کارگردان نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» با اشاره به انصرافش از اجرای آنلاین این اثر نمایشی عنوان کرد به دلیل مسایل آموزشی بازیگران نمایش با ماسک روی صحنه حاضر میشوند.
به گزارش سینماسینما، امید انصاری کارگردان نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» که در تالار هنر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی در شرایط بحران کرونا گفت: این نمایش بهمن ماه گذشته و قبل از تعطیلی فعالیتهای تئاتری حدود ۱۵ اجرا در تالار هنر داشت و پس از آن نیز ابتدا اعلام کردند نمایش از اول تیرماه میتواند به صحنه برود که این زمان به تأخیر افتاد و اجرای دوباره نمایش موکول به ۱۹ تیرماه شد که بر همین اساس قرار است «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» تا ۱۹ مرداد ماه روی صحنه باشد.
وی ادامه داد: از آنجا که تئاتر شغل و زندگی ماست با وجودی که هیچ حمایتی از کار صورت نگرفته و حتی وعدهای هم به ما ندادهاند اما به دلیل علاقه شخصی تصمیم به ادامه اجرا گرفتیم و در حقیقت داریم با جانمان بازی میکنیم. البته در زمان اجرا و قبل از آماده شدن همه پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود اما باز هم آمد و رفت بچههای گروه آنها را با خطر ابتلاء به بیماری مواجه میکند. یکی از نکاتی که در اجرای نمایش برای آموزش بچهها رعایت شده است استفاده از ماسک توسط بازیگران روی صحنه است. همچنین میزانسن کار نیز تغییراتی پیدا کرده و بازیگران با فاصله از یکدیگر روی صحنه حضور مییابند. ایکاش این تلاشها و انرژی گذاشتنها حداقل آوردهای برای گروه داشت چون در نهایت شاید تنها هزینه رفت و آمد گروه تأمین شود.
این کارگردان تئاتر درباره هزینههایی که تا امروز برای نمایش شده است، بیان کرد: این نمایش با سرمایه گذاری شخصی و هزینه خود من به صحنه رفته است و متأسفانه تا امروز هیچ بازگشت سرمایهای نداشتهایم و تنها تلاش من این بوده که تا جایی که میتوانم دستمزد افرادی را که به نمایش خدمات ارائه دادهاند، پرداخت کنم تا حداقل بدهکار آنها نباشم. قبل از عید ما برای تبلیغات این نمایش هزینههای زیادی کردیم که متأسفانه همه آنها بی نتیجه بود و باعث ضرر ما شد.
وی درباره اجرای آنلاین این نمایش نیز توضیح داد: پیشنهاد اجرای آنلاین «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» مطرح شد که ما نیز استقبال زیادی از این طرح کردیم اما زمانی که این طرح به مرحله اجرایی رسید، مشخص شد گروه نمایش ما قرار نیست منفعتی از این اقدام داشته باشد و سهم بسیار زیادی از منافع اجرای آنلاین به مسئولان مربوطه و گروهی که مأمور انجام این کار شده بود، اختصاص مییافت. در صورتی که این قرارداد بسیار غیرمنصفانه بود و به جای حمایت از گروههایی که در این شرایط و فضای نابسامان اجتماعی کارشان را روی صحنه بردهاند تنها به تبلیغ برای این طرح اقدام شد نه حمایت از هنرمندان تئاتر از همین رو گروه ما از اجرای آنلاین نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» انصراف داده است.
انصاری درباره حضور مخاطبان کودک و نوجوان در تالار هنر با توجه به شرایط کرونایی جامعه گفت: در این شرایط تالار هنر هم مثل دیگر تماشاخانهها با ۵۰ درصد ظرفیت خودش فعالیت میکند که این اقدام بسیار مثمرثمر بوده است چون در این روزها استقبال از نمایشها مثل گذشته نیست و تماشاگران میتوانند با رعایت فاصله و امنیت کامل در سالن مستقر شوند. قبل از اجرا نیز کل سالن و صندلیها ضدعفونی میشود و حتی ما برای رعایت بهداشت از گریم بازیگران صرف نظر کردیم.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: با شرایطی که شکل گرفته اگر من بچه داشتم حتی او را برای دیدن تئاتر به تالار هنر میآوردم. مشکل اصلی ما در این شرایط اطلاع رسانی ضعیف و نبود تبلیغات است در حالی که انتظار داشتیم حداقل در زمینه تبلیغ نمایشها در فضای شهری و حتی مجازی از کارها حمایت شود چون این روزها دغدغه مردم چیزی غیر از تئاتر است و باید یادشان انداخت که به دیدن آثار بیایند.
نمایش «دنیای شگفتانگیز اکو و تاکو» به نویسندگی شیما شادمانی و کارگردانی امید انصاری تا ۱۹ مردادماه در تالار هنر روی صحنه است.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: «آقای اکو و خانم تاکو قدم به کره زمین میگذارند و با ساختن دنیای شگفتانگیز خود، زندگیشان را در این سیاره سبز آغاز میکنند. دنیای قشنگ آنها که پر از موسیقی دلانگیز و طبیعت زیباست روز به روز پیشرفت میکند و عضو جدیدی به این خانواده دو نفره اضافه میشود اما اکو و تاکو حواسشان نیست که ناخواسته، در حال تخریب این سیاره سرسبز هستند. باید فکری به حال دنیا کرد … زمین را باید مثل قبل سبز و زیبا ساخت!»
طراحی این نمایش بر اساس اجرای زنده عروسک، سایه و بازیگر است و نرگس صفامنش، هوتن آزادی، راشین رضایی، آرزو صدری، عرفان فروتن، زهره قاسمی، میثم میثاقی، نوا یوسف زاده در آن به ایفای نقش میپردازند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش