«ریوئیچی ساکاموتو» یکی از مهمترین آهنگسازان ژاپن و خالق برخی از ماندگارترین موسیقی متن فیلمهای سینمایی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز برجسته ژاپنی و موسس گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» که خلق موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «از گور برخاسته» را در کارنامه دارد در سن ۷۱سالگی درگذشت.
درگذشت «ساکاموتو» در صفحه اینستاگرام او منتشر شد ولی جزئیات بیشتری اعلام نشده است. این آهنگساز در ژانویه سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به سرطان مبتلا شده است و مراحل درمان را طی میکند.
«ساکاموتو» که در موسیقی ارکستر، آهنگ بازیهای ویدئویی و تکنوازی پیانو فعالیت داشت، موسیقیهای عمیق، گیرا و عاطفی خلق میکرد. او علاوه بر اینکه آلبومهای انفرادی متعددی را تولید کرده است با موسیقیدانهای مختلفی در ژانرهای گوناگون موسیقی همکاری کرد و یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا، یک جایزه گرمی و دو گلدن گلوب دریافت کرد.
او در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی با گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» به موفقیتهای چشمگیری دست یافت.
شهرت «ساکاموتو» در اوایل دهه ۸۰ میلادی زمانی بیشتر شد که «ناگیسا اوشیما»، کارگردان ژاپنی از او خواست با وجود نداشتن هیچ سابقه بازیگری در فیلم «کریسمس مبارک، آقای لارنس» با «دیوید بویی» همبازی شود و موسیقی متن این فیلم را نیز خلق کند. موسیقی این فیلم در نهایت به یکی از مشهورترین آثار «ساکاموتو» تبدیل شد.
این آهنگساز بعدها با «برناردو برتولوچی» برای ساخت موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «بودای کوچک» همکاری کرد و «ساکاموتو» در نهایت موفق شد برای موسیقی فیلم «آخرین امپراتور» جایزه اسکار را در سال ۱۹۸۸ میلادی کسب کند.
«ریوئیچی ساکاموتو» در هفدهم ژانویه سال ۱۹۵۲ میلادی در توکیو متولد شد. پدر او یک ویراستار ادبی شناختهشده و مادرش طراح کلاههای زنانه بود. او یادگیری پیانو را از سن ۶ سالگی آغاز کرد و کمی بعد به سراغ آهنگسازی رفت. «ساکاموتو» در سال ۱۹۷۸ میلادی نخستین آلبوم انفرادی خود را با عنوان «هزاران چاقو» منتشر کرد.
منبع: ایسنا به نقل از نیویورک تایمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو