اصغر فرهادی گفت: فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» یک فیلم انسانی است که در آن فیلمساز، پیش از تماشاگر قضاوت نمیکند.
به گزارش سینماسینما، اکران افتتاحیه فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» با حضور عوامل این فیلم و جمعی از سینماگران عصر ۲۶ دیماه در «ایوان شمس» برگزار شد و اصغر فرهادی به عنوان فیلمسازی که کارگردان «خانهای در خیابان چهل و یکم» سابقه دستیاری او را داشته است، سخنانی را مطرح کرد.
کارگردان فیلم «فروشنده» با تبریک به حمیدرضا قربانی (کارگردان) و گروهش برای اکران عمومی این فیلم، گفت: جای خوشحالی دارد که دو تن از دستیارانم که بیش از یک دستیار به من کمک کرده و همراهم بودهاند، در این فیلم به عنوان کارگردان و تدوینگر نقش اصلی را داشته است.
او با اشاره به یاسر قارونی، دیگر دستیارش در این فیلم ادامه داد: از یکی دو سال قبل تلاشم این بود که هر دو دستیارم شروع به کارگردانی کند، حمید قربانی که اولی فیلمش را ساخت و خانم نراقی هم قرار است امسال فیلمش را بسازد.
فرهادی با بیان اینکه فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» را در جشنواره فیلم فجر دیده و با ابراز تاسف از اینکه در شرایط خوبی اکران نمیشود، ادامه داد: این فیلم، یک فیلم انسانی است، البته این یک اصطلاح کلیشه شده است ولی همچنان میشود بر روی آن دقت کرد چون قبل از اینکه تماشاگر قضاوتی کند، فیلمساز قضاوت نمیکند و در واقع این امکان را به تماشاگر میدهد.
کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» افزود: فیلم اول دو ویژگی مهم دارد، اولین ویژگی این است که فیلم اول یک گام نخست برای ورود به سینمای حرفهای است، البته منظورم این نیست که فیلم کوتاه حرفهای نیست بلکه منظور فیلم بلند است.
او گفت: این قدم اول یک گام بلند است و کسی که بتواند این گام را بردارد به یک موفقیت رسیده است.
اصغر فرهادی با اشاره به ویژگی دیگر فیلم اول ادامه داد: به نظرم اهمیت فیلم اول در این است که یک تست برای فیلمساز محسوب میشود تا بداند چه سلیقهای دارد و دوست دارد چه فیلمی را بسازد. البته منظورم این است که خود فیلمساز فیلمش را ببیند و بداند چه اثری را دوست دارد، نه اینکه چه اثری ممکن است بفروشد مثل فیلم «رقص در غبار» که خودم متوجه شدم، شاید آن سلیقه من نیست و دیگر ادامه ندادم.
او در پایان اظهار کرد: بار دیگر به حمید (قربانی) تبریک میگویم و امیدوارم با این فیلم بداند که چه مسیری را میخواهد برود.
در بخشی از مراسم اکران افتتاحیه «خانهای در خیابان چهل و یکم» که اجرای آن را کیوان کثیریان برعهده داشت، متن مهناز افشار بازیگر این فیلم که به دلیل سفر نتوانسته بود، در مراسم حاضر شود، قرائت شد.
در این متن آمده است:«درود به همه شما عزیزان
عذر من را بپذیرید که امروز نتوانستم کنار شما باشم.
خسته نباشید میگویم به حمید قربانی کارگردان عزیز و صبورمان، جناب آقای محمود رضوی نازنین تهیه کننده مهربانمان و تکتک عوامل فیلم «خانهای در خیابان ۴۱»، این فیلم برای من بسیار شریف است و بر باورها و اعتقادات قلبی من تاثیرات خاصی گذاشت.
کاش هیچ قتلی نبود چه سهوی چه عمدی که اینچنین در شرایط عجیب و وحشتناک قرار بگیریم. غم و داغ بر دل نشسته از دست دادن عزیز آنقدر زیاد و جانکاه است که مسئولیت بخشیدن یا قصاص آن را به جهنمی دردناکتر تبدیل میکند.
کاش شرایطی فراهم شود تا این بار وحشتناک به شکلی صحیح از روی دوش خانواده مقتول برداشته شود. امیدوارم «خانهای در خیابان ۴۱ »و آثاری از این دست به آسیبشناسی و کمک به بهبود روند موجود کمک نماید. لازم میدانم بگویم «خانهای در خیابان ۴۱» میتواند خانه هر کدام از ما باشد.
از خانههایمان مراقبت کنیم.»
در این مراسم علاوه بر عوامل فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» مانند سهیلا رضوی، سارا بهرامی، ستار اورکی، مریم نراقی، علی رضا کمالی، مانیا علیجانی، مانی رحمانی و سید محمود رضوی، هنرمندان و مدیرانی همچون پریسا بختآور، پیمان معادی، بابک کریمی، شمس لنگرودی، امیر اثباتی، فرهاد توحیدی، بهروز شعیبی، محمدحسین مهدویان، هادی حجازیفر و علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) هم حضور داشتند.
علی مصفا دیگر بازیگر فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» از دیگر بازیگران غایب این مراسم بود که به دلیل فیلمبرداری نتوانسته بود،در این برنامه حاضر شود.
همچنین امیررضا خادم، گیلآبادی و ایازی -معاون فرهنگی وزیر بهداشت- هم از دیگر مهمانان این اکران خصوص بودند.
سردار طلایی هم دقایقی پس از آغاز مراسم و هنگام اکران فیلم به ایوان شمس آمد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- «قرار نوامبر»؛ جزئیاتی از فیلم جدید مهناز افشار
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





