سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
فیلم واقع گرایانه «کامی»
کامی، جدید ترین فیلم فرانسوی است که از این هفته به پرده سینماهای فرانسه آمده است. این اثر بویژه توجه منقدین را بخود جلب کرده است. قبل از آن درجشنواره لوکارنو امسال جایزه تماشاگران و همچنین جایزه بهترین سناریو را بدست آورده بود.
همیشه سرگذشت کسانی که پا را فراتر از گلیم خود می گذارند، جرات می کنند، و با عشق ورزیدن به مسئله ای یا کسی تلاش دارند همه توانائی های خود را به کار گیرند، جلب توجه فیلمسازان را کرده است. در این فیلم، کارگردان بوریس لوجکین، هم به سرنوشت خانم جوان عکاس فرانسوی می پردازد، که عاشقانه برای مردم آفریقای مرکزی زحمت می کشد تا مبارزات آنها را علیه دشمنان خود و بدست آوردن آزادی به تصویر بکشد و از این طریق در غرب مردم را از فاجعه های آن منطقه آشنا کند. وی علیرغم توصیه های خانواده اش که نباید دست به کارهای خطرناک در منطقه پرآشوب زد که کشت وکشتار زیاد است، به حرف آنها اهمیتی نمی داد وسرانجام در آن منطقه در درگیری ها ی محلی کشته می شود.
این ماجرای واقعی کارگردان را بر آن داشت تا آخرین ماه های زندگی کامی لوپاژ، عکاس مشهور فرانسوی را به شکل داستانی به تصویر بکشد. این خبرنگار جوان درسال ۲۰۱۴، در ۲۶ سالگی در میان درگیری های دو طایفه آن کشور کشته شد اما با عکس هایش که در مطبوعات غرب به چاپ می رسید کارهای با ارزش و سند مهمی به جای گذاشت.
سبک فیلم مانند یک مستند- رپرتاژ کار شده است، اما در ابتدای فیلم، مثل خیلی از فیلمهائی از از آن دست، نوشته نشده که از ماجرای واقعی الهام گرفته شده است. نخستین صحنه فیلم، دوربین درون ماشینی است که مبارزین در کوره راه جنگلی به راهشان ادامه می دهند و ناگهان از روبرو عده ای موتورسوار شبه نظامی با تفنگ و اسلحه های سرد سر راه آنها سبز می شوند. دلشوره و کنجکاوی تماشاگر از همین لحظه شروع می شود و وی را با داستان درگیر می کند. به همراه این گروه یک عکاس خبرنگار جنگی، کامی، حضور دارد که فقط عکس هایش را به فرانسه مخابره می کند. هرچه داستان بیشتر پیش می رود، فضای آن کشور و درگیری های گروه ها با هم بیشتر نمایان می شود. در مسیر گاه این عکاس به صحنه های فجیع کشتار هایی برمی خورد که برای شیه نظامیان آنجا حدودا عادی است و به آن عادت کرده اند. گرچه در برخی از سکانس ها، صحنه ها خیلی واقعی و مستند جلوه می کند، اما گاه پیش می آید که حضور دوربین کارگردان و میزانسن دادن آن معلوم می شود.
دو دوربین، به ثبت وقایع می پردازند. یکی دوربین فیلمبرداری کارگردان است و دیگری دوربین عکاسی کامی. هر دو به کمک هم می آیند تا واقعیات تلخ و بسیار خشن آن محل را به تصویر درآورند. در این میان گاه پیش می آید که دولت فرانسه که در آن ناحیه هنوز حضور مهمی دارد و قبلا جزو مستمعرات آنها بوده، خود را به وسط ماجرا می کشاند تا با حضور نظامیان خود از کشتارها میان دو طایفه محلی جلوگیری کند. اما کینه بین مردمان آن کشور آنچنان زیاد است، که آنها از هر فرصتی استفاده می کنند تا به دیگری ضربه ها ی کشنده بزنند. یکی از طایفه ها مذهبی است و با خشونت بیشتری علیه دیگری در نبرد است و به نظر می آید، هرگز صلحی بین آنها برقرار نخواهد شد! بعد از سالها جنگ جدال بین آنها، بخشی از مردم آنجا مجبور به ترک دیار می شوند و تلاش می کنند خود را به کشور های همسایه که تاحدی امن تر است برسانند، و برخی دیگر نیز در رویای رفتن به کشورهای اروپائی بر می آیند.
کاری که دوبین عکاسی کامی در طول زمانی که خود را مامور و مسئول عکس گرفتن از مردمان آنجا کرده، کار بارزشی بوده و توانسته تکه های واقعیت های این نقطه پر آشوب جهان را به ثبت برساند و مردم دنیا را در جریان قرار دهد. تاثیرات گزارش های این عکاس و دیگران، که در طول فیلم کامی با آنها آشنا می شود، باعث توجه مقامات سیاسی کشورهای غربی شده، تا به کمک افراد آن ناحیه بشتابند. کامی تنها عکاس زن در میان آنها بوده لذا چندان چشم دیدن او را ندارند، اگرچه رفته رفته نزدیکی هائی بین آنها برقرار می شود. کامی اما تمام وقت خود را صرف کارش می کند.
این فیلم که خود متعهدانه ساخته شده درواقع به کار عکاس، یعنی کامی لوپاژ هم متعهدانه نگاه کرده است. این دو، هم عکاس، و هم سازنده فیلم از کشور ثروتمند، فرانسه، آمده اند تا تراژدی های مردم تهی دست آفریقا را به تصویر بکشند.
بوریس لوجکین کیست ؟
وی درسال ۱۹۶۹ درفرانسه بدنیا آمده، درسال ۱۹۸۸ درمدرسه عالی نرمال پاریس به تحصیل فلسفه پرداخته و سپس دردانشگاه شهرستان ، اکس مارسی، بعنوان استاد مدتی کارکرده است. درسال ۲۰۰۱ شروع به کار فیلمسازی با اثر کوتاه «کسانی که می مانند» کرد. بعدها «روح های سرگردان» را در سال ۲۰۰۵ ساخت. سپس در ادامه، در ویتنام فیلم مستند ساخته است. همچون سینماگری متعهد، درسال ۲۰۱۳ در آفریقا نخستین فیلم بلند داسانی خود «هوپ» را کارگردانی کرد که سال بعد در بخش هفته منتقدین کن پذیرفته وجایزه انجمن مولفین را بدست آورد. این فیلم سرگذشت دردناک آفریقای هایی که آرزوشان رسیدن به اروپا است را به تصویر در آورده بود.
دومین فیلم بلند داستانی او «کامی» است. کارگردان درباره این فیلمش می گوید : «وقتی از وجود و اهمیت کامی برخوردار شدم که خبر مرگ او را در رسانه ها دیدم. عکس هایی که گرفته بود سخت متاثرم کرد. بعد از چند ماهی که به او فکر می کردم ایده ساختن فیلمی درباره اش به ذهنم آمد. در آن سال درشهر پرپنیان، که هرساله نمایشگاه عکاسی بزرگی برپا می شود، رفته بودم، با عکس های او بیشتر آشنا شدم و به اهمیت کارش پی بردم. از آنجا بود که شروع به تحقیق درباره کارهای او و زندگی اش کردم. زود متوجه شدم که آنچه مرا جلب می کند، شرایط کشته شدن او و اوضاع آن جائی که او کشته شده است نبود، بلکه حس کردم که خیلی به او نزدیک هستم. او به نقطه دیگری از جهان رفته بود تا خود را بیابد. با یافتن دیگری، خود را یافته بود. این حس خیلی مرا تکان داد… . وقتی از او یک مصاحبه با روزنامه آمریکائی خواندم، مصادف بود با هنگامیکه بعد از فیلمبرداریم در ویتنام به فرانسه برگشته بودم. شاید درضمیر ناخود آگاهم، من هم برای همین به ویتنام رفته بودم .»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود