احترام برومند با بیان اینکه تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر بسیار ضروری است، میگوید: هر زمان شهر ما از همه ناهنجاریها و معضلات اجتماعی رها گشت و امنیت در آن برقرار شد، آن زمان با خیال آسوده میتوان حریم دور تئاتر شهر را برداشت!
به گزارش سینماسینما، این هنرمند با سابقه در گفتگویی سر و سامان دادن به فضای پیرامون تئاتر شهر را یکی از مطالبات جامعه هنری در سالیان متمادی میداند و تاکید دارد در شرایط فعلی، تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است.
برومند همچنین گفت که برخی از مناظر نازیبا و ناپسند اطراف تئاتر شهر را نمیتوان در این گفتگو تشریح کرد.
او که همسر داود رشیدی است، با بیان اینکه سالهاست محیط پیرامون تئاتر شهر، نه تنها شان فرهنگی نداشته، بلکه فضایی ناامن هم بوده است، یادآوری میکند: حدود ۲۲ سال پیش که آقای رشیدی نمایش «ریچارد سوم» را در تئاتر شهر اجرا میکرد، این مشکل وجود داشت و متاسفانه در طول سالیان ادامه پیدا کرد. با رشد جمیعت تهران و افزایش ناهنجاریهای اجتماعی، این مساله بیش از گذشت خود را نشان میدهد.
او اضافه میکند: در این سالها وضعیت تئاتر شهر به جایی رسیده که هنرمندان و فعالان تئاتر در این فضا امنیت ندارند. بارها شنیدهایم که کیف یا گوشی تلفن همراه آنان را ربودهاند یا خودرویشان مورد سرقت قرار گرفته است.
برومند با اشاره به وضعیت بهداشتی نامطلوبی که در این فضا وجود دارد، خاطرنشان میکند شبها وقتی کار مجموعه تئاتر شهر به پایان میرسد، عدهای تصور میکنند این مجموعه صاحبی ندارد و با خیال راحت مناظری را ایجاد میکنند که متاسفانه در این گفتگو امکان توضیح آن وجود ندارد. مناظری که هم از نظر شان و انسانی و اجتماعی، ناپسند است و هم از نظر بهداشتی، شرایط بسیار نامطلوبی را ایجاد میکند.
این هنرمند با سابقه اضافه میکند: تئاتر شهر حالت سرپناه پیدا کرده است چون هم فضایی برای نشستن دارد و هم بخشی از ساختمان مسقف است به همین دلیل عدهای به عنوان سرپناه از آن استفاده میکنند و در بسیاری از موارد، مناظری زشت و غیرانسانی را رقم میزنند.
برومند ابراز تاسف می کند: معضل اطراف تئاتر شهر کم کم دارد به خانههای مسکونی وسط شهر هم کشیده میشود. در چند متری خانه ما هم که در محله اوین قرار گرفته، وضعیتی مشابه وضعیت دور و بر تئاتر شهر ایجاد شده است.
او که به کار بردن عنوان هایی مانند اوباش یا مجرم را در مورد کسانی که دچار اعتیاد هستند، درست نمیداند، اضافه میکند: به هر حال و به هر دلیلی، این افراد دچار اعتیاد شدهاند اما در این میان، جوانان و نوجوانانی که در این مناطق زندگی میکنند، چه تقصیری دارند، خانوادههایی که از بابت فرزندان جوان و کودکان و نوجوانان خود نگران هستند، چه گناهی کردهاند. آنچه بیشتر مایه تاسف است، این است که در این گونه موارد، هیچ یک از نهادها هم خود را موظف به حل این مشکل نمیدانند. بنابراین در چنین وضعیتی هر کسی موظف است از حریم خانه خودش حفاظت کند.
این بازیگر و گوینده با سابقه درباره ربوده شدن کاشیکارهای تئاتر شهر و صدمه زدن به این بنای فرهنگی میگوید: متاسفانه وقتی بلای اعتیاد به جان کسی بیفتد، از هیچ چیزی حتی از یک آهن پاره نخواهد گذشت. به یاد داریم چند سال پیش دزدیدن درب یکی از فاضلابها چگونه جان یک کودک معصوم را گرفت، وقتی از چنین چیزی نمیگذرند، توقع دارید از کاشیهای تئاتر شهر بگذرند؟! بنابراین جای تعجب ندارد که هر از چندی میبینیم یکی از این کاشیها را برداشتهاند یا درهای این مجموعه را با آن همه زیبایی و قدمت خط انداختهاند. درحالیکه این درها، این کاشی کاریها آثار هنری ارزشمندی است که باید از آنها مراقبت کرد.
برومند تئاتر شهر را خانه هنرمندان تئاتر میداند و با اشاره به پیشینه آن ادامه میدهد: تئاتر شهر بعد از تماشاخانه «سنگلج» قدیمیترین مرکز تئاتری ماست که با چند سالن، بزرگترین مجموعه فعال در تئاتر کشور به شمار میآید. این مجموعه علاوه بر اینکه یکی از زیباترین بناهای ملی ماست و گذشته از جایگاه فرهنگیاش، محل ارتزاق بسیاری از هنرمندان تئاتر هم هست. بنابراین لازم است که در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.
او میافزاید: باید با یک طراحی درست و با کمک و مشاوره مهندسان کاربلد، حریمی زیبا و متناسب با سازه خود تئاتر شهر و هویت این بنا ایجاد کرد تا ضمن حفظ زیبایی و اصالت مجموعه، پیرامون آن امنیت برقرار شود و هنرمندان و تماشاگران با خاطری آسوده به این مجموعه رفت و آمد کنند.
احترام برومند در پایان یادآوری می کند: سالهاست بزرگان ما به دنبال سرو سامان دادن به محیط پیرامون این مجموعه هستند ولی متاسفانه تا به امروز پیگیریهایشان به نتیجه نرسیده است. تعیین حریم، آخرین راه حل برای جامعه تئاتری است. وقتی کسی از خانه ما مراقبت نمیکند، خودمان باید به فکر امنیت این خانه باشیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار بازیگر به «گالیله» پیوستند
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- اعلام آمار تماشاگران سالنهای تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- میـراث بر بـاد رفتـه
- تئاتر شهری که مصرفش کردیم
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- با اجرای نمایش «عشق روی خر پشته» حمید جبلی؛ آیین نکوداشت زندهیاد رضا ژیان در تالار قشقایی تئاتر شهر برگزار میشود
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- آناتومی یک طلاق عاطفی/ نگاهی به فیلم «آناتومی یک سقوط»
- «مسافری از گانورا» بهترین انیمیشن جشنواره روسیه شد
- بزرگداشت بهرام شاهمحمدلو برگزار شد
- نگاهی به گیشه ۳۱۲ میلیاردی سینماها
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- «پروانهها»ی ایران در اسپانیا
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آلبرتو باربرا در سمت مدیر جشنواره ونیز ابقا شد
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- نمایشی با محوریت جنبشی«میتو» با بازی ستاره پسیانی، کاظم سیاحی
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- نگاهی به ظاهر جدید؛شنل پیروز می شود یا دیور؟
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- تایید حکم ۸ سال حبس برای رسولاف
- فیلم کوتاه «یک روایت دقیق» در جشنواره ایتالیایی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد