موسیقی فیلم مشهور سینمای کلاسیک/هر شب همراه سینماسینما باشید

برنارد هرمندر فایل زیر با سینماسینما همراه شوید و موسیقی فیلم سرگیجه یکی از مشهورترین فیلم های هیچکاک و یکی از بهترین آثار برنارد هرمن را بشنوید.

اگر بخواهیم فهرستی از بزرگترین آهنگسازان فیلم تهیه کنیم بی شک برنارد هرمن (Bernard Herrmann) جایگاه خاصی در آن خواهد داشت. نگاه کوچکی به آثار او میتواند شاهدی بر این ادعا باشد: علاوه بر بسیاری از ساخته های هیچکاک (سایکو، سرگیجه، شمال از شمال غربی. مارنی،…)، هرمن برای فیلم هایی چون همشهری کین، برف های کلیمانجارو، دماغه وحشت، فارنهایت ۴۵۱ ، راننده تاکسی و … آهنگسازی کرده است.

به گزارش سینماسینما، هرمن در سال ۱۹۷۵ ساعاتی پس از ضبط موسیقی فیلم راننده تاکسی در سن ۶۴ سالگی درگذشت، با وجود این هنوز بعد از  گذشت سالها از موسیقی او در فیلم ها و پروژه های مختلف استفاده میشود و نام او را میتوان به عنوان آهنگساز در تیتراژ فیلم ها دید. هرمن قادر بود با موسیقی، صحنه های قتل، خطر، معاشقه و یا احساسات مختلف مثل ترس، خشم، نا امیدی و گناه را با مهارت و چیره دستی ترسیم کند.  فیلمی که همواره به عنوان یکی از فیلم های منتخب منتقدان سینمایی غرب در لیست ۱۰ فیلم برتر سینما بعد از همشهری کین قرار می گیرد و به نظر فرانسوا تروفو یکی از بهترین آثار سینمای کلاسیک آمریکاست.

مارتین اسکورسیزی درباره موسیقی سرگیجه گفته است:« موسیقی برنارد هرمن مثل گرداب گسترش می یابد و آدم را در خود غرق می کند». موسیقی ای که بیانگر شور و جنون عاشقانه، سرگیجه و کابوس های شخصیت اصلی فیلم یعنی اسکاتی فرگوسن(با بازی جیمز استوارت) است. هرمن تم اصلی این فیلم را بر مبنای رقص آندلسی فندانگو ساخته که با الهام از علاقه مدلین (با بازی کیم نواک)، معشوق اسکاتی به یک پرتره اسپانیایی نوشته شده است. موسیقی همانند فضای فیلم، کیفیتی کابوس گونه و وهمناک دارد و به شکل دراماتیکی، وضعیت روحی روانی اسکاتی و عشق جنون آمیز او را به مدلین توصیف می کند. یکی از ویژگی های موسیقی سرگیجه، موتیفی است که بر اساس صدای شیپورهایی که در دو طرف پل گلدن گیت سانفرانسیسکو قرار دارد ساخته شده، زمانی که مدلین خود را به درون رودخانه می اندازد و اسکاتی شاهد خودکشی اوست و به دلیل ترس از ارتفاع نمی تواند جان او را نجات دهد.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23232 و در روز شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۳:۴۴
2024 copyright.