اعضای کمیته معرفی فیلم به اسکار ۲۰۲۶بیانیه ای انتقادی منتشر کردند.
به گزارش سینماسینما، در متن بیانیه کمیته معرفی فیلم به اسکار آمده:
«قرار بود..
قرارمان این بود که با امید به امکان قضاوت و گزینش برترین سالانه سینمای ایران، در فضایی وسیع تر و فراگیرتر، پای دراین عرصه بگذاریم.
.. قرار بود فاصله نانوشته میان نگاه خانه سینما، به عنوان نماینده واقعی همه دست اندرکاران سینمای ایران، با سیاست گذاران دولتی فرهنگی که سالیان دراز است تصمیم می گیرند چه دیده شود و چه نه!، امسال به حداقل برسد .
.. قرار بود در این شرایط استیلای رنج و حرمان بر وطن، ما نیز ، باهم بر جاده «تغییر نگاه کهنه چند ده ساله»، گام نهیم و امیدوارانه تصویر وسیع تر و واقعیتری از سینمای بزرگ ایران را به درگاه سنج کلان جهانی عرضه کنیم .
.. اما شوربختانه، برخی بدفهمی ها و گاه بدعهدی ها– از هر دو سو – چه مدیران دولتی سینما و گروه مسئول نظارهگر حاکمان فرهنگی، و چه نمایندگانمان در صنف که از ما دعوت به همکاری کردند و با ما نماندند و محترمانه اجبارمان کردند به ماندن!، نگذاشت که رویایمان از ارائه تصویر واقعیت سینمای بزرگ و فراگیر ایران، به تمام ، پا برجا بماند .
.. پس ازموفقیت های سینمای موطن مان در رقابت های پیشین اسکار، در این سالیان اخیر انگار تب فصلی پایان شهریور انتخاب نمایندهٔ سینمای ایران ،تندتر و حادتر هم شده است. چنانچه در هر دوره انتخاب پس از اعلام نام فیلم برگزیده، مخاطبان و علاقمندان سینما به دو گروه موافقان و مخالفان تقسیم میشوند. یکی از سویههای همیشگی و رایج بحث ها این است که انتخاب فیلم براساس مصلحت و تأثیر نگاه حاکمیت و بی توجه به ارزش های سینمایی و زیبایی شناسانه یا نزدیکی به معیارهای شناخته شده اسکار صورت گرفته است.
..این گزاره به ویژه در میان خانوادهٔ سینما از وزن بیش تری برخودار است. از این روست که خانه سینما به نمایندگی از اصناف سینمایی ده ها سال است که خواهان واگذاری انتقال «درگاه معرفی فیلم به آکادمی اسکار» به این نهاد استتا به چنین شائبه ای پایان دهد. گفتنی است که چنین درخواستی دوبار به صورت مکتوب مابین خانه سینما و هیئت رئیسهٔ آکادمی اسکار تفاهم شده است.
.. ما اعضای برگزیده کمیته معرفی فیلم به اسکار ، گمانمان براین بود که تلاشهای خانه سینما طی نزدیک به سی سال گذشته، با همه مستنداتش در سال جاری ثمر خواهد داد ، و با هم سویی سازمان سینمایی بالاخره این مطالبهٔ قدیمی محقق خواهد شد. اما دریغ که دیگر بار ترس های موهوم سیاستگذاران فرهنگی این تصور را نقش بر آب کرد.
.. در تماس اولیه با مدعوین به کمیته، از طرف خانه سینما عنوان شده بود که مسئولیت انتخاب اعضا کاملاً با خانه سینماست و امسال به دلیل محدودیت زمانی صرفاً درگاه ارتباطی با اسکار در فارابی خواهد ماند تا برای سال آینده و درطول سال این درگاه به طور کامل به خانه واگذار شود .
.. بر اساس همین خبر ما این دعوت را پذیرفتیم. اما متاسفانه پس از ثبتاسامی ما در آکادمی اسکار و غیر ممکن بودن تغییرشان متوجه شدیم تفاهمات اولیه از جمله تشکیل جلسات بررسی در خانه سینما و سپردن امور به آنجا بامخالفت روبرو شده و هیئت رئیسه خانه سینما نیز با تاسف فراوان با انتشار بیانیه ای ناسنجیده ، ضمن مبرا دانستن خود از فرایند انتخاب، به اعضای کمیته، توصیه ای بدون امکان انتخاب کرد که برای حفظ جایگاه ایران در این رویداد مهم در فرایند انتخاب فیلم در هر موقعیتی شرکت کنند!.
.. و به این ترتیب هیئت رئیسه خانه به شکلی ناباورانه از این فرایند پا پس کشید و پشت اعضای کمیته ای که خود در تعامل با بنیاد سینمایی فارابی شکل داده بود را خالی کرد!.
…اولین واکنش اعضای کمیته نسبت به این بیانیه استعفای دست جمعی بود ، که منجر به تشکیل جلسه ای مابین مدیریت خانه سینما و اعضای کمیته شد. اگرچه هیئت رئیسه خانه در این جلسه از صدور بیانیه شتابزده آش پیش از مشورت با اعضای کمیته ابراز تأسف کرد و از آنها پوزش خواست، اما پس از آن اعضای کمیته در وضعیتی دشوار و بی اختیار برای انتخاب – که بی شباهت به دایرهٔ گچی قفقازی نیست – به ناچار برآن شدند که در جهت ایفای به عهد، فرایند انتخاب را آغاز کنند!.
… و اما دراین شرایط ناگزیر –
اعضای کمیته انتخاب به جد معتقدند در موقعیتی به سامانتر که امکان اجرایش تا سال آینده به تلاش همهٔ دستاندرکاران صنفی بایستی محقق شود، تمامی سرمایه های سینمای ایران، چه آثاری که با مجوزهای رسمی ساخته شده اند و چه آثاری که خارج از ساز و کاررسمی تولید شده، اما از شرایط و استانداردهای انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار برخوردارند باید در این رقابت شرکت داده شوند.
.. اعضای کمیته به اندازهٔ توانایی و اعتقاد خود خواهند کوشید تا در همراهی با مدیریت و بدنه همه اصناف سینمایی در سال آینده درگاه انتخاب فیلم برای اسکار به خانه سینما واگذار شود.
.. و اما در سال دشوار کنونی –
با وجود عدم فراگیری فهرست فیلمهای ارائه شده توسط بنیاد فارابی، اعضای کمیته امیدوارند، به دلیل نزدیکی کیفی آثاری که از این فهرست میتوانند به طور بالقوه برگزیده شوند، به بهترین انتخاب ممکن دست یابند.
پانته آ پناهی ها– آزاده موسوی – ابوالحسن داودی – مصطفی کیایی – فرهادتوحیدی – هومن بهمنش . محمد رضا دلپاک – علی دهکردی»
منبع: سینمااعتماد
اطلاعیه خانه سینما درباره کنارهگیری از جلسات کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





