راهاندازی سامانه فروش سینمای ایران گامی بلند در راستای شفافسازی مالی در چرخه اکران سینما و مهمتر از آن پایانی بر شائبه آمارسازی برای ثبت رکوردهای غیرواقعی فروش خواهد بود.
به گزارش سینماسینما، اقتصاد و گردش مالی یکی از مهمترین وجوه صنعت سینما است، سینمایی که هرچند در ایران بخش عظیمی از آن توسط دولت اداره و تأمین بودجه میشود، اما باز هم بخش خصوصی برای حضور در این عرصه و تولید آثاری که بتواند فاتح گیشه در سینمای کشور باشند، تلاش میکند.
در همین راستا آمار فروش فیلمهای سینمایی معمولاً از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اعلام رسمی و شفاف این آمار همیشه در سینمای ایران چالشهایی را به همراه داشته است، بحثهایی از این دست که که کدام فیلم بیشترین فروش و یا بیشترین مخاطب را داشته و یا کدام سینما از فروش بیشتری برخوردار بوده است. این امر رابطه مستقیمی با رضایت مخاطبان از یک فیلم و یا سینمای خاص دارد و به همین جهت همواره رقابتی برسر اعلام جهتدار آمار آن در جریان بوده است.
از سوی دیگر طبق آئیننامه اکران، فیلمی اگر به دنبال این است که ۱۰ هفته اکران خود را در سرگروههای سینمایی حفظ کند، باید کف فروش را حفظ کند و همین امر نیز همواره مشکلات و اعتراضهایی را برای صاحبان فیلمها به همراه داشته است. به همین دلایل شفافیت مالی در حوزه اکران و ارائه دقیق آمار فروش فیلمها در سینماها از جمله بحثهای مهمی بوده است که طی دهههای گذشته با روشهای مختلف اهالی سینما و بخشی از مدیران بهدنبال تحقق آن بودهاند.
آرشیوی که آرامآرام عرضه میشود
پیش از این بنیاد سینمایی فارابی، هر ماه آمار فروش فیلمهای سینمای ایران را منتشر میکرد که البته این آمار بیشتر از طریق اطلاعات دفاتر پخش شمارش میشد و همین امر هم سبب شد همواره ابهاماتی درباره صحت آن وجود داشته باشد.
در چند سال اخیر سازمان سینمایی تلاش کرد تا اطلاعات و آماری که از دهههای قبل نیز در دست داشته را در قالب جداول فروش سینمای ایران در هر سال و به تفکیک در اختیار علاقه مندان سینما بگذارد.
این گزارشهای تفکیکی امروز آرشیوی ارزشمند از اقتصاد سینمای ایران به خصوص در دهههای ۶۰ و ۷۰ محسوب میشود. گزارشهایی که بر روی سایت سازمان سینمایی در دسترس قرار دارد و میتواند منبع معتبری برای استخراج تحلیلهای درست آماری از رفتار مخاطبان سینمای ایران در دورههای مختلف محسوب شود.
ورود به عصر بلیتهای الکترونیکی
با فروش الکترونیکی بلیتهای سینمایی، سایت سینماتیکت بهعنوان پیشگام فروش بلیت به این سبک، بخشی از اطلاعات فروش را روی خروجی خود قرار داد تا تبدیل به مرجعی تازه برای اطلاع از کیفیت استقبال مخاطبان از فیلمهای در حال اکران شود.
همزمان رسانهها به طریق سنتی خود تلاش میکردند در نوبت اکرانهای مهم از جمله اکرانهای نوروزی، تابستان و عید فطر اخبار پرفروشها را از طریق تماس با شرکتهای پخش دریافت و در قالب گزارشهایی آماری منتشر کنند. هرچند بعد از مدتی و با انتشار اخبار ضد و نقیض از فروش فیلمها توسط شرکتهای پخش، شورای صنفی نمایش اعلام کرد به زودی و با ایجاد شرایط مناسب این شورا تنها مرجع قانونی برای اعلام آمار فروش خواهد بود تا شاید مجادله بر سر صحت این آمار متناقض به پایان برسد، اما همچنان شرکتهای پخش آمار فروش فیلمها را اعلام میکردند.
ابهام در آمارها به پایان میرسد؟
مؤسسه سینماشهر در راستای همین حساسیتها از ابتدای دهه ۹۰، در تلاش بود با ایجاد بستری مناسب برای فروش الکترونیکی بلیتهای سینمایی شرایطی را فراهم کند تا بحث شفاف سازی در فروش گیشه به بهترین نحو انجام شود. پیش از این، اطلاعات فروش در اختیار صاحبان فیلمها، پخشکنندگان و سینماداران قرار میگرفت و ارائه به روز اطلاعات فروش در سینماهای سراسر کشور گامی بزرگ به سمت شفاف سازی مالی در سینمای ایران به شمار میرفت.
