سینماسینما، محمد تقی زاده:
هر چند ابراهیم حاتمی کیا در سه فیلم آخرش « به وقت شام » ، « بادیگارد» و «چ» و همچنین مجید مجیدی در دو پروژه آخرش « محمد رسول الله» و « آنسوی ابرها» به دنبال نزدیک کردن سینمای ایران به کیفی و فرمت فیلم های هالیوودی روز بودند ، نرگس آبیار در سال ۱۳۹۷ توانست برای نخستین بار فیلمی با فرمت و سبک فیلم های هالییودی روی پرده ببرد. مهم ترین تفاوت آبیار با حاتمی کیا و مجیدی شاید این بوده است که آبیار آن هیاهو و آن هزینه های خرج کرده برای فیلم ساختن به مثابه فیل هواکردن را در پروژه جدیدش بکار نبرد تا «شبی که ماه کامل شد» در سکوت کامل خبری و بدون هزینه های آنچنانی به موضوعی فراگیر در همسایگی ایران اشاره کند و یکی از مهم ترین وقایع خاورمیانه را به تصویر بکشد.
«شبی که ماه کامل شد» تریلر استاندارد و با کیفیتی است که به داستان زندگی برادر عبدالمالک ریگی پرداخته و از خلال یک داستان عاشقانه وارد یک داستان مهیج و اکشن سیاسی ، امنیتی شده است . ساخت این گونه فیلم ها در سینمای امریکا و سیستم فیلمسازی هالیوود رواج زیادی دارد و هر ساله تریلرهای پرخرج و پرطرفداری برای عامه مردم و بر پایه مستندات تاریخی و سیاسی کشور آمریکا و منافع ملی آن ساخته می شود . در فیلم جدید نرگس آبیار نیز یک موضوع بسیار مهم اطلاعاتی و امنیتی مربوط به عبدالمالک ریگی با ظرافت کامل و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا برای مخاطبان وطنی ارائه شده است که البته لزوما مصرف داخلی هم ندارد و می تواند با مارکتینگ مناسب در کشورهای همسایه و حتی دور هم اکران شود.
فیلم «شبی که ماه کامل شد» فارغ از ایراداتی که مربوط به فیلمنامه و تدوین فیلم می شود به جهت واقعی بودن و جذابیت روایت چنین داستان مهیجی میتواند مخاطب عمومی خاص خود را نیز بدست اورد . البته در مورد تایمینگ ( زمانبندی) فیلم که مطابق استاندارد های جهانی و برابر ۱۴۰ دقیقه است باید این نکته را یادآوری کرد که به نظر می رسد با توجه به فیلم های ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه ای یلم های ایرانی و عادت تماشاگران به تماشای این زمان در سینماها ، زمان فیلم «شبی که ماه کامل شد» در نسخه عمومی لازم است کوتاه تر شود تا مخاطب به دلیل طولانی شدن فیلم خسته و کلافه نشود و ماجرای مهیج فیلم را تا آخر دنبال کند.
بازی ها در فیلم های نرگس آبیار عمدتا نقش مهم و البته درخشانی دارند در اینجا هم هنرآفرینی فرشته صدر عرفایی در نقش مادر عبدالحمید و برادران و همچنین کلیشه زدایی از چهره هایی چون پدرام کریمی ، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا از امتیازات مهم فیلم محسوب می شود.
سخن آخر اینکه نباید «شبی که ماه کامل شد» را فیلمی بی نقص و کامل تصور کرد ولی باید آنرا شروع بسیار خوبی برای جهانی شدن سینمای ایران و مطرح کردن اتفاقات و ماجراهای واقعی و تاریخی در قالب پرده نقره ای برای آشنایی با عموم مخاطبان به حساب آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- پیشنهادهایی لذتبخش
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- موفقیت «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فیلمهای سیاسی فرانسه
- راهیابی «شبی که ماه کامل شد» به مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم کاراسون فرانسه
- «شبی که ماه کامل شد» محبوب تماشاگران جشنواره شبهای سیاه تالین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





