سینماسینما، پریسا ساسانی
جنبش نفی خشونت علیه زنان، یا همان جنبش me too از آغاز طرح تا امروز، در مسیر حرکتِ خود به پختگی رسیده است. زیرا اعتراضهای اولیه که گاهی از روی کینه و مغرضانه بود، امروز در قالب موضوعاتی چون درازدستی، تعرض و خشونت مطرح شده است.
ماجرای بیان شده اخیر از سوی سمیه میرشمسی دستیار کارگردان و برنامهریز سینمای ایران و به دنبال آن بیانیه انجمن دستیاران کارگردان و برنامهریزان خانه سینما که به عنوان یک حرکت شجاعانه صنفی قابل تقدیر است، باعث شد در ادامه مسیر، زنان فعال سینماگر هم بیانیه منتشر کنند و نمایندگانی برای بررسی این موضوع انتخاب کنند. (گرچه نبود امضای بعضی، از سینماگران زن که همواره داعیه دفاع از حقوق زنان را در آثارشان دارد، سؤالی است که هنوز پاسخ داده نشده است.)
اما موضوع مهم، میزان همراهی مردان در جریان اعتراض نسبت به خشونت و تعرض جنسی علیه زنان است. اگر این همراهی در طول تاریخ وجود داشت؛ آنچه که به ناروا و عموما ناشی از نگاه جنسیتی از زنان دریغ شده، بیشک زنان ما، امروز در جایگاه و مرتبهای بهتر از آنچه که ایستادهاند، قرار میگرفتند یا حداقل رئیس یک دستگاه عریض و طویل در دولت سیزدهم به خودش اجازه نمیداد در جمع دختران روزه اولی درباره تشکیل خانواده یا حتی توصیه به آن، با آنها صحبت کند.
اما همراهی با زنان آسیبدیده بخصوص از سوی خانه سینما اتفاق نیفتاد و ترجیح دادند که سر و ته ماجرا را با یک بیانیه بیخاصیت آن هم پس از فشار افکار عمومی هم آوردند.
در این بین نام نوید محمدزاده با کنارهگیری از نمایش «گیاهخوار» و پیشتر از آن بابک کریمی و برخی دیگر از چهرههای سینمایی که به تازگی با جنبش اعتراضی خشونت علیه زنان همراه شدند، به چشم میخورد.
حال به عنوان یک خبرنگار که سالها در سینمای ایران فعالیت کردهام، میخواهم این موضوع را مطرح کنم، به همان اندازه که سینماگران زن در معرض آسیب و تعرض قرار گرفتهاند، خبرنگاران این حوزه هم از این ناحیه آسیب دیدهاند.
خبرنگارانی که اتفاقا در تلخ و شیرین سینمای ایران همواره کنار سینماگران ایستادهاند و نکته جالب اینکه بنابر مستندات، ماجرای me too برای اولین بار با اعتراض برخی از خبرنگاران زن در حوزههای مختلف خبری مطرح و گسترش پیدا کرد و حالا این سوال مطرح است خبرنگارانِ فعال در حوزه سینما، تئاتر و در کل هنرهای نمایشی که در مواجهه با خطرهایی از این دست بخصوص در محل کار افراد بودهاند، دادِ خود را باید به کجا ببرند؟
چگونه مسئله خود را مطرح کنند که نه انگشت اتهام به سوی آنها دراز باشد و نه حرفه خود را از دست بدهند و یا نتوانند در حوزه مربوطه فعالیت کنند؟
آیا اساسا رسانههایی که خبرنگاران سینما و یا هر بانوی محترمی که به عنوان خبرنگار در حوزه دیگر غیر از سینما در آنها قلم میزنند، در مواجهه با این ماجرا حامی هستند؟
آیا انجمن صنفی روزنامهنگاران ایران و یا انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان سینما در خانه سینما به اموری از این دست رسیدگی میکنند؟ اگر جواب مثبت است، افراد به کجا باید مراجعه کنند؟ و یا چه هیاتِ مسئولی پاسخگو است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





