سپیده آرمان در ماهنامه فیلم نوشت :
یکی از ارکان اصلی پایتخت که از همان فصل اول همراه داستان بود و اصلا سفر خانواده معمولی به پایتخت به دلیل قبولی او در دانشگاه بود، کاراکتر هما است؛ معلم اخلاق سریال و به قول نقی «خانم الگو». هما که عروس خانواده معمولی است، عاقلترین و بالغترین شخصیت پایتخت است که نه لهجه و نه رفتارش به بقیه پایتختیها شباهتی ندارد، معتمد خانواده است و معمولا در شرایط بحران همه به سراغش میآیند. پیشنهادهایش رهنمای کل فامیل است. ریما رامینفر در این گفتوگو از حضور یک دههایاش در نقش همای پایتخت میگوید.
+در فصل جدید پایتخت، هما دیگر آن فرد صددرصد مثبت داستان نیست و ابعاد تازهای از شخصیتش مشخص میشود که در طول نُه سال اخیر مخاطب از آن بی خبر بوده. به نظر شما چه تغییری در هما رخ داده؟
_من زمانی که در حال بازی کردن نقش هما در فصل ششم پایتخت بودم چنین حسی نداشتم و فکر نمیکردم این کاراکتر در ادامه روند فصلهای پیشین نباشد. شاید قصههای جدید باعث شده من بیشتر در مسائل دخالت کنم و با سایر کاراکترها درگیر شوم و شرایط را بیشتر کنترل کنم، اما خودم حس نکردم کار عجیبی نسبت به سریهای قبلی انجام میدهم. در هر حال نویسنده سریال ما تغییر کرد. دیالوگنویس پنج فصل پایتخت خشایار الوند بود که کاراکترها را کامل میشناخت و امکان نداشت دیالوگ یا عمل نامناسبی برای یک بازیگر بنویسد. در فصل ششم مجبور شدیم برخی از دیالوگها را اصلاح کنیم چون متعلق به کاراکتر هما نبودند. در هفتههای اخیر که پایتخت پخش شده بارها شنیدهام که هما دروغ میگوید و گاه کارهای نامناسبی انجام میدهد، در حالی که من میتوانم نمونههای مختلف پنهانکاری یا حتی دروغ گفتن هما را در فصلهای قبل مثال بزنم. هما قدیس نیست و برای این که همسرش نرنجد ممکن است، پنهانکاری کند. من چنین احساسی نداشتم اما اگر شما میگویید خوشحالم که متوجه این تغییر شدم.
+بله پنهانکاری و گاهی دروغهای بهاصطلاح مصلحتی پیش از این هم در هما دیده میشد، اما نکتهای که در پایتخت۶ جلب توجه میکند، آستانه تحمل پایین هما و عصبانیتش در برابر وقایع است که در فصلهای پیش دیده نمیشد.
-شاید به این دلیل که اشتباهات اطرافیان در فصل فاحشتر شده بود. در این فصل نقی دچار تظاهر و ریا شد و همه در برابرش مجبور به واکنش و مقابله شدند.
+از دیگر تغییرات هما ارتباطش با فهیمه بود؛ ارتباطی که تا پیش از آن آرام و صمیمانه بود و در فصل ششم با درگیریهای گاهوبیگاه همراه شد.
-درگیری اصلی هما و فهیمه سر ماجرای تزریق بوتاکس بود که غیبت فهیمه را کرد، اما هما همیشه هوای فهیمه را دارد.
+حوادث کلی فصل ششم نشان میداد که آستانه تحمل و صبر هما هم که عاقل جمع بود کاهش پیدا کرده و بهراحتی عصبانی میشود و پرخاش میکند.
-حتماً وقتی چنین چیزی احساس میشود این تغییر در روند قصه اتفاق افتاده است. البته آستانه تحمل همه مردم در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده و شاید خود ما متوجه آن نباشیم اما بله، در قیاس با فصلهای قبلی مشخص میشود که آرامش هما کمتر شده است.
+واکنشهای مردم در برابر فصل ششم سریال را چهگونه ارزیابی میکنید؟
-در مقابل اعتراضهایی که به پایتخت میشود، به نظر من کاراکترهای پایتخت آدمهای واقعی جامعه هستند و قرار نیست همیشه کامل باشند مگر همه ما در زندگی روزمرهمان چهقدر صبور و مهربان هستم؟ سریالهای کمدی که به فصلهای متعدد رسیدند تعداد بسیار کمی هستند. در ایران که چنین نمونهای نداریم و در کل جهان چند سریال ادامهدار کمدی هست مانند دوستان، اداره، چهگونه با مادرت آشنا شدم، خانواده مدرن و… خصوصیت یکسان همه این سریالها این است که هیچ کدام از مخاطبان این سریالها نمیتواند قصه یکیدو خطی آنها را بگوید. فقط میتواند راجع به چند کاراکتر توضیح بدهد. انتقادهایی که به فصل ششم پایتخت شد در مورد قصهها بود در حالی که قرار نیست ما فیلمنامه ارسطویی و کلاسیک داشته باشیم. ما این کاراکترهای مختلف را به مخاطبان معرفی کردیم و بعد آنها را در موقعیتهای متفاوت قرار میدهیم. در تمام سریالهای چندفصلی موفق کمدی در جهان مخاطب به دنبال تقابل کاراکترها با یکدیگر است و بزرگترین نگرانیاش این است که مبادا این کلونی دوستداشتنی که این قدر به آنها وابسته شدم، دچار اختلاف و متفرق شوند. در سریال پایتخت هم همین ماجراست؛ مردم کاراکترهای سریال را میشناسند، دوستشان دارند و نمیخواهند از هم فاصله بگیرند. دوست دارند آنها در هر شرایطی کنار هم باشند و اگر کرونا اجازه میداد کاراکترهای سریالهای پایتخت پشتیبان همدیگر میشدند و انتظار مردم برآورده میشد. به نظر من عمده دلیل انتقادها به فصل ششم نداشتن پایان است؛ اتفاقی که در فصل سوم هم افتاد. در قسمتهای ابتدایی فصل سوم، نقی مسابقه کشتی را به حریف یزدی خود واگذار کرد و سیل انتقادها از سوی همولایتیهای مازندرانیاش آمد که «ای وای! شما آمدهاید و میخواهید کشتی ما را هم از ما بگیرید؟» ما در پاسخ گفتیم صبر کنید و در آخر داستان هم نقی به عنوان کشتیگیر مازندرانی، قهرمان جهان شد. متاسفانه در فصل ششم ما به انتهای داستان نرسیدیم تا مردم متوجه شوند این کاراکترها همانهایی هستند که دوستشان داشتند. اما این که یک سریال در حد استاندارد ظاهر شود و در طول ده سال مورد توجه و علاقه مردم قرار بگیرد کار بسیار سختی است و پایتخت توانست این کار را انجام دهد. از طرف دیگر برخی انتقادها مثل این که در این فصل اتفاقات کمدی کمتر افتاد و مخاطبان کمتر خندیدند برای من پذیرفتنی است چون شاید قصههایی که در فصلهای پیشین تعریف میشد خندهدارتر بودند، اما سایر ایرادهایی را که به سریال وارد میشود درک نمیکنم. به نظر من اگر مردم سریال را کامل با پایانش میدیدند بیشتر این انتقادها هرگز بیان میشد.
+هما به عنوان یک زن در تمام فصول پایتخت نقشی مترقی و پیشرو دارد و در ادامه روند روبهرشدش، مجری تلویزیون میشود، کدام مؤلفه را در کاراکتر هما مسبب این پیشرفت او میدانید؟
-از همان ابتدای داستان اول، این که خانواده معمولی به سمت تهران آمدند به دلیل قبولی هما در دانشگاه بود و این خصوصیت روبهرشد بودن از ابتدا در هما بود. هما یک زن معمولی خانهدار نیست. هم علاقهمند به تحصیل است هم به کار و تجارت. در دورهای تهیه غذا راه انداخت، زمانی نماینده شورای شهر شد و در فصل ششم هم گوینده اخبار است. قرار بود هما به دلیل گفتن اخبار بد، دچار افسردگی شود، اما نشد که در سریال به این موضوع پرداخته شود. هما در این توجه به خانواده برای جایگاه اجتماعی اش اهمیت بسیار قائل است و به موازات آن در جهت موفقیت اجتماعی تلاش میکند
+هما به دلیل این که معمولا معلم اخلاق جمع پایتختیهاست، مانند سایر شخصیتها محبوب مخاطب نمیشود. خودتان دلیل این اتفاق را در چه میبینید؟
-بله، هما حتی میتواند نفرتانگیز باشد! به خدا جدی میگویم (با خنده). آدمی که راه میرود و مدام میخواهد دیگران را اصلاح کند و ایرادهایشان را تذکر میدهد میتواند حتی نفرت انگیز هم باشد. من سعی کردم به دلپذیرترین شکل ممکن این نقش را بازی کنم. گاهی خودم از این که مردم من را در نقش هما پس میزنند تعجب میکنم، چون آن قدر سایر شخصیتهای پایتخت شیرین هستند که اگر یکی در این میان بخواهد اصلاحشان کند، میتواند دوستنداشتنی هم باشد اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاده و برخی از مخاطبان هم هما را دوست دارند. هما نقش کاتالیزور را دارد تا سایر شخصیتها باورپذیرتر شود. همه بازیگران پایتخت رگههایی از تیپ دارند. با این که همه شخصیت بازی میکنند اما رئال بودن یکی از آنها به باورپذیری دیگران کمک میکند وگرنه چگونه میتوان شخصیت ارسطو را با آن همه اغراق در حالت عادی پذیرفت؟. ارسطو بسیار دوستداشتنی است. من بازی احمد مهرانفر و کاراکتر ارسطو را بسیار دوست دارم اما ارسطو بسیار با یک آدم طبیعی در جامعه امروز تفاوت دارد. خدا را شکر شخصیتهای پایتخت همه محبوب هستند؛ حتی بهتاش با این همه پرخاشگری و بداخلاقی، خیلی محبوب است.
+شخصیت مورد علاقه خود شما در سریال کیست؟
_من همه شخصیتهای پایتخت را دوست دارم. حس میکنم نقی خیلی دقیق است. کاراکتر نقی را بسیار دوست دارم. محسن تنابنده با ظرافت بسیار حسادتهای نقی را بازی میکند و میل به دیده شدن در نقی را باور پذیر به نمایش درمیآورد.
+بازی شما از همان فصل اول پایتخت بسیار روان و دلنشین بود. این چهگونه اتفاق افتاد؟
-در بازیگری ابتدا خودم باید کنشها و واکنشهای کاراکتر را بپذیرم، تا اندازه نقش را بازی میکنم که خودم آن را باور کنم و این باعث واقعی از کار در آمدن نقش میشود.
+خودتان کدام فصل از سریال را بیشتر میپسندید؟
-فصلهایی ۱ و ۳ و ۵، فصلهای فرد!
+کدام خصوصیت هما برای شما مطلوب تر است؟
-روابط گرمی که با اطرافیانش و خانواده شوهرش دارد. این که بدون حب و بغض و دلسوزانه با همه اعضای خانواده همسرش برخورد میکند و همه را با تمام وجود دوست دارد.
+دخترانتان سارا و نیکا در تمام این سالها با نقدهای بسیاری روبهرو شدهاند که منفعل و بیتاثیر و اضافی هستند. نظرتان در این مورد چیست؟زمانی که آنها برای -بازی در پایتخت انتخاب شدند، دو دختر زیبا و بانمک پنج ساله بودند و در ابتدا معلوم نبود که این سریال این همه سال ادامه داشته باشد. بهمرور در سالهای بعد دخترها بزرگتر شدند، در داستان ماندند ولی چون خجالتی و محجوب هستند بازیگری برایشان کمی سخت است. از طرفی سرعت سریال پایتخت هم باعث میشود این دو کودک از ریتم کار عقب بمانند. به نظر من اگر این دو دختر هم قصه داشتند، در روند داستان تاثیر مثبتی میگذاشتند.
+چرا این قدر کم کار هستید؟
-شاید چون برخی کارهای پیشنهادی رغبتی در من ایجاد نمیکند و غیر از پایتخت برای پروژه دیگری از تهران خارج نمیشوند. این که نقشهای خوبی هم پیشنهاد بشود یکی از عواملی است که باعث میشود آدم رغبت کار جدید را پیدا کند.
+فکر میکنید ساخت فصلهای بعدی پایتخت ادامه خواهد داشت؟
_فعلا پیشبینی در مورد آینده پایتخت ندارم. در هر حال من هیچگاه تیم پایتخت را تنها نمیگذارم و در تولید فصلهای بعدی هم با تمام توانم حضور خواهم داشت.
+و اگر نکتهای در پایان هست…
-به نظرم از جایی مردم احساس میکردند که ما از خودشان نیستیم و تافتههای جدا بافته هستیم، که این مشکلات و سختیهای آنها را نداریم و نمیفهمیم درحالیکه ما هم از جنس مردم هستیم و درد آنها درد ما هم هست. فکر اینکه مردم از ما فاصله بگیرند بسیار عذاب آور است و دوست دارم مردم بدانند که ما هم به اندازه آنها از سختیها رنج میبریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی فیلم مشترک ایران و تاجیکستان؛ جبلی: «ماهی در قلاب» و «پایتخت ۷» پیوند ما و تاجیکستان را در رسانه ملی برجسته کرد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حیرت و دیگر هیچ/ نگاهی به نمایش «آن سوی آینه»
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





