دیروز شورای اکران اعلام کرد برای حمایت از مخاطبان سینما طرح تابستانی اجرا می کند و قیمت بلیت سینماها هر روز در سراسر کشور تا ساعت ۱۵ نیم بها می شود.
شورای صنفی به صاحبان فیلم و سینماداران اجازه داد که اگر به توافقی برسند در طرحی بلیت ها را به صورت نیم بها عرضه کنند. اما برای طرح تابستانه و بلیت نیم بها تا ساعت ۱۵ تصمیمی گرفته نشده بود. اگر هم این تصمیم گرفته شده باید بگویم که تاثیری در میزان فروش فیلم ها نخواهد داشت. سال های قبل هم این مساله را تجربه کردیم و هیچ بار مثبتی نداشت چون تا ساعت ۱۵ مردم درگیر زندگی روزمره هستند و به سینما نمی روند.
واقعیت هم این است که بلیت سینما افزایشی پیدا نکرده است که هم اکنون هر روز نیم بها شود. پارسال هم بلیت ۱۵ هزار تومان بود و امسال فقط دو روز در هفته قیمت بلیت ۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده آن هم در برابر هزینه هایی مانند برق، آب، گاز، نگهداری صندلی و سیستم صوتی و تصویری که ۴، ۵ برابر شده اند. اما مخاطبان برای ما با اهمیت هستند و به دلیل اینکه این قشر بتوانند از سینما استفاده کنند قیمت ها را افزایش ندادیم. هم اکنون هم سینماداران و صاحبان فیلم ها برای بلیت نیم بها از منابع مالی خودشان یارانه می دهند نه دولت. البته طرح نیم بها تا به حال هم به نفع فیلم ها بوده و هم سینماها. سینماداران وقتی امکاناتی برای قشر کم درآمد در نظر می گیرند به جنبه مالی آن نگاه نمی کنند چون جذب مخاطب برای ما مهم است. ما می دانیم که همه مردم توانایی مالی پرداخت بلیت سینما را ندارند و برایشان مهم است که با بلیت ارزان تر فیلم ببینند و ما هم این امکانات را برایشان فراهم کردیم.
بلیت نیم بهای روزهای سه شنبه موثر است چون همه مردم از آن باخبرند. برای طرح هایی مانند بلیت های شناور هم باید این مسئله را در نظر بگیریم و در صورت اجرا نباید توقع داشته باشیم در ابتدا جوابگو باشد. تا طرح جا نیفتد و مردم آگاهی پیدا نکنند شاید خیلی موفق نباشد. سانس های شناور در تمام دنیا در نظر گرفته می شود و ما هم این کار را کردیم اما جواب نداد. شاید اگر مانند طرح بلیت نیم بهای روزهای سه شنبه به صورت مرتب اجرا شود و در جریان آن تصمیم های دیگر گرفته نشود به مرور برای مشتری ها جا بیفتد و در فروش فیلم ها موثر باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





