامهای در فضای مجازی از ساخت «پایتخت» انصراف داد. این تصمیم در پی انتشار خبرها و ادعاهایی از جمله دستمزد پنج میلیاردیِ او برای ساخت فصل جدید و نقدهایی که در فضای رسانهای و مجازی به دنبال داشت، اعلام شد.
تشویق برای دوری از سلبریتیزدگی و بازگشت از یک رویکرد
تلویزیون دو فصل پس از پشت سر گذاشتن سیاستی جدید که تلاش داشت آنتن را در غیاب بِرندها و چهرههای محبوب سر پا نگه دارد و در این بازهی زمانی دو مناسبت مهم نوروز و رمضان را هم پشت سر گذاشت، بهرغم مخالفتهای اولیه روسای خود، این روزها رجعتی داشته است به رویکردهای قبلی و هنرمندان محبوب گذشته.
رییس صداوسیما در آخرین مصاحبه خود با ایسنا در اسفند ماه ۱۴۰۱ با این پرسش مواجه شد که آیا در غیاب بِرندها میتوانند از فرصت همزمانی دو مناسبت (نوروز و رمضان) بهخوبی استفاده کنند؟ که گفته بود: با توجه به اینکه این همزمانی تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، این روند به همکاران ما کمک میکند برای اینکه بتوانند در تولیدات سرگرمکننده و مشخصا در حوزههای تلویزیونی، نمایشی، مسابقات و برنامههای جذاب تلویزیونی تجربه جدیدی داشته باشند؛ هم در مناسبت اعتقادی و مذهبی ماه مبارک رمضان و هم در فضای شادی و نشاط سال نو.
در ادامه هم روابط عمومی صداوسیما در فرودین ماه ۱۴۰۲ خبری را منتشر کرد که در آن به بخشهایی از نامه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درباره برنامههای تحویل سال این رسانه اشاره کرده و از محتوای این نامه با تعبیر «بانشاط و همراه با معنویت به دور از سلبریتی زدگی» یاد شده بود؛ در حقیقت صداوسیما بهخاطر دوری از «سلبریتیزدگی» در نوروز ۱۴۰۲ تشویق شد.
زندگی در ساختمان شیشهای شیرین میشود؟
حالا اما مدیران این رسانه از فضایی متفاوت صحبت میکنند. رویکردی که در صورت درست اجرایی شدن، حداقل تا مدتی میتواند تلویزیون را از شرایط فعلی بحران مخاطب رهایی بخشد. مصداق بارز این سیاست، تولید و پخش برنامهای مانند «جام جم» است که زیر نظر شخص رییس صداوسیما تولید و پخش میشود و به آرزویی محقق نشده ـ نقد رسانه ملی در خود رسانه ملی ـ جامه عمل میپوشاند.
حالا مدیران صداوسیما «آینده خیلی روشن و شیرینی» را برای مخاطبانشان نوید میدهند و در تحقق این مسیر نقش هنرمندان محبوب و قدیمی را پررنگ میبینند.
چنانچه رییس مرکز سیمافیلم بهتازگی در مصاحبهای با روزنامه وابسته به صداوسیما چنین اعلام موضع کرده است: «درِ صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. من که در این جایگاه هستم، نهتنها هیچ منعی برای من نشده بلکه حتی ماموریت دادهاند که من با هنرمندان بزرگ وارد مذاکره شوم و از آنها دعوت به همکاری شود … ما با آغوش باز جلسات متعددی با هنرمندان داشتیم و سعیمان رفع موانع تولید برای عزیزان هنرمند است. ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جریان نمایشی یک جریان زودبازده نیست.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
آخرین ها
- برای دومین سال متوالی؛ تجلیل از کولمن دومینگو در جشنواره پالم اسپرینگز
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است