سینماسینما، نزهت بادی: فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد.
پسر جوان به ناگه غیبش زده و لپتاپ امیر (حسن معجونی) را نیز با خود برده است و امیر به هر جا سرک میکشد و دنبالش میگردد اما بهتدریج معلوم میشود که جستجوی امیر برای یافتن پسر و لپتاپش نیست و او میخواهد گذشته گمشدهاش را دوباره پیدا کند. دوستش میپرسد: چیزهای مهمی که در لپتاپت داری، درباره چیست؟ و امیر میگوید که درباره گذشته. اما گذشته چیزی نیست که بتوان در جایی مخفیاش کرد و دور آر دسترس نگه داشت. گذشته همچون سایه، آدمی را تعقیب میکند و حالا بعد از سالها که معشوق قدیمی بازگشته است، امیر تازه میفهمد که گذشته نمیگذرد و تمام نمیشود و با انسان میماند و بار سنگین خود را تا آخر عمر به زندگیمان تحمیل میکند.
با چنین رویکردی فیلم “بینامی” ساخته علیرضا صمدی از گم شدن لپتاپ و غیاب یک انسان راهی به سوی طرح مسئله فقدان باز میکند و داستان خود را پیرامون مفهوم از دست دادن شکل میدهد و امیر را بهصورت آدمی مینمایاند که گویی در تمام زندگیاش فقط در حال باختن بوده است: از زن محبوبش به دورافتاده است، خانه پدریاش رو به ویرانی میرود، پدرش میمیرد و همسرش نیز میخواهد از او جدا شود. پس وقتی به خودش نگاه میکند، مرد بازندهای را میبیند که هیچ چیزی در این جهان به او تعلق ندارد، حتی کافهای که شبها و روزهایش را در آن میگذراند یا تئاتری که بالاخره پس از سالها میخواهد روی صحنه اجرا کند و حالا با خبر بازگشت یار ازدسترفته، انگار همه نداشتههایش را به یاد میآورد و بیش از هر کسی و هر چیزی، به دنبال خودش میگردد و اینجاست که فیلم نمیتواند ایدهاش را به نتیجه برساند و نشان دهد که امیر را باید گمشده اصلی دانست و مهمترین چیزی که او از دست داده، خودش است.
در واقع فیلم نمیتواند از دل پرسهزنیهای بطالت بار و لحظات مرده و سکوت عذابآور امیر، حس معناداری به گمگشتگی و سرگشتگی او ببخشد. در طول فیلم همه شخصیتهای اطراف امیر از او میپرسند که چرا حالش بد است اما بهتدریج مخاطب از یافتن پاسخی برای این پرسش ناامید میشود و احساس میکند فیلمساز فقط به دنبال نمایش پریشانی و بدحالی شخصیت است و برایش اهمیتی ندارد که از این افسردگی و رنجوری و ملولی به آن حس بیحاصلی و پوچی امیر در آستانه میانسالیاش برسد و ما همراه با او ببینیم که او در تمام این سالهایی که پشت سر گذاشته، فقط از دست داده و چیزی به دست نیاورده است.
آخرین بار که امیر با پدر در حال احتضارش حرف میزند، به او میگوید که از خدا بپرسد اسم زندگی که ما میکنیم، چیست؟ و قرار است فیلم ما را بهعنوان خود برساند: “بینامی” که در خود معنایی از فقدان و غیاب و از دست دادن را پنهان کرده است اما فیلم برای رسیدن به چنین دستاوردی به چیزهایی بیش از یک کافه تاریک و چند جوان سرخورده و موسیقی بمرانیها نیاز دارد و باید بتواند ما را در خلأیی تمام ناشدنی از پوچی و ناکامی شخصیت غرق کند و ما واقعاً تمام شدن او در جاهای خالی و لحظات تهی شده زندگیاش را درک کنیم و در انتها با خود بگوییم حیف از آن عمری که به فنا رفت و هیچ به دست نیامد اما در حال حاضر فیلم خودش در همان بیمعنایی و بیهودگی و خلأیی که نمیتواند القا کند، فرو رفته است و درنهایت نیز چیز بیشتری از شخصیت بازنده خود به دست نمیآورد و فیلم همچون همه ازدسترفتههای امیر، از دست میرود و تماشایش برای مخاطب حاصلی به بار نمیآورد و او را با دست خالی از سالن سینما راهی میکند.
منبع:هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- با اتمام مراحل فنی؛ «بینام» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- سرگردان بین گذشته و حال/ نگاهی به فیلم «بینامی»
- گاهی گذشته نمی گذرد/ نگاهی به فیلم «بی نامی»
- پایان ممنوعالتصویری باران کوثری در تلویزیون
- اکران یک فیلم جدید از چهارشنبه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





