ناگفته های جالب مهدی فخیم زاده از سینمای دهه شصت در برنامه ۳۵:
🔴آقای بهشتی تازگی ها گفته:« ما هیچ وقت به هیچ کس نگفتیم فلان کار را بکن» درست است ما خیلی وقت ها خیلی چیزها را به خیلی ها نمی گوییم. ولی وقتی در خیابان بوق می زنیم یعنی حواست باشد! رفتار و برنامه ریزی های آن زمان من را برد به سمت فیلم «تپش» که به لعنت خدا نمی ارزد. به فیلم «خواستگاری» من درجه ج دادند و به «تپش» درجه ب هیچکدام از فیلم های عرفانی آن سال ها فیلم های سازندگانشان نبود.
🔴امروز همه از «عقاب ها» می گویند. اما یادشان رفته بعد از «عقاب ها» سامویل خاچیکیان، سعید راد، بازگیر زنش و چند نفر از عواملش ممنوع الکار شدند.
🔴شما وقتی در یک فیلم تیغه چاقو را حذف می کنید فقط برای آن فیلم نیست. این خبر سریع بین سینماگران می پیچد و دیگر کسی تیغه چاقو در فیلمش نمی گذاشت. این نوعی از سانسور آن زمان بود.
🔴به فیلم «مسافران مهتاب» من درجه «د» داردند. این نازل ترین درجه بود و معنی اش این بود که حق نداری در دوازده مرکز استان اکران کنی، حق نداری تبلیغات تلویزیون کنی، حق نداری تبلیغات پشت ماشین کنی. و همه اش برای این بود که فخیم زاده دیگر از این مسیر عبور نکند و کلا حذف شود. اما من ساده به این نقطه نرسیده بودم که به این سادگی رهایش کنم. بعد از «مسافران مهتاب» دفترم بسته شد اما رفتم دفاتر دیگر و به عنوان کارگردان کارم را ادامه دادم.
🔴هنوز مردم در خیابان من را به اسم «نمکی» صدا می کنند. تلویزوین سه چهار بار رایت «مسافران مهتاب» را از من خریده. این فیلم چیزی نداشت اما آنها می خواستند جلوی یک تفکر را بگیرند.
🔴من از سال ۵۸ در سینما فیلم ساختم و به جرات می گویم در جمهوری اسلامی هرگز بحث تعطیلی سینما نبوده و هر گروهی می خواست همان کاری را بکند که دوستان دهه شصت کردند. آقایان انوار و بهشتی می گفتند عرفان وجه هنری اسلام است و آن را در سینما پیگیری کردند و گروه هایی با این نگاه مخالف بودند اما نهایتا همه می گفتند سینما از نگاه ما خوب است.
🔴اگر سال های دهه شصت را بررسی کنیم آدم های مثل حاتمی کیا و کامل تبریزی در هر شرایطی فیلمساز می شدند. اما بروید ببینید چه طیف عظیمی به اسم فیلم اولی آمدند و پول گرفتند و رفتند.
🔴با در جه بندی خیلی چیزها را تعیین می کردند. زمان اکران، قیمت بلیت، مدت اکران، چقدر فیلم بفروشد و با چه فروشی از پرده برداشته بشود و با چه هزینه ای فیلم آینده ات ساخته بشود با درجه بندی تعیین می شد و همین من را برد به سمت ساخت «تپش»
🔴برای کنترل هنرپیشه ها هم رفتند سراغ ممنوع الکاری و با دو اهرم درجه بندی و ممنوع الکاری آدم ها را از سینمای سرگرم کننده می بردند به سمت سینمای آرمانی شان
🔴آقایان انوار و بهشتی سینما را راه انداختند و حرکت دادند. آدم های درست و مومنی بودند و قصد خیر داشتند. اما از جایی رفتند سراغ سینمای ارمانی خودشان که ربطی به کل نظام نداشت و به همین دلیل هم مخالفانش از دل نظام آمد.
🔴در دوره ای که مهدی نصیری در کیهان به شدت به سینما حمله می کرد. مدیران مدام از بچه ها می پرسیدند چرا واکنشی نشان نمی دهید؟ یک بار حبیب کاووش جواب بسیار جالبی داد و گفت: شما شخصیتی برای کسی باقی نگذاشتید که جواب بدهد.
@cinemadaily
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- مهدی فخیمزاده فیلمنامه «کارآگاهان جوان» را مینویسد
- خاطره بازی با «مسافران مهتاب» مهدی فخیم زاده در شبکه مستند/ پخش «گفتنیهای نمکی» + ویدئو
- شروع غمانگیز فیلم «مهدی فخیمزاده» در گیشه/افتتاحیه ۴۰ میلیون تومانی برای «مشت آخر»
- ثبت قرارداد فیلم «مشت آخر»
- ورزشکاران زیرزمینی/ خاطرهای از مهدی فخیمزاده
- فخیم زاده :بعضیها فکر میکنند میرباقری و من رقیب هستیم
- جدیدترین خبر از وضع سلامتی فخیمزاده پس از تصادف سنگین
- تازهترین اخبار از آخرین ساخته مهدی فخیمزاده/ فیلمبرداری «مشت آخر» از سر گرفته شد
- تصویری از مهدی فخیمزاده در جشن تولد ۷۶ سالگیاش
- فخیمزاده به هوش آمد
- مهدی فخیم زاده ممنوع الملاقات شد
- اکران کمدی «به وقت خماری» بعد از «عصبانی نیستم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا