سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد دکتر صادق زیباکلام سینمای ایران از آنجایی که سینمایی دولتی است، سینمایی آسیب پذیر محسوب می شود.
وی در گفت و گو با سینماسینما با اشاره به اینکه تا وقتیکه به این سه سئوال اساسی پاسخ داده نشود که چرا علیرغم مبارزات جدی علیه فساد در ایران و وجود رکورد بالاترین اعدامها در رابطه با مفاسد اقتصادی باز هم رکورددار فسادیم؟ چرا با وجود اینهمه نهادهای نظارتی و بگیر و ببند و مچ گیری باز هم مفاسد اقتصادی داریم؟ و چرا با وجود اینکه برای کوچکترین مشاغل هم توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گزینش صورت می گیرد باز هم با فساد مواجهیم ؟گفت :نمی توان راه حلی برای خروج از وضعیت موجود بدون توجه به این سه سئوال ارائه داد.
او در مورد موضوع شائبه فساد اقتصادی در سینما گفت: من تنها چیزی که در مورد سینما می توانم بگویم این است که سینمای ایران هم حکومتی و دولتی است. بسیاری از تهیه کنندگان میلیاردها تومان از دولت و نهادهای وابسته به حکومت می گیرند و فیلمهای دولتی و حکومتی می سازند. به هیچ وجه سینمای دولتی در ایران موفق نبوده، یعنی همانطور که صنایع دولتی در ایران موفق نبوده، سینما هم موفق نبوده است. اتفاقا آن بخشی که در ایران موفق بوده غیرحکومتی ها بوده اند و کاری به حکومت ندارند، حالا امکان دارد وامی گرفته باشند، اما واقع مطلب این است که سینمای ایران هم مثل اقتصادش آن بخشی که حکومتی بوده نتوانسته نه مخاطب جلب کند ، نه فروش و گیشه داشته باشد و نه در عرصه بین المللی جوایزی ببرد. به عکس آن بخشی که غیر حکومتی است و بخش خصوصی است و کاری به حکومت ندارد توانسته موفق شود و تنها مشکل آن بخش در حقیقت موانعی است که متاسفانه حکومت برایش بوجود می آورد از طریق سانسور و … . این است که سینمای ایران هم در حقیقت یک تصویر دیگری از اقتصاد حکومتی در ایران و ناموفق بودنش است.
زیبا کلام در پاسخ به موضوع مصاحبه محمد امامی با روزنامه شرق با تیتر “محمد امامی طلبکار شد” گفت: من جزِئیات پرونده امامی و جزئیات اینکه بانک سرمایه چه کرده را نمی دانم و نمی خواهم بدانم ، چیزی که می دانم این است که هرجا دولت و حکومت دخالت کرده به لحاظ مالی، حاصل خوبی به بار نیاورده است و شده همین داستان. خب بانک سرمایه مال کیست؟ مال حکومت. بانکهای آینده، شهر، صادرات، ملی، ملت و… در حقیقت یک جورهایی مال حکومت و دولت هستند. بنابراین نمی توانند موفق باشند و فعالیت سالم سینمایی داشته باشند.
زیبا کلام در آخر گفت: مشکل اساسی این است که جرم ستیزی در حقیقت ریشه در اقتصاد دولتی و فعالیت های دولتی دارد. من از شما سئوال می کنم چرا در سینمای هند، هالیوود، فرانسه و کره یکی از این مشکلات مطرح نمیشود . به همان دلیل است که یکی از پرونده های مناقشات اقتصادی که در سینمای ایران داریم در سایر کشورها که موفق هستند نداریم.
بزرگترین خدمتی که حکومت میتواند به سینما بکند این است که هیچ دخالتی در آن نداشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «مغزهای کوچک زنگ زده» ادعای محمد امامی را تکذیب کرد/ جدل بر سر سرمایهگذار
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- ادعای شورایعالی تهیهکنندگان درباره محمد امامی
- گفتوگوی روزنامه شرق با محمد امامی/ سینمای من مبتنی بر فروش است نه تولید برای گنجهخانهها
- انتقاد سخنگوی قوه قضائیه از نامه سینماگران برای آزادی موقت محمد امامی/ هنرمندانه نبود
- جنجالهای نامه سینماگران برای آزادی موقت محمد امامی/ ۲۴ ساعت پرالتهاب
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- زیبا کلام :باید اعتراف کنم اصلا تلویزیون نمیبینم؛ چه برنامههای صداوسیما و چه شبکههای فارسیزبان ماهواره
- تعجب صادق زیبا کلام از دیدن تصویر ناصر ملک مطیعی برروی صفحه تبلت نوه ده ساله اش
- توضیحات محمد امامی درباره شایعه خروجش از ایران/اکران «شهرزاد ۲» در کانادا
- آخرین خبرها از فصل دوم «شهرزاد»
- انتقاد کیهان از اظهار نظر صادق زیبا کلام درباره فیلم «ماجرای نیمروز»
- صادق زیبا کلام :مهران مدیری فرصت طلب است
- تهیهکننده شهرزاد با قرار وثیقه آزاد شد
- عاقبت شهرزاد بدون حضور سرمایهگذارش به کجا میرسد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