فیلم «جادوگر کرملین» ساخته الیویه آسایاس با بازی جود لا در نقش ولادیمیر پوتین در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد؛ اثری اقتباسی که بازتابی از سیاست مدرن، پشت پردههای قدرت و بحرانهای جهانی امروز است.
به گزارش سینماسینما، جود لا بازیگر انگلیسی در فیلم «جادوگر کرملین» ساختهی الیویه آسایاس که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، در نقش ولادیمیر پوتین ظاهر شد.
این بازیگر پیشتر گفته بود که با سادهلوحی وارد این پروژه نشده و همچنین از پیامدهای احتمالی نقشآفرینیاش هراسی ندارد. او تأکید کرد: «در دستان الیویه احساس امنیت داشتم. این داستان قرار بود با هوشمندی، ظرافت و ملاحظه روایت شود. ما بهدنبال جنجال صرف نبودیم.»
او ادامه داد: «ما نمیخواستیم کسی را تعریف یا بازتعریف کنیم.»
این فیلم اقتباسی است از کتاب پرفروش جولیانو دا امپولی با همین نام؛ روایتی از صعود رئیسجمهور روسیه به قدرت در کنار مشاور خیالیای به نام وادیم بارانوف (با بازی پل دانو) است. بخشی از داستان در دهه ۱۹۹۰ و دوران آشوب پساشوروی جریان دارد و تا سال ۲۰۱۴ ادامه مییابد.
شخصیت دانو الهام گرفته از ولادیسلاو سورکوف، استراتژیست سیاسی واقعی است که او را معمار نظام سیاسی کنترلشده دوران پوتین میدانستند. سورکوف در سال ۲۰۱۳ از سمت معاون نخستوزیر استعفا داد. بخش عمده روایت بر محور شخصیت دانو میگذرد که قدرتگیری و مانورهای سیاسی خود را بازگو میکند.
دانو درباره عنوان فیلم گفت: «جادوگر کسی است که در پسزمینه قرار دارد، جادویی در کار است که همه چیز را تحت تأثیر قرار میدهد.»
نمایش «جادوگر کرملین» همزمان است با تداوم جنگ سهساله روسیه در اوکراین؛ جنگی که تلاشهای دیپلماتیک برای برقراری آتشبس و پایان دادن به بزرگترین مناقشه اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بینتیجه مانده است.
آسایاس درباره فیلم گفت: «این اثر بیش از هر چیز درباره اختراع سیاست مدرن، سیاست قرن بیستویکم است. آنچه امروز رخ میدهد نه تنها ترسناک است، بلکه از این نظر هم وحشتناکتر است که هنوز پاسخی برای آن نیافتهایم.»
این فیلم نخستین تجربه انگلیسیزبان آسایاس است؛ کارگردانی که با آثاری چون «ابرهای سیلیس ماریا» و «خریدار شخصی» و همچنین مینیسریال «کارلوس» شناخته میشود. آلیشیا ویکاندر که پیشتر در «ایرما وپ» با آسایاس همکاری کرده بود، در این فیلم نیز نقش بارانوف را ایفا میکند. به گفته کارگردان، این شخصیت نماد «آزادی» است.
آسایاس در یادداشت کارگردانی خود نوشت: «جادوگر کرملین چندان فیلمی سیاسی نیست، بلکه فیلمی است درباره سیاست و درباره انحرافهای روشی که امروز همه ما را به گروگان گرفته است.»
فیلم در بخش اصلی جشنواره ونیز رقابت میکند؛ بخشی که آثاری چون «فرانکشتاین»، «بوگونیا»، «صدای هند رجب»، «لا گراتسیا» و «انتخاب دیگری نیست» نیز برای جوایز اصلی، از جمله بهترین بازیگری و کارگردانی، در آن رقابت میکنند. برندگان جشنواره ونیز روز ششم سپتامبر (۱۵ سپتامبر) اعلام خواهند شد.
منبع: ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین جشنواره ونیز؛ تریلر فیلم جدید کوین اسپیسی رونمایی میشود
- نخستین جوایز جشنواره ونیز اهدا شد/ «ماناس» و «آلفا» دو جایزه اولِ بخش مستقل ونیز را گرفتند
- نمایش نسخه ترمیم شده «طلای ناپل» در جشنواره ونیز
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- کارگردان روسی برنده جایزه اسکار درگذشت
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
- بازیگر سرشناس سینمای فرانسه متهم به تجاوز شد
- استوری جنجالی منیژه حکمت /آقای پوتین چند میلیارد دلار ایران را فروختی به آقای ترامپ؟
- انتقاد تند فرمان آرا از ترامپ :رییس جمهور آمریکا خیلی روشن طرفدار حکومتهای دیکتاتوری مطلق است
- بالیوود به دنبال ساخت فیلمی درباره ولادیمیر پوتین
- پیام تبریک جشنواره جهانی فجر برای موفقیتهای اخیر سینمای ایران
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





