آرش اسحاقی، مستندساز معتقد است: اثری را میتوان دارای پژوهش دانست که ما را با جهان و نگاه جدید آشنا کند از اینرو هر کارگردانی باید پژوهنده باشد تا بتواند گسترهٔ شناختش را به سوژه فراگیر سازد و در پی آن یافتهٔ نو خود را در قالب اثری هنری بیافریند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، کارگردان «خرامان» ادامه داد: بیگمان راز ماندگاری آثار برجستهٔ سینمایی را باید در همین شناخت برآمده از پژوهش جستوجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش در سینمای مستند ایران بسیار پیشروتر از سینمای داستانی است اما یک ضعف آشکار دارد؛ اینکه ما مستندسازان باید بیاموزیم که شیوه و کارکرد پژوهش سینمایی با پژوهشهای دانشگاهیِ متفاوت است. از سوی دیگر، پژوهشها در فرایند گردآوری دادهها دچار ایستایی میشوند و دادههای نوشتاری و میدانی آنچنان که باید به نماها و پلانهای تصویری خلاقانه در نمیآیند و شما نمیتوانید خروارها داده را در فیلم بیاورید زیرا فیلم دانشنامه نیست.
اسحاقی یادآور شد: ساخت هیچ فیلمی را بدون پژوهش صحیح، آغاز نکردم و تلاش کردم پژوهش در ناخودآگاه نماها نهادینه شود. به عنوان مثال، برای فیلم خرابات نزدیک به سه سال پیوسته پژوهش کردم و ساخت آن ششسال به درازا انجامید. داستان این فیلم درباره ریشههای تصوف در ایران و سلسههای صوفیه است.
این مستندساز درباره آینده سینمای ایران بعد از کرونا نیز گفت: کرونا با همه تلخکامیها اندکی بستر دموکراتیک را برای فیلمسازان مستقل فراهم ساخت. اینکه نمایش را از انحصار برخی از تمامیتخواهان درآورد. تصور میکنم در آینده، اندیشهٔ حاکم بر سینما به عنوان یکی از شیوههای آفرینش آثار فرهنگی در سه فرایند تولید، توزیع و مصرف دموکراتتر خواهد شد و فضای برخط (آنلاین) فرصت بیشتری را برای آفریننده و بیننده فراهم خواهد کرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیکار با پیکر» مستندی درباره تاریخ مجسمهسازی در ایران
- رامتین شهبازی: ما نیاز به پژوهشگاه سینمایی داریم
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- آزیتا موگویی: حتی در فیلمهای کمدی هم باید پژوهش جدی گرفته شود
- علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است
- جایزه بهترین فیلم جشنواره بینالمللی مستند زعفران طلایی برای «خرامان»
- نمایش مستند «خرامان» در جشنواره شفیلد انگلستان
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- میزبانی جشنوارهای آمریکایی از مستند «خرامان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست