صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در محل خانه سینما برگزار و در این نشست درباره بسیاری از مسایل سینمای کشور صحبت شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری با اشاره به گرامیداشت فعالیت های رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: در این دوره از جشن ۶ هزار نفر مراسم را تماشا کردند که این نشان دهنده استقبال بالای مردم از این جشن است. همچنین آیین نامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم می کند.
این عضو هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: امسال در تلاش هستیم تا آیین نامه جشن شکل تازه ای به خود بگیرد و هیات رئیسه ای برای جشن خانه سینما تشکیل شده است که اعضای آن شامل تشکل هایی که از جشن تندیس میگیرند، است. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است و فعالیت های خود را آغاز می کند.
وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا کرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه ای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است. همچنین بیمه تکمیلی هنرمندان نیز در حال انجام است.
مختاری با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار می دهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می دهد.
وی با اشاره به بودجه خانه سینما توضیح داد: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است.
مختاری گفت: یکی دیگر از فعالیت هایی که به تازگی انجام شده است، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینما است که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی می کند. این باشگاه می تواند پل ارتباطی بین نورسیده ها و حرفه ای های سینما باشد. آیین نامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع می رسد.
توضیح درباره بازسازی ساختمان خانه سینما
در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.
وی افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی میکنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.
سیاست ما کاهش تنشها برای امنیت سرمایهگذاری در سینما است
در ادامه نشست ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است. گاهی میبینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می شود که ما این موضوع را مخل می دانیم چون امنیت را متزلزل می کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می شود و به دنبال آن تولید فیلم ها در بخش خصوصی کم میشود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می گذارد که با خود رانت هم به همراه می آورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است به همین دلیل سعی می کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می شود کم کنیم.
وی افزود: آمار فروش فیلمها در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.
پروانه ساخت و نمایش باید برای همه نهادها محترم باشد
مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: ۲ موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.
وی افزود: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.
این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.
مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلمهای آنها رخ می دهد، توضیح داد: زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.
صدور کارت صنفی در سینما
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به صدور کارت صنفی برای اعضای خانه سینما توضیح داد: کارت صنفی با کارت اعضای خانه سینما کاملا متفاوت است و صدور آن نیازمند شرایط خاصی است. دریافت کارت صنفی به نسبت صدور کارت عضویت بسیار سخت است و فرد باید بر اساس شرایطی که در هر صنف توصیف شده است این کارت را دریافت کند.
محمدرضا مویینی نیز در ادامه با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر بیان کرد: در دولت قبلی رییس صندوق اعتباری هنر اعلام کرد کسانی که حرفه ای سینما هستند می توانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند. بخشی از سینماگران حرفه ای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده اند که همچنان خدماتی را دریافت می کنند.
وی با اشاره به مطالبی که در برخی از نشریات علیه سینماگران منتشر می شود، توضیح داد: گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر می شود که این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمی کنند، اما آنها باید بدانند که خانه سینما از اعضای خود دفاع می کند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمی تواند یک راهکار اصلی باشد.
واکنشها در حد بیانیه صادر کردن نمیماند
مویینی ادامه داد: در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشکال در اکران نیز خانه سینما همین برخورد را می کند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالک حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود می کند به این دلیل است که شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشکل است. در صورتی که صاحب اثر به جواب قانعکنندهای نرسد، می تواند به صنف خود اعلام کند و صنف پیگیری قانونی انجام دهد و بعد از آن خانه سینما به این امر ورود پیدا می کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که هر لحظه بیانیه ای صادر کنیم. خانه سینما بسیاری از فعالیت ها و اقدامات خود را بدون اطلاع رسانی مطبوعاتی انجام می دهد.
ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما نیز تاکید کرد: برای حل مشکلاتی از این دست ما نیازمند حل مساله حق مولف در سینمای ایران هستیم البته در این مورد صحبتهای بسیاری شده است، اما هیچ گاه نسبت به احقاق آن کاری صورت نگرفته است. هیات مدیره خانه سینما در دوره فعلی تشکلی را از صاحبان رایت که شامل فیلمنامه نویس، آهنگساز و کانون کارگردانان است تشکیل داده تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما در حد بضاعت خود مقدمات ایجاد این تشکل را فراهم کرد و حال نوبت اعضای تشکل است تا مسائل مورد نظر برای حق مولف را تدوین کند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.
آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز بیان کرد: هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی که خانه سینما درگیر آن بود، واکنش گرا بود و توانست حملاتی که به خانه سینما می شود به خوبی رد کند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاش ها و حمایت های آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویت های خود در نظر گرفته است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- نمایش فیلم «چیغ» در نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- بیانیه خانه هنرمندان ایران، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمنهای هنرهای تجسمی در مورد بخش فرهنگ و هنر و رسانه لایحه برنامه هفتم توسعه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فیلم «کسری آنلاین» در یک جشنواره آمریکایی
- راهیابی «ماهور» به جشنواره ترکیهای
- پیام تسلیت مدیرعامل همراه اول بهمناسبت شهادت رییسجمهور
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران