سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینمای ما از بدو تولد تا اکنون از سوی حاکمان به چیزی شبیه سیاه نمایی متهم بوده و قدرت حاکم در کنترل مخالفتها، نقدها و گزندگیهای سینما با اعمال سانسور و تعدیل فیلمها و گاهی هم توقیف فیلمهای به اصطلاح سیاه نما، تلاش کرده سینما را محدود کند. اما نکته مهم این است که اکثر فیلمهای سینمایی که مهر سیاه نمایی بر پیشانیشان خورده، جزو بهترین آثار سازندگان و ماندگارترین در تاریخ سینمای ایران محسوب میشوند.
از جمله فیلمهای سینمایی «رگبار»، «گاو»، «تنگنا»، «آرامش در حضور دیگران»، «شازده احتجاب»، «گوزنها»، «خشت و آینه»، «دونده»، «مسافران»، «سگ کشی»، «طلای سرخ»، «نفس عمیق»، «جدایی نادر از سیمین» و خیل فیلمخای سینمایی خوب و تاثیرگذار دیگری را نیز میتوان نام برد.
اما مخاطبان به فیلمهای سفید نمایی از منظر سیاست مداران فرهنگی که با هزینههای زیاد مالی و تبلیغات وسیع که توسط هنرمندان مورد وثوق به مرحله تولید میرسند، اشتیاقی برای دیدنشان بروز نمیدهند.
با برخورد سرد تماشاگران و حیف و میل سرمایهگذاری کم فایده، سرانجام به بایگانی ابدی سپرده میشوند.
اما همچنان تعریف سیاه نمایی و سفید نمایی از سکه نمیافتد. دو طیف متضاد و با نگرش متفاوت و هرکدام که از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، اصرار بر رد دیدگاههای طرفین دارند و در صورتی که این دو طیف مورد مناقشه، یکسان مورد اقبال عمومی جامعه قرار نمیگیرند.
بلکه مخاطبان از فیلمهایی استقبال کردهاند که از لایههای پنهان و آشکار، درد مشترک جامعه را با بهترین کیفیت به نمایش گذاشتهاند.
تصمیمگیری سیاستهای فرهنگی مطابق نیازهای امروزی جوامع صورت نمیگیرد و بنابراین با اقبال عمومی مواجه نمیشود.
نکته جالب توجه این است که در دورانی مشروعیت بخشیدن به رفتارهای این تصمیمگیرندگان، گاهی مردم به هیچ عنوان نقش اصلی را بازی نمیکنند، اما خروجیشان را مردم مورد قضاوت قرار میدهند.
گاهی هم مشروعیت را مستقیم و غیر مستقیم از مردم میگیرند، اما جوابگوی نیازهای اساسی مردم نه تنها نیستند، بلکه برخلاف رویه مردم، با گروهی اندک و در یک محفل همگرا بر خلاف مصالح مردم تصمیم میگیرند.
نکته آخر، هر تصمیمی برخلاف جریان طبیعی گرفته شود، محکوم به نابودی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است