شاید این سوال برای خواننده پیش آید که این همه تلاش برای شفافسازی در فروش گیشه مگر تا چه اندازه اهمیت دارد که میتواند یکی از مهمترین مصائب و مشکلات سینمای ایران به شمار رود؟ اینجاست که باید بگوییم پاشنه آشیل سینمای ایران گیشه و صد البته ابهام درباره واقعیت آماری گردش مالی آن است که از طریق فروش میان سینماداران، شرکتهای پخش و صاحبان فیلمها بوجود میآید.
گردش مالی که میتواند به سینماگر این امکان را بدهد تا در عرصه رقابت و تولید فیلم باقی بماند، یا سینماداری که اگر فروش خوب و یا مخاطبان بیشتری داشته باشد بتواند برای دریافت سرگروهی سینما خیز بردارد. شرکتهای پخش نیز قدرت خود را در اکران موفق فیلمها از طریق همین آمار به رخ میکشند و برای خود بازارگرمی میکنند. اگر بحث سرمایهگذاران نیز به میان بیاید که خود داستانی دیگر را رقم میزند.
یک کلیک؛ فاصله تا دورترین سینماها
مؤسسه سینماشهر به تازگی از سامانهای رونمایی کرده است که در آن تمام اطلاعات فروش گیشه با جزئیات در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد، اطلاعاتی که شامل جزئیات فروش در سینماهای سراسر کشور است. از طریق این سامانه نه تنها اهالی سینما میتوانند از چگونگی فروش فیلمهای خود در سینما باخبر شوند، بلکه علاقهمندان به سینما نیز با ورود به این سامانه از فروش فیلمها در سراسر کشور با خبر شوند.
یکی از امکانات قابلتوجهی که در این سامانه وجود دارد، این است که جزئیات فروش فیلم در هر سینما در سراسر کشور نیز منتشر میشود، به این معنا که صاحبان یک اثر سینمایی تنها با یک کلیک میتوانند بفهمند فیلم موردنظرشان، در سالن سینمایی در یک شهرستان هم چند نفر مخاطب داشته است و یا چه تعداد از صندلیهای سینما در سانسهای مختلف خالی مانده است.
همین اطلاعات میتواند برای تهیهکننده و یا شرکت پخش شرایطی را فراهم کند تا مدیریت مناسبی را برای افزایش فروش فیلم خود در مناطق مختلف داشته باشند و جالبتر اینکه این آمار دیگر محرمانه محسوب نمیشود و از رسانهها تا مخاطبان و علاقهمندان سینما هم میتوانند هر گاه اراده کردند از آن بهرهمند شوند.
ارائه اطلاعات فروش با چنین جزئیاتی میتواند یکی از مهمترین گامهای سینمای ایران در راستای شفاف سازی باشد و حالا باید دید آیا این زیرساخت میتواند پایانی بر آمارسازیها و جنگهای زرگری مرسوم برای تصاحب جایگاه ترینها در فضای سینمای ایران باشد؟
این زیرساخت مهم به شرط مدیریت صحیح میتواند تصویری دقیقتر از آنچه در تمام این سالها بهعنوان سلیقه مخاطب مورد ارجاع قرار میگرفت پیش روی ما بگذارد؛ آیا این تصویر با آنچه تا به امروز میپنداشتیم منطبق خواهد بود؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماهای پرفروش فصل بهار معرفی شدند
- میزان فروش فصل بهار سینمای ایران اعلام شد/ تنها چهار میلیون مخاطب برای ۲۰ فیلم
- از سوی رئیس سازمان سینمایی؛ ماموریتهای پنج ساله موسسه سینماشهر ابلاغ شد
- جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ سازمان سینمایی منتشر شد
- از کمدی، که خوب میفروشد تا شکست دهنمکی در گیشه/ مروری بر فروش فیلمهای روی پرده
- اعلام گزارش عملکرد مالی انجمن سینمای جوانان ایران در سال ۹۷
- مهرداد فرید: دسترسی صاحبان فیلمها به سهمشان از فروش، آنلاین شود
- در ارزیابی سامانه فروش بلیت سینمای ایران / این سامانه جلوی بزرگنماییها فروش سینما را خواهد گرفت؟
- گامی دیگر در جهت شفاف سازی/ سامانه فروش سینمای ایران رونمایی شد
- لیست پروانه مالکیت و سهامداران فیلمهای بلند در سال ۹۷
- وضعیت نابهسامان اکران قربانی میگیرد
- پست اینستاگرامی انتظامی پس از حضور در سازمان سینمایی/ یادی از کیارستمی با یک کتاب
- حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی شد
- آرزوی ۲۰ ساله سینما محقق شد/ بهرهبرداری از فاز اول فیلمخانه ایران
- انتقاد غلامرضا موسوی از انفعال اصناف سینمایی در برخورد با حوزه هنری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد