مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی تأکید کرد سامانههای فروش بلیت سینما فرصت ۶ ماهه دارند تا ۱۰ درصد سهم بازار را به دست بیاورند و در غیر این صورت از «سمفا» حذف میشوند.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره عملکرد ۵ سامانه فروش بلیت سینما که از ابتدای تیرماه ذیل سامانه «سمفا» مشغول به فعالیت شدهاند، گفت: ارزیابی قطعی درباره وضعیت فعالیت سامانههای فروش بلیت هنوز زود است، چون میل مردم فعلاً قابل پیش بینی نیست تا میزان استقبال از هر کدام برآورد شود. یعنی نمیدانیم که آیا این مخاطبان فعلی همان مخاطبان خاص سینما هستند یا نه؟ این موضوعات باید به مرور زمان بررسی و نسبت به انتظارات آسیبشناسی شوند.
وی تأکید کرد: سامانههای فعلی به لحاظ زیرساختی در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند، اما با توجه به اینکه به یکباره فرآیند عرضه بلیت از یک سامانه فروش به ۵ سامانه افزایش پیدا کرده است، طبیعتاً روی میزان فروش آنها تاثیر گذاشته است.
فروش بلیت نیمبها برای همه ایام هفته قانونی است؟
این مدیر سازمان سینمایی درباره طرح تبلیغی یکی از سامانههای فروش، برای ارائه بلیت نیم بها در همه روزهای هفته حتی روزهای تعطیل هم توضیح داد: در فضای رقابتی هر سامانه فروشی میتواند بلیتهای خود را ارزانتر بفروشد، البته مشروط بر اینکه رضایت تهیهکننده و سینماداران را جلب کرده باشد. به هر حال این یکی از ابزارهای رقابت است ولی اینکه بین سینمادار و تهیهکننده برای آن فیلمی که بلیتش با تخفیف ۵۰ درصدی ارایه میشود، چه گذشته، به خود مدیران این سامانه بر میگردد.
وی افزود: صاحبان برخی از سامانههای دیگر عضو سمفا هم در این باره با بنده تماس گرفته و سوال کردهاند که آیا سامانهای به صورت سرخود میتواند بلیت را ارزان کند؟ که پاسخ ما منفی بود. بر اساس نظام نامه صنفی نمایش در این باره باید رضایت تهیهکننده و سینماداران حاصل شود. اگر سامانهای بلیت تخفیفدار ارایه دهد اما رضایت تهیهکننده و سینمادار مربوطه را کسب نکرده باشد، ذینفعان میتوانند مدعی باشند و خسارات وارده و مابهالتفاوت را از فروشنده بگیرند. بنابراین قطعاً تفاهمی پیش آمده که سامانه فروش، بلیت تخفیفدار ارایه داده است.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی بیان کرد: هرکدام از سامانههای فروش در صورتی که مایل به ارایه بلیتهای تخفیفدار باشند، مشروط بر رضایت صاحب فیلم و سینماداران، مشکلی برای ارایه تخفیف ندارند چراکه نظام نامه به صورت صریح به این موضوع اشاره کرده است. اصلاً یکی از دلایل راهاندازی سمفا این است که قیمت بلیتها شناور شود، سامانهها تخفیف ویژه در مناسبتهای مختلف ارایه بدهند و به همین ترتیب رقابت ایجاد شود. پیش از این به این صورت بود که این موضوع در شورای صنفی نمایش تصویب میشد و در برخی سینماهای خاص، قیمت بلیت شناور میشد اما حالا دیگر همه موضوعاتی که در شورای صنفی نمایش بررسی میشد، به دست سمفا رسیده، نظامنامه این بند را تعریف کرده و به سمفا اجازه این کار را داده است.
سامانههای ناموفق پس از ۶ ماه حذف میشوند
فرجی در ادامه درباره اینکه در طول چند هفتهای که از فعالیت سامانههای فروش میگذرد، به استناد گزارش آماری سازمان سینمایی ۲ سامانه فروش کمترین میزان فروش بلیت را داشتهاند و به تعبیری سهمشان از گیشه فیلمها نزدیک به صفر بوده است، هم توضیح داد: یکی از تعهدات سامانههای فروش این است که تا ۶ ماه پس از آغاز به کار باید ۱۰ درصد از سهم بازار را به دست بیاورند، اگر این اتفاق نیفتاد طبیعتاً پس از بررسی خدمات سمفا به آن سامانه میتواند قطع و عدم همکاری اعلام شود.
وی افزود: در این صورت ممکن است سامانه جدیدی به چرخه فروش اضافه شود و ممکن است این اتفاق هم نیفتد. در این میان مهم این است که سامانه فروشی که مسئولیت قبول کرده در این مدت ۶ ماهه فعالیتهای خود را جدی بگیرد و تعدادی از مخاطبان را به دست بیاورد. بدیهی است که اگر ۱۰ درصد از سهم بازار را در بازه مشخص ۶ ماهه به دست نیاورد ادامه همکاری با آن سامانهها از بین میرود. در این صورت کمیته نظارت میتواند تصمیم بگیرد که با فروشندههای قبلی ادامه بدهد یا وضعیت متقاضیان دیگر را بررسی و به ناوگان فروش اضافه کند. در واقع هیچ اجباری مبنی بر این وجود ندارد که اگر یک سامانه فروش از گردونه رقابت بیرون رفت، حتماً یکی دیگر جایگزینش شود.
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پایان درباره تصمیمگیری مجدد برای تعطیلی سینماها با توجه به اوجگیری مجدد شیوع کرونا هم توضیح داد: همه ما باید قبول کنیم که موج دوم کرونا از موج اول آن خطرناکتر است از سوی دیگر باید بپذیریم که جاهای دیگر خطرناکتر از سینما هستند. در سالنهای سینما به صورت سختگیرانهای پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود اگر این موضوع اثبات شود که با تعطیلی سینماها تعداد مبتلایان به کرونا کاهش پیدا میکند طبیعتاً ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با تعطیلی سینما تصمیمگیری میکند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





