آیدین سیار سریع در روزنامه ایران نوشت :محسن بوالحسنی به من گفته «راجع به فیلمی که فیلمنامه اش را نوشتی یادداشت بنویس» و من چون نتوانسته ام تا الان به تئاتری که لطف کرد و دعوتم کرد بروم و الان گردنم کج است و رویم سیاه، دیگر رویم نشد بگویم مرد حسابی این چه درخواستی است که تو از من داری؟ کدام فیلمنامه نویسی دو روز بعد از اکران فیلمش برمی دارد (چی رو برمی داره؟) و در روزنامه ها در مورد خودش و فیلمش یادداشت می نویسد؟ حالا درست است که ما ذوق زدگی زیرپوستی ای داریم ولی غالبا حفظ ظاهر می کنیم محسن جان! علی ایحال، گفتی بنویس که چطور شد که این ایده به ذهنت رسید و چی شد که اینجوری شد. باید عرض کنم خدمتتان که تولید فیلم «مارموز» یکی از برکات توقیف روزنامه ها بود. چون یکی از تابستان هایی که روزنامه «قانون» توقیف شده بود (قانون معمولا تابستان ها توقیف می شد!) من نشستم و به طور جدی طرح «مارموز» که آن زمان «خودسر» نام داشت را نوشتم. رابرت مک کی استاد برجسته فیلمنامه نویسی می گوید هر ایده فیلمنامه ای از یک سوال مشخص شکل می گیرد: «چه خواهد شد اگر…؟» من هم حدود سه سال داشتم به یک فیلمنامه خیالی فکر می کردم و از خودم می پرسیدم چه خواهد شد اگر شخصی بخواهد به عنوان نماینده مردم انتخاب شود ولی هیچ کس تحویلش نگیرد!؟ غالبا وقتی این ایده به شکل ابر بالای سرم ظاهر می شد دست هایم را بالای سرم تکان می دادم تا هر چه سریعتر نابود شود. چون آن زمان به نظر خواب و خیالی بیش نمی آمد که یک کمدی سیاسی که صرفا مساله اش سیاست داخلی باشد ساخته شود. یعنی فکر می کردم نه سرمایه گذاری برایش پیدا خواهد شد نه کارگردانی حاضر می شود چنین ریسکی بکند نه مجوزی در کار خواهد بود. ولی بیکاری را دست کم نگیرید دوستان. بد دردیست! باعث می شود آدم دو ماه بنشیند و طرح یک فیلمنامه بلند را بنویسد. القصه، ایده با آقای کمال تبریزی مطرح شد و ایشان هم استقبال کردند. البته من زیاد جدی نگرفتم. پیش خودم گفتم کمال تبریزی مدتی ست فیلم توقیفی نداشته و لابد طرح را که خوانده با یک حالت شعفی گفته خدایا شکرت، توقیفی بعدی ما رو هم رسوندی! ولی هر چه می گذشت می دیدم ظاهرا قضیه جدی است و عزمی در تهیه کننده و کارگردان وجود دارد که این کار را بسازند. حالا که فیلم ساخته و اکران شده فکر می کنم اگر این فیلم ضعیف ترین اثر تاریخ هنر جهان هم باشد و تنه به تنه «مزاحمت» و «بهترین هدیه» دو اثر ماندگار ایرج ملکی هم بزند، ساخت و اکرانش برکاتی برای سینمای کمدی ما دارد و آن هم این است که با زبان بی زبانی می گوید می شود در حوزه طنز و کمدی و از لحاظ موضوعی پا را از کلیشه ها فراتر گذاشت و دیگر زیرژانرهای کمدی را امتحان کرد و از کرده خود خوشحال بود! به امید رونق بیشتر سینماهای کشور و پشیمانی کمتر مخاطبان سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- سینما از درون وفاق ندارد، همه در آن دخالت می کنند/ گفت و گو با کمال تبریزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند