فرزانه متین- همزمان با رمضان ۲۰۲۵ خبرها حاکی از نمایش سریال ۳۰ قسمتی معاویه محصول عربستان از پلتفرم استمرینگ mbc بود.سریالی که گفته می شود با بودجه صد میلیون دلاری ساخته شده و به زندگی معاویه ،می پردازد. عربستان از معاویه که بنیانگذار سلطنت اموی است چهره ای شجاع،دلیر و سیاستمداری خردمند نشان می دهد و تا جایی پیش می رود که فتوحات بسیاری انجام داده این در حالیست که به گفته ی همرزمانش حتی در زمان جنگ،از فرط ترس حضور نداشته است. بنیانگذار ناوگان دریایی مسلمانان به دست او را می توان یکی از تحریفات عرب ها در سریال دانست.
مخاطب آگاه بعد از نمایش دو قسمت ابتدایی از این سریال متوجه می شود این سریال نه تنها تاریخی و مبتنی بر مستندات نیست بلکه تاریخ خود عربستان را هم تحریف کرده است. عربستان آنچه که در فیلم محمد رسول الله (۱۹۷۶) را نشان داد با این سریال سفارشی اش،تاریخ اش را از بن و ریشه کند چرا که هر دو آن ها در تضاد با یکدیگر است.سریال معاویه،دوران جاهلیت و زنده به گور کردن دختران که چندین بار در سوره های مختلف قرآن کریم آمده را نقض کرد ونشان داد در آن دوران دختر چه ارج و قربی نزد سایرین دارد.سریال در مورد هند مادر معاویه نیز هم تاریخ را تحریف کرد نقش او در جنگ احد،کشتن حمزه(عموی پیامبر) و شکافتن سینه ی وی را نه تنها نشان نداد که بلکه از او چهره ای مثبت به نمایش گذاشت که در راه شهادت ،جان می سپرد.زمانی که خلفای ارشدین در سریال در مدینه در مرکز خلافت زندگی ساده ای را در پیش گرفته بودند ،معاویه به عنوان امیر دمشق در قصر هزار رنگ خود حکمرانی می کرد و این سوال برای بیننده پیش می آید که مگر می شود حاکمان این گونه زیست کنند و فرستاده شان به دمشق در قصر غرق زندگی لوکس شود وهزاران تحریف دیگر که مخاطب را از ادامه ی تماشای سریال منصرف می کند.از سویی دیگر ضعف های فنی و کارگردانی و عدم شخصیت پردازی در فیلم به شدت پر رنگ است و توذوق می زند ،دیالوگ ها سطحی و بیشتر شبیه بیانیه است.این در حالیست که سال گذشته مصر با ساخت سریال حشاشین توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.انسجام روایی،شخصیت پردازی های مناسب،طراحی صحنه به جا،فیلمبرداری در خدمت داستان وکارگردانی خوب دست به دست هم داد تا حشاشین از پربیننده ترین سریال های جهان عرب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





