سینماسینما، ایلیا محمدینیا
۱- فارغ از نگاه سلیقه ای مجید مجیدی در به تصویر کشیدن میلاد و زندگی حضرت رسول (ص) ، جای خالی چنین فیلمی پیرامون زندگی پیامبر خدا به شدت احساس می شد.
۲- اینکه فیلم مجیدی را با فیلم «الرساله» مصطفی عقاد مقایسه کنیم به حتم دچار خطایی استراتژیک و بنیادین شدیم چه آنکه نفس و نیت تولید این دو فیلم از اساس با هم تفاوتی آشکاردارند.
مجیدی به شکل گیری زندگی و تکوین شخصیتی حضرت رسول پرداخته حال آنکه عقاد شکل گیری و تکوین دین اسلام را مد نظر داشته است.
۳-مجیدی خیلی خوب می دانست نوع قاب بندی دوربین و نورپردازی و ویژوال افکت، طراحی صحنه و لباس و موسیقی فیلمش و حتی نوع مواجه سینمایی با زندگی حضرت رسول (ص) بسیار شبیه فیلم های غربی خواهد شد و به نظرم این امر عامدانه بود چرا که او نمی خواست و اساسا نمی توانست ذائقه دیداری مخاطبان فیلم را که با نوع هالیودی این گونه آثار سالیان زیادی است که خو گرفته اند را تغییر دهد. چرا که این تغییر ذائقه می توانست باعث پس زدن فیلم شود. وقتی که می خواهید فیلمی در اشل جهانی بسازید که با طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کند باید بر اساس همان کلیشه ها حرکت کنید درست همان کاری که مجیدی در فیلم خودش کرد.
وگرنه سادهلوحانه خواهد بود که فکر کنیم کارگردان باهوشی چون مجیدی بی توجه و آگاهی نسبت به واکنش منتقدان داخلی فیلمش را اینگونه ساخته است. منتقدانی که گویی بعد دیدن فیلم به کشف بزرگی رسیده بودند و در بیشتر نقدهاشان به آن اشاره می کردند.
۴- مجیدی در فیلمش تلاش می کند روایت هایی را انتخاب کند که مشترکات مذاهب مختلف دین را بیشتر نشان دهد طبعا این امر به مذاق بسیاری چندان خوش نمی آید آنها این امر را نوعی باج دهی برای جذب مخاطب بیشتر تلقی می کنند. در حالی که باید گفت برمبنای روح کلی حاکم بر فیلم مجیدی تلاش کرده است با توجه به محوریت حضرت رسول (ص) هر گونه جانبداری مذهبی را کمرنگ کند تا به مصداق حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» پیامبر اکرم عمل کرده باشد.
۵- مضحک خواهد بود اگر فکر کنیم استفاده از «ویژوال افکت» های فیلم در راستای صرفا جلب شگفتی مخاطب در فیلم استفاده شده است چرا که مخاطب امروز با توجه به دسترسی اش به فیلم های پر هزینه هالیوودی توجه چندانی به جلوه های ویژه فیلم نخواهد کرد وقتی نمونه های بسیار درخشانش را پیشتر بارها و بارها دیده است.
۶-اگرفارغ از هرگونه مقایسه و نگاه های شبه منتقدانه به فیلم «محمد(ص)» مجیدی نگاه کنیم به حتم به حال بهتری دست خواهیم یافت. فیلم به حتم این بضاعت را دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- نشست دومین سوگواره فیلم عاشورایی / گزارش تصویری
- هیچ مامنی وجود ندارد / «خورشید»؛ کودکان بیآیندهای که با دستهای خالی زمین سخت را برای هیچ میجویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور