جامعه صنفی تهیهکنندگان سینمای ایران در نامه دیگر به هیات مدیره خانه سینما اعتراض خود نسبت به شانزدهمین انتخابات خانه سینما تاکید کرد.
به گزارش سینماسینما، امروز پیش از اعلام تغییر زمان انتخابات خانه سینما، جامعه صنفی تهیهکنندگان، در نامهای دیگر خطاب به رئیس هیأت مدیره خانه سینما نسبت به اعتراض خود به انتخابات تاکید کرده بود.
در متن این نامه آمده است:
«برادر ارجمند جناب آقای نجفی
رئیس محترم هیئت مدیره خانه سینما
با سلام و احترام؛ ضمن تشکر از حسن نظر و پیگیریهای جنابعالی؛ بدینوسیله در خصوص پاسخ اتحادیه تهیهکنندگان به اعتراض جامعه صنفی مبنیبر عدم صلاحیت نماینده معرفی شده برای انتخابات هیئت مدیره خانه سینما؛ به استحضار میرساند متاسفانه اتحادیه برخلاف مصوبات هیئت مدیره، توافقات داخلی و روند طی شده، مبادرت به ارائه دفاعیاتی نموده که نه تنها وجاهت قانونی و صنفی نداشته که در برخی موارد مصداق تناقض گویی ست که به شرح ذیل معروض میدارد.
اولاً: اتحادیه در بند ۱ مدعیست معرفی نامزد شرکت در انتخاب هیئت مدیره خانه سینما بر عهده هیئت مدیره صنوف است نه مجمع عمومی؛ بر فرض صحت چنین ادعایی این قاعده مشمول صنوف بوده نه اتحادیه تهیهکنندگان که متشکل از نمایندگان چهار صنف تهیهکنندگان است و براساس مصوبات داخلی خود اداره میشود. اگر چنین رویه حقوقی مبنای انتخاب بود، قاعدتاً هیئت مدیرههای صنوف چهارگانه تهیه کنندگان میبایست مستقلاً مبادرت به انتخاب و معرفی نامزد مربوطه مینمودند، تفویض چنین اختیاری از ناحیه صنوف چهارگانه به اتحادیه یعنی حاکمیت مصوبات اتحادیه، که در این فقره بر اساس مصوبه مجمع عمومی انتخاب نامزد انجام شده است نه رویههای حقوقی صنوف.
ثانیاً: در پاسخ به بند ۲ نامه؛ اتحادیه مدعی ست انتخاب نامزد مربوطه در صلاحیت هیئت مدیره بوده و مصوب هم شده است، سلمنا اگر چنین توافقی (انتخاب توسط هیئت مدیره) مبنا بوده به چه دلیل در جلسه هیئت مدیره مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۴ یکی از دستورهای جلسه مجمع عمومی یعنی چگونگی حقوقی حضور در مجمع عمومی خانه سینما که همان انتخاب نمایندگان و نامزد هیئت مدیره خانه سینما بوده، مصوب و ثبت میگردد؟ اگر هیئت مدیره اتحادیه صالح به انتخاب بوده پس چرا تصمیمگیری در این خصوص به مجمع عمومی محول شده است؟ لذا از همین روست که در صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ نمایندگان اتحادیه و نامزد هیئت مدیره انتخابات خانه سینما تعیین و مصوب میگردند.
ثالثاً: در بند ۴ نامه؛ اتحادیه برخلاف ادعاهای قبلی خود در بندهای ۱ و ۲ رسماً اعلام میکند که انتخاب نامزد در جلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ انجام شده و معرفی به خانه سینما نیز متعاقب آن بوده است نه انتخاب در هیئت مدیره اتحادیه؛ نمیتوان این حجم از تناقض گویی در یک نامه که خود گواه متقنی ست بر تخلف اتحادیه و تلاش بی ثمر برای کتمان حقیقت را نادیده گرفت.
رابعاً: نکته اول اینکه بر اساس بند ۴ نامه اتحادیه محرز است که نامزد مربوطه در مجمع عمومی اتحادیه انتخاب شده است. نکته دوم اینکه اتحادیه در بند ۴ مدعی ست براساس مصوبه هیئت مدیره در مورخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۱ مقرر شده که مجمع عمومی با حضور اکثریت رسمیت مییابد. یعنی بدون حضور نمایندگان جامعه صنفی مجمع رسمیت داشته و تبعا مصوبات آن از جمله انتخاب نامزد معرفی به خانه سینما نیز قانونی بوده است.
اما ایراد جامعه صنفی به چنین ادعایی: در صورتجلسه هیئت مدیره در مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۴ نحوه و ترتیب تشکیل و به رسمیت یافتن مجمع عمومی با جزئیات مشخص و مصوب شده است، در این جلسه هیئت مدیره مصوب شده تا از هر صنف ۵ نفر و جمعاً ۲۰ نفر در مجمع عمومی اتحادیه حضور داشته باشند یعنی مجمع با حضور نمایندگان ۴ صنف به جمع ۲۰ نفر رسمیت مییابد و از آنجایی که نمایندگان جامعه صنفی (۵ نفر از ۲۰ نفر) در مجمع حضور نداشتهاند. یعنی یکی از ۴ رکن اصلی برای رسمیت مجمع که حضور ۵ نفر جامعه صنفی بوده محقق نشده است.
نتیجه: از آنجایی که ۱۵ نفر حاضرین در مجمع (نمایندگان سه صنف از چهار صنف) حائز رسمیت یافتن مجمع نبودهاند و ملاک و مناط حضور ۲۰ نفر به نمایندگی از چهار صنف بوده، بنابراین برگزاری مجمع از حیث رعایت ارکان شکلی و قانونی آن برای رسیمت یافتن مجمع عمومی مخدوش بوده و به تبع مصوبات آن نیز باطل، فاقد وجاهت قانونی و لازمالاجرا نخواهد بود.
خامسا: در بند ۵ نامه اتحادیه و در صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۱/۴/۲۵ عدم حضور نمایندگان جامعه صنفی رسماً اعلام شده که خود گواه عدم رسمیت مجمع عمومی میباشد.
سادسا: آنچه میبایست بر آن تاکید موکد نماییم و توجه جنابعالی را بدان معطوف داریم، فلسفه، اساس و مبنای تشکیل اتحادیه تهیه کنندگان است؛ نفس تشکیل این اتحادیه برای وحدت و یکپارچگی در تصمیمگیری بین چهار صنف مستقل تهیه کنندگان است. یعنی این اتحادیه تشکیل شده تا تجمیع نقطه نظرات صنوف چهارگانه و مصوبات نمایندگان آنها مطمح نظر و مبنای عمل برای صنوف چهارگانه، نهادها و سازمانهای مرتبط باشد. اگر قرار بود در غیاب هر کدام از این صنوف، مصوبات قانونی تلقی شده و الزامآور باشد که پس اساس شکلگیری چنین اتحادیهای زیر سوال است.
در پایان میبایست خاطرنشان کنم بر اساس استدلالهای حقوقی فوقالذکر؛ اذعان و اقرار اتحادیه به انتخاب نامزد مربوطه در مجمع عمومی؛ صورتجلسه مجمع مورخ ۲۵/۰۴/۱۴۰۱ مصوبات هیئت مدیره (۲۴/۳ و ۱۴/۴/ ۱۴۰۱)؛ شواهد و قرائن و امارات موجود؛ برگزاری مجمع عمومی و مصوبات آن (انتخاب نامزد هئیت مدیره خانه سینما) فاقد هرگونه وجاهت قانونی بوده و مصوبات آن هیچگونه الزامی برای تمکین صنوف چهارگانه و بهطور اولی الزامی برای اجرای آن توسط سایر نهادهای مرتبط از جمله خانه سینما ایجاد نمیکند.
لازم به تصریح است اجرای مفاد چنین مصوبه غیرقانونی که بالذات باطل بوده خود مبطل هر فرایند حقوقی دیگری ست که مستند به آن صورت گرفته باشد. فلذا در صورت پذیرش نامزد فاقد صلاحیت معرفی شده از طرف اتحادیه توسط هیئت مدیره خانه سینما، مسئولیت حقوقی و عواقب جبران خسارات وارده و تبعات مخدوش شدن انتخابات خانه سینما همگی با هیئت مدیره خانه خواهد بود.
امیدواریم هیئت مدیره خانه سینما بهعنوان رکن بیطرف در این مناقشه حقوقی و صنفی، به منظور اجتناب از هرگونه خدشه در فرایند برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره خانه سینما، نسبت به اخذ تصمیم عادلانه و مبتنی بر حفظ حقوق صنوف سینمایی اقدام لازم به عمل آورد.
پیشاپیش از بذل توجه و عنایت جنابعالی در صیانت از انتخابات، حقوق اصناف و جلوگیری از تضییع حقوق آحاد اعضا سپاسگزاریم.
سید ضیاء هاشمی. رئیس هیئت مدیره»
همچنین در پی اعتراض جامعه صنفی تهیهکنندگان سینمای ایران به فرآیند انتخاب منوچهر محمدی بهعنوان نماینده تهیهکنندگان برای حضور در انتخابات خانه سینما، غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیهکنندگان نسخهای از این نامه داخلی را که در واقع توضیحاتی در واکنش به اعتراض اولیه جامعه صنفی تهیهکنندگان محسوب میشود را منتشر کرد.
آنچه در ادامه میخوانید متن کامل نامه غلامرضا موسوی به محمدعلی نجفی است که در آن فرآیند انتخاب نماینده تهیهکنندگان تشریح شده است. هر چند این توضیحات با واکنش مجدد جامعه صنفی تهیهکنندگان مواجه شد.
در متن نامه غلامرضا موسوی میخوانیم؛
«جناب آقای مهندس محمدعلی نجفی
ریاست محترم هیأت مدیره خانه سینما
با سلام
بازگشت به نامه مورخ ۲۸/۰۴/۱۴۰۱ آن جناب و نامه پیوست (نامه جامعه صنفی تهیهکنندگان) به اطلاع میرسد؛
۱- معرفی نامزد شرکت در انتخاب هیأت مدیره خانه سیما به عهده هیأت مدیرههای اصناف است نه مجامع عمومی.
۲- انتخاب آقای منوچهر محمدی به اتفاق آرا در جلسه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ که با حضور هفت عضو اصلی هیأت مدیره (خانم منیژه حکمت و آقایان ابوالحسن داودی، سیدجمال ساداتیان، سید غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، علی آشتیانیپور و محمد احمدی) برگزار شد، صورت گرفت.
۳- براساس مصوبات هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) که به تصویب ۹ عضو هیأت مدیره متشکل از چهار تشکل شورایعالی (اتحادیه) رسیده است، جلسات هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) با حضور شش عضو رسمیت مییابد و با ۵ رأی لازمالاجراست.
۴- براساس مصوبه هیأت مدیره در تاریخ ۱۴/۰۴/۱۴۰۱ مجمع عمومی با حضور اکثریت رسمیت مییابد. در جلسه مجمع عمومی اتحادیه آقای منوچهر محمدی به اعضای مجمع عمومی به عنوان نامزد هیأت مدیره خانه سینما معرفی شده است وگرنه ایشان قبلاً توسط هیأت مدیره با حضور هفت نفر از نه نفر عضو اصلی انتخاب شده بودند.
۵- برای حضور در مجمع عمومی شورایعالی (اتحادیه) از نمایندگان جامعه صنفی که قبلاً معرفی شده بودند، کتباً دعوت به عمل آمد اما متأسفانه آقای هاشمی روز مجمع عمومی طی نامهای در واتساپ عدم حضور جامعه را اعلام داشتند.
بنابراین اعتراض ریاست محترم جامعه صنفی فاقد وجاهت قانونی و برخلاف مصوبات و اصول موافقت شده قبلی است. ضمن اینکه انتظار میرفت جامعه محترم صنفی اعتراض خودشان را به هیأت مدیره شورایعالی (اتحادیه) ارسال میکردند. همچنان دو کرسی ثابت جامعه صنفی تهیهکنندگان برای نمایندگان جامعه صنفی محفوظ است.
فرصت را جهت ادای احترام مغتنم میدانم. سید غلامرضا موسوی. رئیس اتحادیه تهیهکنندگان.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند