سینماسینما، امیرعلی نصیری
فیلم «بتمن»، به کارگردانی مت ریوز، محصول ۲۰۲۲
قاتلی زنجیرهای به نام ریدلر، شروع به قتل شخصیتهای شهر گاتهام میکند؛ شهری که فیلم اطلاعات زیادی دربارهاش به ما میدهد و حضوری پُررنگ (به مثابه یک شخصیت) دارد. بتمن (که خود را انتقامجو مینامد) پلیس را در زمینه تحقیق در این ماجرا کمک میکند و در این اثنا، با گذشته خانوادهاش بیشتر آشنا میشود. زن گربهای (کتوومن)، پنگوئن (با چهره جدیدی از کالین فارل) و جوکر شخصیتهای دیگری هستند که از دل کتابهای مصور به این فیلم آمدهاند.
مت ریوز که پیشتر با ساخت مجموعه فیلمهای سیاره میمونها شناخته شده بود، کار دشواری پیش روی خود داشته است؛ او پس از قریب به یک دهه و پس از سهگانهای که کریستوفر نولان ساخته و بسیاری آن را موفقترین بتمن سینما میدانند، دست به بازسازی (ریبوت) این شخصیت زده است. او رویکرد متفاوتی نسبت به نولان برگزیده و چهره جدیدی از بتمن را به ما نشان میدهد که بیشتر در مقام کاراگاهی تلخمزاج ظاهر شده و یادآور فیلمهای هفت یا زودیاک از فینچر است.
سبک بصری که مت ریوز برای فیلم انتخاب کرده، فضایی تیره و تار، وهمآلود، شهری ابری و رنگمایههای نارنجی است که گاهی به زرد و گاهی به قرمز متمایل میشود. او ـ ضمن آگاهی از مقایسهای که با سهگانه نولان میشود ـ در کارگردانی نهایت تلاش خود را کرده و دست به ابداعهایی هم زده است؛ مانند تکنیکی که جایگزین کروماکی شده و از تلماسه و مجموعه مندلورین میآید یا اتصال دوربین به شخصیت یا خودرو در نماهای حرکتی. ولی همچنان معتقدم که نولان به لحاظ تکینیکی موفقتر عمل کرده است؛ صحنه تعقیب و گریز تریلی در هر دو فیلم، مثال خوبی برای مقایسه است.
در زمینه بازیگری و همسو با سایر فیلمهای معاصر هالیوود، شاهد حضور اقلیتها هستیم؛ ستوان گوردون (جفری رایت) که هنوز به مقام کاراگاهی نرسیده، کتوومن (زویی کراویتز) که پا جای میشل فایفر، هالی بری و آن هاتاوی گذاشته و سرانجام نامزد شهرداری (جیمی لاوسون) نمونهای از بازیگران رنگینپوست هستند؛ با این حال، معتقدم ستاره فیلم پل دانو (متخصص نقشهای مکمل) است که احتمالاً در فصل جوایز اسمش را زیاد خواهیم شنید.
این یادداشت را با مونولوگی از بتمن (رابرت پتینسون) به پایان میبرم: «انتقام گذشته را عوض نمیکند؛ نه گذشته من و نه گذشته هیچکس دیگری را. مردم به امید نیاز دارند، به اینکه بدانند کسی بیرون منتظر آنهاست. زخمهایمان میتوانند ما را نابود کنند. حتی بعد از اینکه ظاهراً بهبود پیدا کردهاند؛ ولی اگر از آنها جان سالم به در ببریم، میتوانند ما را دگرگون کرده و توان مقاومت به ما بدهند.».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن معرفی شدند
- بازیگر جدید فیلم بونگ جون هو معرفی شد/ استیون ین در یک فیلم علمی تخیلی
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- سینماسینما/ تلخ اما گیرا/ یادداشت هالیوودریپورتر بر فیلم «بتمن»
- با محدودیتهای کرونایی؛ فروش سینماهای چین به پایینترین حد رسید
- فیلمبرداری «بتمن» تمام شد
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- «بتمن» دوباره متوقف شد
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- اکران «بتمن» به تعویق افتاد/ اعلام تغییرات در زمان اکران فیلمهای برادران وارنر
- کرونا سد راه «بتمن» شد/ ابتلای رابرت پتینسون به کووید ۱۹
- مایکل کیتون بار دیگر در نقش بتمن ظاهر میشود
- پارامونت ایده نویسنده «بتمن» را خرید/ داستان یک جامعه دیکتاتورزده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول