سینماسینما، گلاره محمدی
نخستین فیلم بلند سینمایی علی تیموری، قابل تأمل و تاثیرگذار است. فیلم با شخصیتهایی معدود و قصه ای باورپذیر موقعیتی پیچیده را تصویر می کند و معضلی اجتماعی را با ظرافت بیان می کند. شاید در نگاه اول فیلم درباره روابط چند دوست باشد که رابطه ای کهنه را از فردی تازه وارد پنهان میکنند و در تلاش برای این لاپوشانی زوایایی دیگر از شخصیت هر یک برملا می شود. اما به گمانم لتیان درباره طبقه ایست که در حال از دست رفتن است؛ طبقه متوسط که تمام شخصیتهای فیلم (به جز طاها با بازی امیر جدیدی) به نوعی به آن تعلق دارند و با بازگو کردن مشکلاتشان، دست و پا زدن برای حفظ موقعیت متزلزل و بی ثبات خود را به نمایش می گذارند. تماشاگر ابتدا تصور می کند که قرار است شاهد چگونگی افشا شدن یا نشدن راز سلما (پریناز ایزدیار) در مقابل طاها (امیر جدیدی) باشد اما با پیشرفت قصه تعریف هر یک از شخصیتها از یکدیگر دچار دگرگونی می شود و کار به جایی می رسد که مخاطب فکر می کند با این حجم سوءتفاهم و گاه سوءنیت، آیا واقعاً این جمع کوچک با هم دوست هستند؟ این نکته که بسیار طبیعی به تصویر درآمده، از سویی گوشه ای از کیفیت روابط امروزی را به تصویر می کشد و از سوی دیگر موجب پرده برداشن از راز سلما میشود.
در کنار زوج ایزدیار-جدیدی که پیشتر در هت تریک حاصل کارشان درخشان بود، انتخاب علیرضا ثانی فر برای نقش مانی بسیار حساب شده به نظر می رسد. کاراکتری که سکوت، نگاه و دیالوگهای کوتاه و موجزش، کشف شخصیت و ارتباطی که در گذشته داشته را برای بیننده دشوار می کند و مخاطب را وادار میکند برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتها کنجکاو بماند. از سوی دیگر سرخوشی های از سر یأسِ رضا (حسن معجونی) که مدتیست درآمدی ندارد و همسرش یاسی (سارا بهرامی) خرجش را می دهد و شیطنت های مریم (ستاره پسیانی) که گاه و بی گاه بیننده را با ترس برملا شدن رازِ سلما مواجه می کند، ترکیب همگون و منسجمی از تیم بازیگران ساخته که از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.
اینجا لازم می دانم به موقعیت بصریِ طراحی شده توسط محسن نصراللهی و فیلمبرداری ادیب سبحانی اشاره کنم و تاکید داشته باشم که بدون طراحی بستر مناسب و ترسیم اتمسفر فیلم قطعاً ترکیب مناسب بازیگران و داستانی که روایت می کنند، موثر واقع نمیشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین ساخته پرویز شهبازی روی میز تدوین
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- «ناصدا» به تهیهکنندگی سارا بهرامی روی صحنه میرود
- نسخه ویژه نابینایان «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی منتشر میشود
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





