سینماسینما، سیدرضا صائمی
امروزه سینما دیگر یک ابژه سرگرمی ساز صرف نیست که مبتنی بر صنعت و تجارت صورت بندی شود بلکه به شیوه ای از تفکر و اندیشیدن بدل شده که به جای واژه از تصویر برای بیان مفاهیم و آگاهی بخشی بهره می برد. سینما را می توان به مثابه یک گفتمان بصری در بازنمایی فرهنگ و هنر و فلسفه و واقعیت های اجتماعی دانست که با تکیه بر سویه ارتباطاتی خود به کانونی جذاب برای هم اندیشی و هم افزایی پژوهشگران رشته های مختلف به ویژه متخصصان علوم انسانی بدل شده و از این رو هر روز شاهد گستردگی مرزهای دانش بین رشته ای در حوزه سینما هستیم.
امروزه با گسترش علاقمندان رشته های علوم انسانی و هنر و بسط و توسعه مباحث نظری در حوزه سینما، توجه به تحلیل میان رشته ای آثار سینمایی افزایش یافته و علی رغم بی انگیزگی ها و کسالت روحیه جمعی ناشی از بحران های اقتصادی موجود، همچنان محافل و جلسات سینمایی به ویژه آنهایی که حرفی تازه در این حوزه دارد با استقبال گرم و پرشوری مواجه می شود. از سویی طی سالهای اخیر شاهد رشد کمی و کیفی سینمای مستند در کشورمان بودیم که درخشش خوبی در جشنواره های بین المللی داشته اند. سینمای مستندی که به سراغ بسیاری از سوژه های اجتماعی و فرهنگی مغفولی در جامعه ما رفته که امکان نمایش و نقد آنها کمتر فراهم شده و فرصت تحلیل های میان رشته ای نیافته است. بسیاری از این مستندهای تاثیرگذار به دلیل برخی ملاحظات و ممیزهای موجود امکان پخش از رسانه های عمومی از جمله تلویزیون را پیدا نکردند. حتی اکران و نقد و بررسی آنها در محافل دانشگاهی هم محدود بوده. این در حالی است که نهادهای فرهنگی و هنری می تواند این خلاء بزرگ را حل کنند و به حلقه وصل پژوهشگران و فعالان دانشگاهی با سینمای مستند شوند. برگزاری جلسات نمایش و نقد فیلم در این مراکز می تواند به تولید روایت های متفاوتی از نقد فیلم منجر شده و به دستاوردهای تازه ای برسد که هم برای پژوهشگران علوم انسانی مفید باشد و هم برای اهالی سینما و فیلمسازی راهگشا. از این رو پیشنهاد می شود تا با راه اندازی یک کانون مطالعاتی بین رشته ای سینما که هم شامل فیلم مستند باشد هم داستانی و برگزاری جلسات نمایش و نقد فیلم ها به شکل هفتگی که با حضور کارگردان فیلم، منتقدان سینما و پژوهشگران علوم انسانی همراه باشد، به شکل گیری و بالندگی این حوزه کمک کرد. از این حیث تشکیل یک کانون یا واحد مطالعات بین رشته ای سینما در سازمان سینمایی یا خانه سینما که به شکل جدی و هدفمند در این زمینه دست به کار پژوهشی بزند ضروری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- چه بودیم و چه شد!
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور