مسعود میمی _ سال های دور سینمای زیبای ایران !
هنگامی که هنوز نوجوانی بیش نبودم و دوره فیلمسازی هشت میلیمتری را در کانون پرورش کودکان و نوجوانان می گذراندم . در ان سال ها دو فیلم تاثیر درخشانی در سینمای مستقل و متکفر داشتند . فیلم “یک اتفاق ساده “اثر به یاد ماندنی “سهراب شهید ثالث” و فیلم مستند “اون شب که بارون اومد” . این دو فیلم اثر بسزایی در جنبش دانشجویی ایران داشتند. یکی زندگی سخت روستاییان را نشان میداد و دیگری دروغی گوی دولتمردان را . اما نکته ویژه این دو فیلم فیلمبرداری درخشان آنها بود یک اتفاق ساده در فضایی سرد و بی روح جریان داشت که در ساختار فیلم جاری بود و در فیلم اون شب که بارون اومد گرمای آتش مشعل که احساسش میکردی و زندگی بخش بود . این دو فیلم با فیلمیرداری منحصر بفرد “نقی معصومی” فیلمبرداری شده بود آنچنان فیلمبرداری و آمیزیش رنگ ها در خدمت فیلم بود که هم جنان که سالیان دور از ان می گذرد می توانی احساسش کنی و به سرما و گرمای فیلم تن دهی .براستی که مردان بزرگی در سینمای ما بودند که نامشان هم اندازه فیلم ها دیده نشدند .راستی چرا نتوانستیم مردان بزرگ بدنه سینمای مان را پاس بداریم و قدرشان را اجر نهیم . همگی غرق در زرق و برق سینما و نام های ویترین ها شده ایم . از کجا و از چه زمانی باید این تابوی که همچنان با سینمای ما گلاویز است در هم شکنیم . درود بر “نقی معصومی “یادش بزرگ و گرامی باد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





