در پایان سال، ۲۰ کارگردان به انتخاب بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ پرداختند و آنها را نقد کردند.
به گزارش سینماسینما، ۲۰ کارگردان شامل کیمبرلی پیرس، لولو وانگ، جاد آپاتو، لورا پویتراس، کلر دنی، توماس وینتربرگ، الکساندر پین، ادگار رایت، کتی یان، آدری دیوان، لنا دانهام، آندرس موشیتی، وس اندرسون، تونی گیلروی، گییرمو دل تورو، جان لی، لی دنیلز، رامین بحرانی، مری هارون و کارین کوساما بهترین فیلم سال را از نظر خود معرفی کردند.
با توجه به اینکه امسال با پشت سر گذاشتن ۲ سال کرونا، جامعه تقریباً به حالت عادی بازگشت و با رعایت برخی پروتکلها دنیا با جشنوارهها و تئاترها آشتی کرد، اکنون در پایان سال ۲۰ کارگردان به معرفی و تحسین فیلمهای مورد علاقهشان پرداختهاند.
گییرمو دل تورو «الویس» باز لورمن را جذاب دید و دربارهاش نوشت: مثل یک کنسرت بود – تجربهای سرشار از جزییات و رفتارهای قابل مشاهده با سرنخهای پنهان. آستین باتلر (بازیگر نقش الویس) و لورمن توانستند جهان لرزان الویس، استعداد، شادی، روح، غم و اندوه او را تصویر کنند.
وس اندرسون «برفک سفید» نوآ بامباخ را ترجیح داد و نوشت: این فیلم شاید ادبیترین و زبان محورترین فیلم نیمه علمی تخیلی عظیمی باشد که تا کنون ساخته شده است. یک ابر سمی عظیم بر فراز سر استادان دانشگاه که یک استعاره است. این فیلم خیره کننده و مرموز و شاعرانه و به شدت سرگرم کننده است.
لنا دانهام کارگردان «کاترین به نام پرنده» فیلم «او گفت» ماریا شریدر را ستود و نوشت که شریدر با کارگردانی عالی توانسته وحشت از هاروی واینستین را از دریچه چشم زنان بیان کند.
کیمبرلی پیرس کارگردان «پسران گریه نمیکنند»، «همه آرام در جبهه غربی» اثر ادوارد برگر را برگزیده است. او درباره فیلمی که از سوی آلمان به اسکار معرفی شده نوشته: به تصویر کشیدن جنگ در پرده بزرگ بیننده را به یک حالت ذهنی دعوت میکند، نه صرفاً یک تهوع بیحسکننده و تزلزلناپذیر از وحشت فانی. و میافزاید: فیلم مجلل. مسحور کننده و برانگیزاننده است.
لولو وانگ سازنده «وداع» فیلم «باردو، وقایع نگاری دروغین مشتی حقیقت» ساخته آلخاندرو گونزالس اینیاریتو را انتخاب کرده و آن را تصویر کننده بهترین خاطرات درباره آسیبپذیری، در معرض خطر قرار گرفتن و در معرض تمسخر واقع شدن دانسته که خاطرات را با تصاویری عمیق و تکاندهنده از هویت، میراث و زندگی بازنگری شده بررسی میکند. وی میافزاید: این فیلم به همان اندازه که نامهای عاشقانه به مکزیک است، شعری وجودی برای کسانی است که در دیاسپورا زندگی میکنند و تکه تکه شدن زندگی بین زبانهای مختلف را نشان میدهد.
جاد آپاتو که امسال برای فیلم «رویای آمریکایی جورج کارلین» برنده جایزه امی شد «فابلمنها» اثر استیون اسپیلبرگ را برگزیده و مینویسد: به عنوان فرزند طلاق، ارتباط عمیقی با این داستان در مورد خانوادهای که تلاش میکنند کنار هم بمانند برقرار کردم و درک کردم چگونه آسیبهای ناشی از یک ازدواج متلاشی شده بر یک جوان تأثیر میگذارد و باعث میشود از خلاقیت برای پردازش دردش استفاده کند.
لورا پویتراس سازنده مستند «همه زیبایی و خونریزی» که در جشنواره ونیز امسال برنده شیر طلایی شد، «بدون خرس» جعفر پناهی را برگزیده و آن را نوعی سرگیجه سینمایی خوانده و نوشته است: کارگردانی مشهور به دهکده ای روستایی می رود تا از راه دور فیلمی داستانی درباره عشاق فراری از کشور را کارگردانی کند…
کلر دنی سازنده فیلمهایی چون «شکلات»، «افترسان» شارلوت ولز را برگزیده و درباره این فیلم که رابطه پدر-دختری را تصویر میکند مینویسد نگاههای رد و بدل شده بین پدر و دختر، ما را فرامیگیرد تا نشان دهد زمان شکنندهای به پدری شکننده رسیده تا ساعاتی در کنار دخترش باشد.
توماس وینتربرگ سازنده «یک دور دیگر»، فیلم «پرستار خوب» ساخته توبیاس لیندهولم را برگزیده است. وی مینویسد: این سه نفر شامل توبیاس لیندهولم، جسیکا چستین و ادی ردمین با فیلمشان مرا شگفتزده کردند. آنها با استادی مکث و تنشی را که ناگفتهها در میان مردم ایجاد میکنند را تصویر کردهاند و نشان میدهند حتی بسیاری از قتلها با چنان آبرویی ارائه میشوند که چیزی بر چگونگی شروع غیرمحتمل بین آنها دخالت نمیکند.
اسکاندر پین سازنده «نبراسکا»، «زمان آرماگدون» جیمز گری را برگزیده و مینویسد اکنون او مستقیماً نقطه عطفی از تجربه خود به عنوان یک پسر را از حافظه بیرون آورده و فیلمی که از آن حاصل شده تکان دهنده، خندهدار، هولناک، احساسی اما نه احساساتی، معتبر و حیرتآوراست. فیلم جیمز درباره خودش و خانواده اش است، اما من خودم و درگیری های خودم را با خودم و خانواده دیدم.
ادگار رایت «مثلث غم» روبن اوستلوند اثر ادگار رایت را برگزید. وی نوشت: اغلب اوقات، چرخه جوایز میتواند مانند یک غوغای کسالتآور باشد. اما این فیلم که جوایز بسیاری برده سرگرمی هوشمندانه و شوخ طبعی است، ساختاری درخشان، عالی اجرا شده و کارگردانی استادانهای دارد تا از ابتدا تا انتها تجربه ای صرفاً تئاتری را خلق کند.
کتی یان فیلم دانیل کوان و دانیل شاینرت یعنی «همه چیز همه جا همه در یک زمان» را انتخاب کرد و آدری دیوان سازنده «اتفاق» که برنده شیرطلای ونیز ۲۰۲۱ شد «سن اومر» ساخته آلیس دیوپ را فیلمی خوانده که با ظرافت و به شدت توانایی ما در قضاوت را زیر سوال میبرد.
آندرس موشیتی «نُچ» ساخته جردن پیل را برگزیده و تونی گیلروی فیلم تاد فیلد یعنی «تار» را انتخاب کرده و میگوید از مهارت و سختگیری تاد در انتخاب بازیگران، اجراها، ویژگیهای ساخت جهان، دوربینهای هیجانانگیز و ناخودآگاه، دمای رنگها، ترکیب، تمپو و … متحیر شدهاست.
جان لی هنکاک «سیزده زندگی» ساخته ران هاوارد را برگزیده است و لی دانیلز «بازرسی» ساخته الکانش براتون را انتخاب کرده است.
رامین بحرانی «چشم آبی کم رنگ» ساخته اسکات کوپر را انتخاب کرده و آن را داستان عاشقانه پدر – پسری در ترکیب با ادگار آلن پو خوانده که در آن تمام خطوط دیالوگ، هر نما، هر برش به خوبی تنظیم شده است.
مری هارون به «نزدیک» لوکاس دونت رای داده و درباره آن مینویسد: با زیبایی و ظرافت فوقالعاده، لحظهای را به تصویر میکشد که حباب دوران کودکی را خائنانه به سمت زمین نوجوانی رها میکنید.
کارین کوساما هم «استخوانها و همه» لوکا گوادانینو را انتخاب کرده و طنز و استعاره غنی فیلم را خندهدار، غمانگیز و عمیقاً سازش ناپذیر توصیف کرده است.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- بدترین فیلمهای سال از نگاه دو منتقد هالیوود ریپورتر
- وس اندرسون از ونیز جایزه میگیرد
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- «داستان شگفتانگیز هنری شوگر»؛ پروژه جدید وس اندرسون/ همکاری با نتفلیکس
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان جشنواره کن معرفی شدند
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- زمان اکران «شهر سیارکی» مشخص شد
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- در پاسخ به یک انتقاد مطرح شد؛ دفاع قاطعانه گییرمو دلتورو از اسکورسیزی/ او «سینما» را میفهمد
- ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
- هجویهای بر هنر مدرن/ کوتاه درباره فیلم «گزارش فرانسوی»
- نمایش جدیدترین فیلم رامین بحرانی در جشنواره ساندنس ۲۰۲۲
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد