سینماسینما، مهگان فرهنگ
کودکانی که در فیلم ها ظاهر می شوند ، هم ذهنیت فیلم ساز را نشان می دهند و هم بازتابی هستند از تصورات و باورهای آن جامعه درباره ی کودکان.
درک سینما وابسته به آموزش و ادراک است . اینجا روی سخن ما با کسانی است که ممکن است کودکان را باهوش و فهمیده درنظر نگیرند و یا برعکس آن ها را مانند خودشان ، بزرگسال تصور کنند . باید این نکته را متذکر شد که بدون هیچ پیش زمینه آموزشی و تجربی درک مفاهیم سینمایی امکان پذیر نیست ، کودک هم از این جریان مبرا نیست.
به طور کلی درک سینما به مثابه ی شاخصه فرهنگی و نماد فرهنگی یک اجتماع نیازمند مخاطب آموزش دیده است. مخاطبی که نشانه های فرهنگی یک جامعه را نشناسد در فهم دچار مشکل می شود. مخاطبی که فیلم هندی ، ژاپنی و آمریکایی می بیند باید بداند عنصر رنگ و رقص در هند ، سکوت و استمرار و پرکاری در ژاپن و حتی داشتن اسلحه در خانه یا محل کار در فیلم امریکایی جزو حقوق آن اجتماع است و این نباید با ویژگی های فرهنگی جامعه ی دیگر یا خودمان مقایسه شود . این مساله درباره ی بزرگسالان نیز صدق می کند.
اگر مخاطب آموزش ندیده باشد ، نتیجه ی درک متفاوت است . همین اتفاق در فیلمسازی و سینمای کودک و نوجوان وجود دارد . دنیای کودکان دنیایی است با نشانه های محدود و مخصوص خودشان . کودکی که مخاطب سینماست طبعا باید کودکی باشد که بتواند ماهیت تصویر را به عنوان عنصری مجازی درک تصویر دنبال کند.
امروزه کودکان همه جوره در مقابل هجوم انواع و اقسام تصاویر هستند و به همین دلیل دارای درک بالاتر و بهتری نسبت به کودکان دوران قبل و ما هستند.
بین درجه ی شعور و درک سینما و دوران مختلف کودکی تناسباتی است ، معیار ها و شرایط هایی متفاوت.
نباید این تصور وجود داشته باشد که چون فیلم تصویر است به سادگی قابل فهم است . اگر چه عکس و فیلم واقعی ترین نوع بازتاب را برای انسان همیشه داشته و دارد و دوربین در اینجا به عنوان یک انعکاس دهنده ی واقعیت. اما درک فیلم از طرف کودکان چه وضعیتی دارد؟
فیلم می تواند علاوه بر سرگرمی ،آموزش دهنده هم باشد ، اگر سواد و درک درستی از نشانه ها در اجتماع وجود داشته باشد . اگر این درک و نشانه ها نباشد ، نه تنها ارتباط که هیچ آموزشی هم صورت نخواهد گرفت . اینکه کودک اولین بار در چه سنی به سینما می رود ، چه فیلمی می بیند و با چه کسانی همه دارای اهمیت است.
سینما برای درک شدن نیازمند مخاطب آموزش دیده است .کودکانی که فیلم های بیشتری دیده اند و بیشتر به سینما رفته اند دارای توقعی بالاتر و درکی متفاوت هستند . درست مانند کودکانی که کتاب ها وداستان های بیشتری خوانده اند . آن ها پیچیدگی های تصویری را هم درک می کنند.
این مهم را باید بدانیم که کودکان قبل از اینکه تحت تاثیر یک فیلم یا یک جریان فرهنگی باشند بیشتر تحت تاثیر اطرافیان و خانواده اند . به همین دلیل محیط هایی چون مدرسه ، سینما ، اجراهای موسیقی تئاتر و … در مرحله ی بعدی تاثیر گذاری ذهنی برای آن هاست.
کودکان وقتی وارد مکان های جدید با هر عنوان می شوند با درک و ذهنیتی از خانواده و محیطی که در آن بزرگ شده اند ( هرمحیطی ) وارد می شوند . این تاثیر گذاری از طریق این اثر در مرحله ی بعد است که خود این اثر حالا دارای اهمیت است. فیلم نه باید فریب بدهد و نه باید آزار دهنده باشد . ساخت تخیل و فانتزی برای بخشی از ذهن تخیل گرا و دنیای فانتزی لازم است اما نباید او را از واقعیت های موجود هم دور کند. موازنه ی همه ی این موارد برای سازندگان و دست اندرکاران این نوع سینما بسیار اهمیت دارد و بسیار سخت است. به عنوان مثال اینروزها نوع زندگی ها یک زندگی آپارتمانی است . پس بهتر است قصه ها در میان همین جامعه شکل بگیرد . که باور پذیری آن بیشتر و بهتر شود . نباید کودکان را محدود به تصاویر و قصه های خاص کرد. زبان سینمایی برای کودکان در سنین مختلف بسیار متفاوت است . شاید بتوان سه گروه سنی مختلف را در میان کودکان و نوجوانان در نظر گرفت . اگر در نظر بگیریم که می توان کوکان را از سه سال به بعد به سینما برد می توان سنین ۳ تا ۷ سال و ۷ تا ۱۲ یا ۱۳ سالگی و از ۱۳ سالگی به بعد (با توجه به اینکه می توان به آن ها نوجوان گفته می شود)، را در نظر گرفت . اگر چه این خط کشی ممکن است به تناسب برخی از فضاها ی اجتماعی نا کار آمد باشد . چه بسا کودکانی در برخی جوامع زودتر بزرگ می شوند. اما اینجا فرض را بر یک جامعه ی عمومی از کودکان و نوجوانان می گذاریم.
باید مراقب کودکانی که در فیلم ها هستند با کودکانی که آن ها را می بینند باشیم . شاید کودک درون فیلم ، کودکی باشد که جهان کودکان روبرویش را بازتولید کند، راه حل بدهد ، هیجان و همذات پنداری و یا قدرت تحلیل ایجاد کند و یا اصلا هیچ کدام از این ها را انجام ندهد.
برخورد علمی ، غیر علمی و عوامانه در تاثیر گذاری بر مخاطب بسیار مهم است . کودکان و نوجوانان شکل دهندگان آینده ی هر اجتماع هستند . پس در ساخت فیلم برای آن ها، درباره ی آن ها و یا به تماشا نشستن با آن ها در سینما و انتخاب فیلم برای آن ها دارای اهمیت بسیار است. همانقدر که فیلم های گروه خودشان باید برای کودکان و نوجوانان را مهم در نظر گرفت . باید مراقب هر گونه حضورشان در سینمای بدنه و بزرگسال هم بود . این مهم بر می گردد به اینکه ما چقدر توانایی تاثیر گذاری بر این قشر تاثیر پذیر را داریم؟ به عبارت بهتر اینکه ما خودمان به عنوان متولی فرهنگی ، سازندگان فیلم، خانواده ، چقدر تناسب بین درک و شعور سینمایی و اجتماع را می شناسیم ؟ با کودکان و نوجوانانمان به راحتی هر اثر تصویری را به تماشا ننشینیم . و از همه مهمتر وجود کودک و نوجوان در هر اثر نشان دهنده ی اینکه آن اثر برای کودکان و نوجوانان است ، نیست. با کودکان و نوجوانانمان به تماشای فیلم های مناسب بنشینیم.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل