سینماسینما، منوچهر دینپرست
زنان و حضور آنان در زیست مردانه شهری از جمله موضوعات جذاب و اغواکنندهای است که بسیاری از هنرمندان و داستاننویسان و حتی شاعران را به خود جذب کرده است. آنان در پی تایید حضور و نقش بیبدیل زنان در مناسبات زندگی هستند. در این میان عدهای به خلق روایتهایی روی میآورند که نشاندهنده برخی از رویدادها و اتفاقات در باب حضور زنان در جامعه است. اما پیامد آن تا حدودی فانتزی و شاید اغراقآمیز باشد. چراکه نمیتوان از جنبههای واقعی و حقایقی که در بطن آن وجود دارد، چشم پوشید. فیلم «پاسیو» از جمله همین فیلمهاست که با درونمایهای زنانه سعی کرده تا محیطی بلورین را روایت کند که زنان در آن در نقشهای مختلف ظاهر میشوند. شاید مهمترین نقشی که در این فیلم بیش از هر چیزی به چشم میخورد، نقش عاشقانه آن در خردهداستانها و روایتهای مختلف است. روایتهایی که گاهی بیش از اندازه اغراقآمیز است و گاهی نیز از شدت واقعیت در چشم فرو میرود.
چهارچوبی که کارگردان برای فیلم تعیین کرده، چهارچوبی معنادار است. او عمدا و آگاهانه میخواهد مخاطب را درگیر عاشقانهای در زیست شهر و با استیلای مردانگی کند که ما نهتنها به لایههای مختلف زیست شهری بیش از هر چیز دیگری واقف شویم، بلکه نگرشها و باورهای مختلف را نیز به دیدی نقادانه و شاید کنجکاوانه بنگریم.
در بخشی از کلیت فیلم نیز ما با زنی روبهرو میشویم که نهتنها عاشقانهاش رو به زوال و نابودی است، بلکه همان زن قربانی گویی به خاطر وضعیت نگونبخت تاریخی و اجتماعی باید در دست مردی قرار گیرد که خرجش را بپردازد. همان روایت تکراری و نخنماشده که حتی شاید زنان امروزی از مضمون آن دچار تهوع شوند. در چنین کلیتی فیلمساز همچون عملی اخلاقی- اجتماعی که ورود به آن نیازمند دانستهها و باورهای متعددی است، میخواهد بنیانهای متافیزیکی چنین باورهایی را نیز به چالش بکشد. او زن را موجودی رها در آسمان رنگارنگ رویاها میبیند که با چهرهای جذاب و دلربا دل هر مردی را میرباید و میخواهد در بیکرانگی آن آرام گیرد. اما واقعیت عریان و درنده جامعه اجازه چنین رویاپردازیای به او نمیدهد. او میماند و رویاهایی که بر باد رفتند و بنیانهایی که فرو ریختند.
از سوی دیگر، فیلم «پاسیو» را میتوان فیلمی زنانه توصیف کرد که در خرده داستانهای متعدد میخواهد حضور چند زن را روایت کند. زن بابا، زنی جوان در میان دو عاشق و زنی جوان که مردی متاهل دل به او بسته. شاید در چنین مثلثی بتوان با ظرافت روایتهای شهوانی از حضور زنان را که اینچنین دستمایه مردانی مستبد و خودرأی شدند، به بوته نقد و تامل کشاند، اما استیلای تاریخی و اسطورهای چنین باوری گویی از نسلی به نسلی دیگر به شکلی نظاممند منتقل میشود. در این مسیر ما شاهد زوال عشق به معنای واقعی آن هستیم؛ چیزی که کارگردان سعی کرده در لایههای مختلف فیلم معنای زوالیافته عشق را با خردهروایتها و نمادها به مخاطب بازگو کند. او توانسته پرده بنیان وهمآلود عشق را کنار زند و در لحظاتی غافلگیرکننده مخاطب را با شوکی مقطعی به بصیرتی بیسرانجام رهنمون سازد. شاید در این مرحله است که میتوانیم با کارگردان همآوا شویم که چرا زنگی که خراب است، درست نمیشود؛ زنگی که میتواند خبر از کسی دهد که برون ایستاده و بر اهل خانه خبر از حضور خود میدهد. اما همه غافلاند که نه از آنکه برون ایستاده خبری هست و نه آنان که در خانه هستند میدانند چه خبر است. اغتشاشی از جنس بیمعنایی همه چیز را فرا گرفته و نگاهی پوچ و سرد و سرشار از حیرت ما را با خود همراه میکند.
«پاسیو» اگرچه بزکی عاشقانه از دوران معاصر ما دارد، اما نمیتوان به سهولت آن را درامی عاشقانه توصیف کرد. فیلم متعلق به دورانی است که تهمایههای فکری و معرفتی کسانی چون کیمیایی و فرهادی را میتوان در آن به تماشا نشست؛ تهمایههایی که سالها توانستند مخاطب را با خود همراه و در سیاهی دیوار رها کنند. بر این اساس است که شیب ملایم عاشقانه فیلم توانسته موقعیت متزلزل زن جوان را در تکانههای هیجان و شور و جنون غیرمنطقی جلوه دهد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- راهیابی «تریپلکس» به جشنواره وحشت آمریکا
- «قطع فوری»؛ نگاهی خیاموار به زندگی
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره زنان استرالیا شد
- باورِ مرگ، در زمانی به کوتاهی یک زمین لرزه!/ نگاهی به فیلم «قطع فوری»
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- رقابت مریم بحرالعلومی با هشت کارگردان زن برای دریافت حلقه فیلم طلایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت