سینماسینما، فریبا اشوئی
آغاز یک جنگ تحمیلی. سقوط خرمشهر. آبادان زیر آتش سنگین توپخانه دشمن و در آستانه سقوط. روایتی از یک حماسه بزرگ مشارکت ارتش، سپاه و رادیوی ملی نفت آبادان.(حماسه کوی ذوالفقاری)
«آبادان یازده ۶۰» روایتی تازه ازسینمای جنگ و دفاع مقدس است. روایتی مستند از حقیقت یک ماموریت. ماموریتی متفاوت با سربازانی متفاوت. مامورینی که سلاح شان مرگبار نیست. سلاحشان امواج رادیویی و هدفشان انتشار اخبار اُمید بخش میان همشهری هایشان است. تم اصلی فیلم، جنگی است اما اساسا مخاطب با فیلمی پرماجرا و حادثه محور روبرو است. حوادث در سه پرده تقسیم بندی و به تصویر کشیده می شوند. پرده اول به ساخت باور برای مخاطب می پردازد(لمس خطر). پرده دوم تصویری از ناامیدی را رقم می زند.(سقوط خرمشهر) و سرانجام پرده سوم تماما شور است و حماسه.(حماسه مقاومت) «آبادان یازده ۶۰» فیلمی آرام، روان و بدون حاشیه پردازی های زائد است. درست مثل جوی آبی که جاری است. آب در بزنگاه های سخت، به چاله می افتد و با تلاش، حین جابجایی سنگ ها، آن ها را نیز با خود همراه می کند. به این ترتیب قدرت آب هم افزون می شود. «آبادان یازده ۶۰» از اساس هدف اسطوره سازی ندارد. قهرمان محور هم نیست. در این فیلم، همه در نوع خود یک قهرمان محسوب می شوند. جنس سنگ ها و نگاهشان به زندگی متفاوت است (بهمن ، نبی، ادوین و…) اما همه، با آبِ در جریان هم سو و هم مسیر می شوند. هدف برای همه سنگ ها، یکی است.(مقاومت در برابر تجاوز) تفاوت ها در قوت بخشی به جریان آب، موثر واقع می شود تا حصول مقصود.(نجات شهر از سقوط)
فیلمساز در این فیلم تمام وقت دوربین خود را در خدمت سوژه و در جهت بالا بردن پتانسیل و دینامیک سکانس ها، پویا نگاه داشته است. صحنه پردازی با بهره بری خوب و مفید از تصاویر آرشیوی قابل قبول مخاطب است. بازی ها کنترل شده و به دور از اغراق و در راستای دستیابی به هدف اصلی(مستندسازی واقعیت) تعریف و اجرا می شوند. و اما نکته پایانی و مهم، این که تاریخ ٨ ساله دفاع مقدس حماسه های مشابه فراوانی را به چشم خود دیده و ثبت کرده است. حماسه هایی که همه در فُرمت و مدیوم های مختلفی بازسازی و در مواردی هم مستند سازی شده اند. اما «آبادان یازده ۶۰» برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ دفاع مقدس ثبت می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- پوستر «گلهای باوارده» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از جنگ
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه تبلیغات چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- «آبادان یازده ۶۰ » به صورت آنلاین اکران میشود
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- نگاهی به فیلم آبادان یازده ۶۰/ قدرت رسانه
- اینجا آبادان است، آبادان میماند/ نگاهی به آبادان یازده ۶۰
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود