سینماسینما، آرش عنایتی
تقلیل عنوانِ فیلم به «تلهها» در ترجمه انگلیسی، همان اندازه مبتذل است که در تجلیل از فعالیت سینمایی «ورا چیتیلوا» عنوان میشود که فیلمسازی فمینیست بود. او که حتی پس از وقایع سال ۶۸ کشورش، چک، را ترک نکرد مدتی بعد هم زجر ممنوع الکاری را به جان خرید، در وطن ماند تا بالاخره سالها بعد اجازه یافت تا درد موطن و هموطن را به ظرافت و هوشمندی بیان کند.
فیلمِ زیبای ورا چیتیلوا در ژانر کمدی و زیرژانرِ انتقام، داستان زن دامپزشکی را روایت میکند که پس از آن که توسط دو دوست مورد تجاوز قرار میگیرد آن ها را اخته میکند… تخطی ورا از هنجارهای رایج و نگاه ویژهاش به جامعهای که در آن زیسته، در این خطوط نمیگنجد. او در قالب کمدی، وجه غالب شرایط حاکم بر کشورش را در زمانهی پساکمونیستی به تصویر میکشد. جایی که از امتزاج تبلیغات و سیاست (پیتر و دوهنال) تجاوز میزاید و از همآمیزی آموزش و رسانه (مایکل و آنا) خیانت سر بر میآورد. و این همه، در سیطره و استیلای قدرتی مخوفتر و مردسالارانه رخ میدهند. نمای پایانی از آن بیلبورد کذایی، نه تنها یک پایان واقعبینانه که انجامِ تراژیک یک کمدی را رقم میزند آن هم در پس شعاری تبلیغاتی، بی آنکه به تلهی شعار فروغلطد. هوشمندی ورا، نه فقط در تلفیقها-چه تمهیدات سینمایی و چه مقولات سیاسی- که در نگاه همه جانبهاش حتی در سطح ظاهری داستاناش هم نمود دارد. شدیدترین انتقام و خندههایی که از پس آن میزنیم به آرامی، با ترسیم دقیق پیامدهای پس از آن هتک حرمت -که بسی مهیبتر از آن عمل شنیعاند-به زهرخند مبدل میشوند. آن تاکید مضاعف سکانس نخست بر شوونیسم مردانگی با فهم متداول و کنش متداولتر مردانهی مایکل (که از قضا معلم و فعال محیط زیست هم هست) با قربانی تجاوز، شیرینی خنده و لذت انتقام را به طعمِ تلخِ درک ذلت دنیایی که برای خود و دیگران ساختهایم، تبدیل میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است