رضاسخایی سینماگر به بهانه سخنان اخیر رائفی پور یادداشتی در اختیار سینماسینما قرار داده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :
بنام خدا.
( سخنران خلاف گفتارش رفتار نمیکند)
چند روزی است که به واسطه توییت یک سخنران و توهین مستقیم به سینماگران اهالی سینما به آن واکنش نشان دادهاند و همین موجب شدهاست که این فرد نیز پاسخ جدیدی بدهد.
درابتدا باید مقداری تأمل کرد و از خودمان سوال کنیم آیا تا ده سال قبل افراد میتوانستند خیلی راحت به یک حرفه و کارکنان آن توهین کنند ؟ ولی از زمانیکه سینماگران تصمیم گرفتند بزرگانِ حرفه خودشان را تخریب کنند و حتی موجب خانهنشینی یا هجرت آنان بشوند؛ اهالی جامعه کمکم برایشان این اتفاق عادی شد و هرچه دلشان خواست گفتند.
برخوردی که با بهرام بیضایی در سینما فلسطین انجام داده ایم را ( در زمان نمایش فیلم وقتی همه خوابیم ) فراموش نکنیم، و در ادامه رفتاری که با اصغر فرهادی و حتی داریوش مهرجویی داشته ایم را فراموش نکنیم، حرمت امامزاده را متولیان آن نگه میدارند ، نقد یک فیلم و یک اثر با تخریب صاحب اثر تعاریفش فرق دارد.
سینما و هر شغلی هنگامیکه بی بزرگتر شود قطعا هر فردی میتواند به آن تعرض و توهین بکند.
اگر در تمام این سالها تلاشمان برای تصویب قوانین درست در امور صنفی بود و با هر فرد حرفه ای که تخلفی کرده است برخورد میکردیم و برخی از مسئولین صنوف جای نگرانی از یک جنبش به فکر چاره اندیشی و قانونگذاری بودند یقینن هر شخصی که صاحب یک تریبون بود به خودش اجازه توهین به یک جماعت چند هزار نفری را نمیداد و آنگاه میتوانستیم پاسخ دهیم خطای چند نفر را پای یک جماعت نمیگذارند چونکه در برخی از مشاغل تاثیر گذار مملکت افراد خطاکار زیادی وجود دارند ولاغیر دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای مسلح نیز وجود نداشت.
ما اهالی سینما مدعی هستیم که جامعه را میشناسیم و هوش و دغدغهمندیمان در خیلی مواقع بیشتر از برخی مسئولین است و مدام در حال انتقاد به آنها هستیم پس چگونه متوجه نشدیم در شرایط کنونی جامعه در مقابل توهین نباید توهین کرد؟ چونکه دقیقن این رفتار خواسته مخالفان و دشمننان این سرزمین است.
چهل و چهار سال است که این مملکت تحت هزارگونه فشار ،تحریم و تعرض قرار گرفتهاست و دشمنان آن نتوانستهاند اهداف خودشان را پیش ببرند ولی اخیراً طرحی جدید ریختهاند و با چندقطبی کردن جامعه تلاش دارند یک مملکت را به جان هم بیندازند حالا باید از این فرد سخنران که خودش را مدعی مسائل امنیتی هم میداند سؤال کرد چگونه با گفتن یک جمله و توهین به یک قشر و با ادامه دادن به آن موجب شروع یک دوقطبیسازی جدید در جامعه شده ؟ آیا ناآگاهانه رفتار کرده است ؟
اگر رفتار ایشان از روی جهل بوده لطفن دیگر مدعی خیلی از مسائل نباشد.
اگر این شخص به تعاریف رهبر انقلاب از سینماگران و سینما رجوع کند بیشتر متوجه اشتباه خودش خواهد شد.
این فرد سخنران که مدعی فرهنگ مهدویت است آیا نمیداند مهدویت با دوقطبیسازی شکل نخواهد گرفت بلکه نیاز به آماده سازی دارد .
آمادهسازی یعنی تبلیغ صداقت، شفافیت، انسانیت و مبارزه با ظلم ، ایشان اگر سینمای ایران را مرور کند متوجه خواهد شد تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی در این امور بر مردم گذاشته چندین برابر از سخنرانیهای این فرد بوده است.
امیدوارم ناراحتی این سخنران از توانمندی رقیب تاثیرگذارش نباشد چونکه منجی عالم نیاز به سربازان موثر دارد نه مخرب.
روی خوب است و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست
رضا سخایی
سینماگر ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره