جایزه بزرگ – گوی بلورین پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری به «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی رسید.
به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه پنجاه و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری دقایقی پیش برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «تابستان با امید» محصول کانادا و ایران، با بازی لیلی رشیدی که در شمال ایران فیلمبرداری شده است، پس از ۱۰ سال غیبت سینمای ایران در بخش مسابقه این رویداد سینمایی، جایزه گوی بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد.
این فیلم به نویسندگی و کارگردانی و تهیه کنندگی فروغی و همچنین تهیه کنندگی کیارش انوری و «کریستینا پیووسان» جایزه ۲۵ هزار دلاری را به خود اختصاص داد که بین کارگردان و تهیه کنندگان تقسیم می شود.
کمدی اسپانیایی ساخته «جوناس تروبا» با عنوان «باید بیایی و آن را ببینی» که گفتگوهای دو زوج بین زندگی شهری و روستایی را به تصویر میکشد، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را همراه با جایزه نقدی ۱۵ هزار دلاری را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره هم به صورت مشترک به «تاکی موملادزه» و «ماریا خندادزه» برای نقشهای اصلی فیلم گرجستانی «اتاقی از آن خودم» ساخته «یوسب سوسو بلیادزه» اعطا شد.
فیلمهای کشور میزبان، جمهوری چک نیز حضور موفقی در مراسم توزیع جوایز داشتند و «بئاتا پارکانوا» بهترین کارگردان و «مارتین فینگر» جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را برای فیلم «کلمه» دریافت کردند.
همچنین فیلم «داستان بیپایان PSH» جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره را از آن خود کرد و هیات داوران انجمن بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) نیز جایزه خود را به فیلم «مرزهای عشق» اثر «توماس وینسکی» دادند.
در این مراسم از «بنیسیو دل تورو» و «جفری راش» ، هنرپیشههای معروف هالیوودی نیز تجلیل شد.
پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری از تاریخ اول تا نهم جولای (۱۰ تا ۱۸ تیرماه) در کشور جمهوری چک برگزار شد و فیلم «زن، مرد، بچه» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره بود، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در بخش نمایشهای نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





